Saturday, February 28, 2015

Tempoh Perkenalan Belum Tentu Menjamin Kebahagian



Kau yakin dia betul-betul sayang kau?

Kau yakin dia ialah orang yang Allah dah takdirkan untuk bersama kau?

Yup, aku yakin dia betul-betul sayang aku sebanyak mana aku sayangkan dia. Aku dah lama dengan dia. Dah  bertahun-tahun. Aku kenal dia. Aku faham dia. Dan dia memang lelaki terbaik yang hadir dalam hidup aku. Dia tak akan tinggalkan aku. Dia pernah janji.

Bila Allah pilih kita untuk diberikan ujian, kita hampir tersungkur tak mampu berdiri. Hilang harapan. Hilang punca. Hampir putus asa.

Seolah-olah itulah penamat.

Seolah-olah dunia sudah berakhir.

Sesekali Allah uji kita tapi kita cakap, 'aku tak pernah bahagia'. Sesekali kita menangis tapi kita cakap, 'aku jarang ketawa'. Sesekali kita kecewa tapi kita cakap, 'aku tak pernah berjaya'.

Banyaknya nikmat Allah yang kita lupakan tetapi ujianNya yang sedikit itu yang kita hiraukan. Di mana syukur kita? Sedangkan hakikatnya ujian itu juga adalah salah satu rahmat dan tanda kasih Allah pada kita.

Kerana apa?

Kerana kita letakkan terlalu tinggi keyakinan pada seorang manusia. Hampir 100%.

Kita yakin dia tak akan tinggalkan kita.

Kita yakin dengan tempoh perkenalan yang sudah bertahun itu, kita benar-benar mengenali siapa diri dia. Kita yakin dia milik kita selamanya. Tapi, hakikat sebenar kita tersilap perhintungan. Kita terlupa ada yang lebih berkuasa.

Kita lupa kita hanya mampu merancang.

Sehebat mana pun perancangan kita sebagai manusia, jangan terlupa perancangan Allah itu lebih hebat daripada segala-galanya.

Bila segala perancangan kita tak menjadi seperti yang diharapkan, senyumlah dan ingatlah. Manusia merancang dengan cita-cita, tapi Allah merancang dengan cinta.

Tempoh perkenalan tak menjamin apa-apa.

Tak akan menjamin dia akan kekal jadi milik kita selamanya. Tak akan menjamin dia adalah jodoh kita.

Percayalah. Di dalam tempoh perhubungan dan perkenalan itu, terlalu banyak pembohongan. Tapi kerana cinta kita jadi buta. Buta mata, buta hati. Kita paksa hati kita untuk nampak segalanya kekal indah.

Kita pertahankan sesuatu perhubungan hanya kerana satu perasaan. Perasaan sayang untuk melepaskan kerana sudah lama bersama. 

Kita rasa takut untuk mulakan kehidupan baru tanpa dia.

Jodoh itu rahsia Allah. Sekuat mana kita setia, sehebat mana kita merancang, selama mana kita bersabar, sejujur mana kita menerima kekasih kita, jika Allah SWT tidak menulis jodoh kita bersama dia, kita tetap tidak akan bersama dengannya.

Sampai bila nak terus begitu. Betul ke kita bahagia? Betul ke di akhir nanti dia akan terus jadi milik kita? Betul ke jika kita pertahankan hubungan ni bertahun-tahun, penamatnya nanti pasti indah? Yakin?

Tanya hati, betul ke apa yang aku buat sekarang?

Betul ke aku tengah bahagia? Atau aku sekadar mempertahankan sesuatu yang belum pasti hanya kerana terlalu lama bersama?

"Never put the key to your happiness in somebody else’s pocket."

Yang berkahwin, berkongsi bahagia berpuluh tahun pun ada yang bercerai-berai apatah lagi kita yang hanya bergantung harap pada janji yang belum pasti.

Tanpa ikatan.

Jadi, kenapa terlalu berani kita letakkan sepenuhnya keyakinan pada dia?

Saat awal percintaan, semua nampak indah. Hati berbunga-bunga. Tiada yang buruk pada pandangan. Dia sempurna di mata. Tiada cacat cela. Kebahagiaan melimpah ruah. Kita orang paling bahagia di atas muka bumi ini.

Ketika cinta menyapa, usah silau dengan keindahannya. Tetapi lihatlah apakah cinta itu semakin mendekatkan kita kepada Allah atau tidak?

Tapi bila dah lama bersama, cuba renung kembali. Tanya hati. Dah berapa kali dia sakitkan hati kita?

Dah berapa kali dia curang dengan perempuan lain? Dah berapa kali dia mungkiri janji dia untuk berubah? Dah berapa kali kita bersedih kerana dia?

Jangan cuba untuk menipu.

Jangan cuba untuk beritahu yang kita bahagia sepanjang tempoh perkenalan kita dengan dia. Saya pernah alami dan saya pernah lalui. Bila dah terlalu lama bersama, kita yakin dia akan berubah demi kita. Demi cinta kita.

Tapi sebenarnya itu cuma angan-angan. Cuma mimpi yang kita cuba ukir sendiri. Untuk tenangkan hati yang rawan.

Apa jaminan dia akan berubah? Apa jaminan dia tak akan pergi tinggalkan kita?

Andai bertahun bersama, begitu teruk dia lukakan kita, kita yakin dia akan berubah satu masa nanti?

Kalau berubah, alhamdulillah. Tapi kalau masih kekal sama? Masih melayan perempuan di belakang kita. Masih menyakitkan hati kita. Masih biarkan air mata kita mengalir kerana dia. Apa yang kita nak buat selepas tu?

Terus makan hati sampai ke akhir hayat?

Duduk dan berfikir guna akal waras. Jangan terlalu ikutkan hati dan perasaan. Jangan terlalu berpegang dengan tempoh perkenalan kita.

Betul ke dia yang Allah takdirkan untuk aku? Atau aku yang masih berpegang pada sesuatu yang salah?

Jangan pertahankan andai cuma kesakitan yang kita rasa. Jangan terus merayu andai cuma sayang untuk melepaskan.

Tempoh perkenalan tak menjamin apa-apa. Kita belum kenal siapa diri dia yang sebenarnya hingga kita tinggal sebumbung (berkahwin).

If you can love the wrong person that much, imagine how much you can love the right one.

Serahkan keyakinan kita hanya pada Allah. Percaya dengan segala ketentuan Allah. Dia tahu apa yang terbaik. Istikharah dengan sepenuh ikhlas kepada Allah swt.

Selagi kita masih cuba bertahan semata-mata takut untuk melepaskan, selagi itu kebahagiaan sebenar tak akan kunjung tiba.

"Hebatnya cara Allah aturkan jodoh, bercinta bertahun pun belum tentu jadi pasangan hidup. Ada yang kenal sehari, esok jadi suami isteri" – Hafiz Hamidun.

Istikharah :

"Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi.

Ya Allah, jika hal ini (***) dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku, baik pada agamaku, baik pada kehidupanku sekarang dan masa datang, takdirkanlah dan mudahkanlah bagiku kemudian berilah aku berkah daripadanya.

Tetapi jika dalam ilmuMu hal ini (***) akan membawa bencana bagiku dan bagi agamaku, membawa akibat dalam kehidupanku baik yang sekarang ataupun pada masa akan datang, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Semoga Engkau takdirkan aku pada yang baik, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas setiap sesuatu."


Wallahu'alam.


lovenota : Kalau putus cinta, redha lah kerana itu adalah kehendak-Nya. 


Read More »

Monday, February 16, 2015

Ubah Diri Sendiri

Assalamualaikum wbt

Sesungguhnya, ketika kita membuat orang lain menangis, maka kitalah yang akan menangis kelak. 

Sesungguhnya apabila kita membuat orang lain rugi, kita sendirilah yang akan rugi kelak. 

Dan sesungguhnya apabila kita membuat orang lain susah, kita sendirilah yang akan merasakan kesusahan kelak. 

Tidak ada kesusahan yang timbul kecuali kita yang menyusahkan diri kita sendiri. 

Tidak ada permasalahan kehidupan yang muncul kecuali kita sendiri yang membuat masalah.

Terkadang ketika kita ditimpa sebuah masalah, kita lebih banyak menuding orang lain sebagai penyebabnya. Padahal sebenarnya menyalahkan orang lain untuk penderitaan kita, justeru akan menambah kita satu penderitaan lagi. 

Jadi ketika kita ditimpa sebuah masalah atau penderitaan, marilah kita cari punca kesusahan hidup, dari dalam diri kita sendiri. 

Dan carilah semua penyebab penderitaan yang kita rasakan, dari dalam diri kita sendiri. 

Kerana penyebab yang paling banyak dan yang paling utama adalah biasanya dari diri kita sendiri

Jujur dengan kesalahan sendiri dan ubahlah, inilah dua penyelesaian berkesan bila penderitaan sedang datang.



lovenota : muhasabah diri


Read More »

Friday, February 06, 2015

CPUV #195 | Nike Running Tights


walaupun dah lama tak update blog, Nuffnang masih setia memberikan CPUV kepada saya. syukur alhamdulillah. ada juga income sikit, kan? nilai income yang ada dalam Nuffnang pun semakin bertambah jugak. alhamdulillah. hehe

CPUV yang ke 195 kali ini adalah dari Nike Running Tights dari syarikat Nike sendiri. siapa yang tak kenal barangan sukan jenama Nike? saya sendiri pengguna jenama Nike dan memang selesa jika kita menggunakan barangan tersebut

kali ini Nike mempromosikan barangan Running Tights.


nampak cantik kan? sesuai la untuk orang yang kurus-kurus ye..
untuk saya tak sesuai kot..hihi..

nak cari barangan Nike, boleh lawati laman web rasmi Nike



2 CPUV yang masih lagi berjalan @ On Going :

Lactacyd 150ml Promo
Physiogel - Ready for Anything

Terima kasih kepada advertiser kerana memberikan ads untuk berlegar-legar di blog ini walaupun tuannya kejap ada kejap takde. hikhikhik. saya kena pergi menuntut kat mana-mana gua baru ada feel nak update blog selalu. 

buat masa sekarang nie, saya hanya fokus kepada kerja yang sekarang nie. saya pun sudah dinaikkan pangkat menjadi Ketua Panitia Kimia untuk tahun 2015. masak laa den..makin busy..huhu. nak get ready untuk Pertandingan Kawad Kaki Badan Beruniform GO, NGO dan KRS Peringkat Daerah jugak. ada masa saya kunjung blog korang ye. insyaAllah :)


lovenota : makin suram blog nie..kena hepi kan balik seperti selalu :)


Read More »

Semua Dah Dapat Hadiah Ke?



Saya nak tanya kepada semua peserta GA saya bulan Disember lepas. 
semua orang dapat hadiah dari para sponsor tak? 

saya tak sempat nak check satu persatu. 
kalau ada yang tak dapat minta info balik pada saya ye..
kalau ada masalah, saya boleh tolong contact para sponsor untuk korang

terima kasih kepada para sponsor yang alert dan menghubungi para pemenang
kalau ada sponsor yang masih senyap je, bagitahu saya juga ye

please be a responsible blogger. 

jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga


lovenota : Selamat Hari Jumaat


Read More »
Copyright © 2008-2016 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®