Tuesday, November 17, 2015

Keputusan UPSR 2015 Meningkat



Pencapaian keseluruhan calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada tahun ini meningkat sebanyak 0.02 mata Gred Purata Nasional (GPN) iaitu daripada 2.29 mata tahun lalu kepada 2.27 mata GPN tahun ini. 

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Dr Khair Mohamad Yusof, berkata peratusan pelajar mencapai semua A menyaksikan peningkatan sebanyak 0.76 peratus tahun ini iaitu daripada 7.89 peratus pada tahun 2014 kepada 8.65 peratus tahun ini. Ia membabitkan seramai 38,344 daripada 443,407 calon tahun ini berbanding 36,304 daripada 460,407 calon tahun lalu.

Bagaimanapun, calon yang mendapat pencapaian Baik (minimum Gred C, tidak termasuk semua Gred A) menurun sebanyak 1.34 peratus iaitu 57.69 peratus tahun ini berbanding 59.03 peratus pada tahun lalu. 

Peratusan calon yang mendapat pencapaian semua mata pelajaran di bawah tahap penguasaan minimum (semua Gred D dan Gred E atau kombinasi kedua-dua gred) menurun sebanyak 0.21 peratus iaitu daripada 2.87 peratus tahun lalu kepada 2.66 peratus tahun ini.

Empat mata pelajaran menyaksikan peningkatan Subjek Gred Purata (GPMP) iaitu Matematik, Bahasa Melayu (Pemahaman), Bahasa Melayu (Penulisan) dan Sains manakala Bahasa Inggeris menurun.

Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Damansara menjadi sekolah terbaik Wilayah Persekutuan dalam UPSR 2015. Seramai 81 daripada 178 pelajar memperoleh semua A, berbanding 69 pada tahun lalu.

Di Terengganu, seramai 2,558 calon peperiksaan UPSR memperoleh keputusan 5 dan 7A. Pengarah Jabatan Pendidikan negeri, Shafruddin Ali Hussin, berkata, pencapaian keseluruhan gred purata negeri meningkat sebanyak sebanyak 2.10 mata atau 0.05 peratus berbanding 2.15 mata tahun 2014.

Di Sabah, Seramai 1,612 calon UPSR 2015 memperoleh A bagi semua mata pelajaran, meningkat satu peratus berbanding tahun lalu. Pengarah Jabatan Pendidikan negeri, Datuk Jame Alip, berkata Keputusan Gred Purata Negeri (GPN) menunjukkan peningkatan iaitu daripada 2.67 peratus pada tahun lalu kepada 2.62 peratus bagi tahun ini.

Jika mahu semak keputusan UPSR dengan menggunakan khidmat SMS, langkah-langkahnya:

Taip : UPSR (jarak) ANGKA GILIRAN dan hantar ke 15888 
Contoh: UPSR KC001A040 hantar ke 15888


Read More »

Tuesday, November 03, 2015

Video Pelajar Sekolah Melamar dan Bercium



Siasat video aksi lamaran, kucupan pelajar



Pasir Gudang: Kementerian Pendidikan akan melakukan siasatan terperinci mengenai aksi lamaran dan kucupan pasangan kekasih membabitkan pelajar sekolah menengah yang tersebar di laman sosial, semalam.

Timbalan Menterinya P Kamalanathan perkata, pihaknya akan meneliti video berkenaan sebelum mengambil tindakan susulan.

"Kami akan mengenal pasti dan tidak tahu mengenai sekolah itu (lokasi kejadian). Saya belum menontonnya, tetapi buat masa ini kami akan melihat video dan kenal pasti di mana lokasinya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai video berdurasi pendek mengenai pasangan pelajar sekolah yang didakwa melalui proses lamaran dengan aksi berakhir adegan bercium.

Tindakan pasangan pelajar berkenaan yang disaksikan rakan sekolah mendapat kritikan hebat daripada pengguna laman sosial.

Kelihatan seorang pelajar wanita berlari ke arah seorang pelajar lelaki sebelum dilihat berpelukan dan bercium.

Sumber : Berita Harian

******

Tengok, zaman sekarang dah maju dah canggih. Baru budak sekolah dah pandai melamar @ propose lepas tu cium mulut..kissing bhai. Siap propose bagi bunga lagi. Kiranya nak ajak couple la nie..bukan main lagi kan? Zaman dulu-dulu takde nak macam nie. Malu-malu kucing lagi tau. Budak nie siap peluk cium bagai..Haha. 

Walaupun mereka pelajar India, agama mereka pun takde melarang, tapi peraturan sekolah tetap peraturan. Bukan nak buat isu perkauman, tapi ini sebagai pengajaran untuk semua pelajar tak kira pelajar Melayu, Cina atau India. Semua undang-undang dan peraturan adalah sama rata. Kalau disabit kesalahan akan diberi hukuman..tak silap saya kena buang sekolah kot. Kena check balik kat buku peraturan sekolah.

Kepada pelajar sekolah, selagi ada undang-undang, ikutlah. Disiplinkan diri. Itu yang membentuk jati diri anda. 


lovenota : budak sekolah semakin berani


Read More »

Monday, November 02, 2015

Rindu



Lirik Lagu Rindu - Shae Ft Nukilan

Verse 1 (Shae)
Di malam yang sepi
Aku sendirian dengar bisik hati
Ku pejamkan mata
Biarkan dibawa kembali ke suatu

Ruang dan masa
Indahnya bila dibuai sejarah
Di dalam keasyikan
Terlihatkan seraut wajah

Chorus (Kelana dan Shae)
Rindu membelenggu
Terkenang masa lalu
Hati jadi rindu tak terkata
Manapun kau berada
Semoga berbahagia

Verse 2 (Agenda)
Ku bertanyakan mana sita
Kembalikan warkah cinta
Moga manis jangan tangis hakis tinta
Semua janji yang pernah dideklarasi
Tinggal puisi sepi minta dideklamasi
Aku masih bergelut memeluk takdir
Detik bermula sehingga kemelut berakhir
Apapun juga keputusan
Aku terima walau jujurnya tak keruan dan

Yang dah berlaku biarkan berlalu
Nescaya nestapaku kan diubat waktu
Kau harus bahagia walau tak bersamaku
Khabarnya hidupmu kini ibarat ratu
Nahu lagu berbaur tabu ku tahu
Namun bukan niat ‘tuk menggugat dan mengganggu
Semoga kau pun merindui
Dua lokasi, hati satu frekuensi
Aku rindu

Bridge (Kelana dan Shae)
Rindu
Sejujurnya ku menginginkanmu
Di sini bersama menempuh dunia ini

Rindu membelenggu
Terkenang masa lalu
Hati ini jadi rindu
Tak terkata
Manapun kau berada
Semoga berbahagia

Andainya diberi kesempatan
Banyak yang mahu kuperkatakan
Menyusur rekahan mengukur punca retakan
Sejujurnya dirimu tak kupersalahkan
Sempurna perbuatan, perkataan dan perwatakan
Mungkin semuanya berpunca dari aku
Yang selalu keterlaluan memahukan sesuatu
Memorabilia, paraphernalia cinta
Setia mencerita sisa memori tercipta bila

Verse 3 (Kirana)
Ku mengadu ke purnama
Bertanyakan khabar pujanggaku di sana
Puisi cinta lama sibuk dihidupkan
Menjadi senandung lestari bayu tiup-tiupkan
Yang kau nyanyikan aku nyanyi juga
Tak sempurna tapi ku kan tetap coba
Semoga terus merindui
Dua lokasi, hati satu frekuensi

Aku rindu

Chorus (Shae dan Nukilan)
Rindu membelenggu
Terkenang masa lalu
Hati jadi rindu
Tak terkata
Manapun kau berada
Semoga berbahagia

Jangan ku kau lupa hingga hari kita bersua


lovenota 1 : this song is for u ♡
lovenota 2: you are very far,  but really close in my heart
lovenota 3: jangan layan aku yang sedang jiwang


Read More »
Copyright © 2008-2016 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®