Wednesday, May 02, 2018

Tugasan Sejarah PT3 2018: Perancangan Kerja

Contoh Jawapan Penuh Lengkap Tugasan / Folio / Kerja Kursus Sejarah PT3 2018

Tajuk : Masyarakat di Kawasan Tempat Tinggal Anda




PERANCANGAN KERJA

Perancangan (10 Markah) ialah aktiviti menulis pengenalan yang sangat sesuai dengan tugasan dan dapat menggambarkan keseuruhan kandungan hasil penulisan. ia meliputi aspek berikut:
  • jadual kerja / senarai semak
  • objektif kajian
  • menetapkan kaedah kajian
  • menetapkan tajuk
  • menyediakan kerangka kasar penulisan
  • menyatakan sumber

Contoh:
JADUAL KERJA / SENARAI SEMAK
Bil
Tarikh
Perkara
Catatan
1
2 Mei 2018
Menerima taklimat daripada guru mata pelajaran Sejarah berkaitan penulisan tugasan

2

Membuat rujukan awal ke laman web yang berkaitan dengan tajuk yang diberi sebagai persediaan awal

3

Mengenalpasti cara penulisan tugasan
Menentukan tajuk penulisan

4

Membuat rujukan lanjut berkaitan dengan tajuk tugasan menerusi internet, buku, majalah, akhbar, makalah, jurnal untuk mendapatkan bahan penulisan

5

Menulis kerangka kasar penulisan

6

Menulis draf awal tugasan dengan bimbingan guru dengan lebih teliti dan kemas

7

Menulis pengenalan mengenai latar belakang kawasan kajian anda

8

Menulis penerangan mengenai pembentukan dan perkembangan masyarakat setempat

9

Menulis mengenai kegiatan sosioekonomi masyarakat setempat

10

Menulis mengenai menilai semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat setempat

11

Menulis mengenai ulasan Tunku Abdul Rahman

12

Rumusan pengetahuan nilai / unsur dan harapan

13

Mengemaskini tugasan. Semak dan hantar tugasan

14
25 Mei 2018
Pembentangan laporan



ISI KANDUNGAN
Ianya tidak wajib. nak tulis boleh, tak nak tulis pun takpe. 
*mengandungi penghargaan, objektif kajian, kaedah kajian, hasil kajian, rumusan, lampiran, rujukan*

Contoh:


OBJEKTIF KAJIAN

*contoh*
Kerja khusus ini dilaksanakan bagi memenuhi beberapa objektif :-
1. Melalui kajian yang dijalankan saya mendapat kemahiran mencari dan mengumpul fakta mengenai latar belakang / sejarah kawasan kajian saya
2. Saya dapat menerangkan pembentukan dan perkembangan masyarakat setempat di kawasan tempat tinggal saya.
3. Saya dapat menjelaskan dengan lebih terperinci mengenai kegiatan sosioekonomi yang dilakukan oleh masyarakat setempat di kawasan kajian.
4. Melalui kajian kerja khusus ini juga saya dapat menguasai kemahiran mencari, mengumpul, merekod dan menganilisis maklumat berkaitan masyarakat di tempat tinggal saya.
5. Dapat melahirkan perasaan bangga terhadap terhadap kawasan tempat tinggal saya dan menjelaskan iktibar yang diperolehi daripada ucapan / kata-kata Tunku Abdul Rahman


KAEDAH KAJIAN

Sebanyak 4 kaedah kajian telah dijalankan untuk mendapatkan maklumat secara terperinci dan bersistematik, iaitu: 

(a) Kaedah analisis dokumen/buku/akhbar
Saya juga turut merujuk dokumen/buku/akhbar dari ............ untuk memastikan kesahihan fakta yang ada. Dengan ini, penulisan kajian saya tidak akan diragui akan kebenarannya.

(b) Kaedah penyelidikan Pusat Sumber Sekolah / Perpustakaan Desa/Daerah/Negeri
Saya juga turut mengunjungi Pusat Sumber Sekolah/Perpustakaan Desa/Daerah/Negeri untuk menjalankan penyelidikan sumber-sumber yang ada di situ. Dengan penyelidikan sumber yang pelbagai seperti buku ilmiah, akhbar, majalah dan sebagainya akan menguatkan lagi kajian saya. *Nyatakan jika anda juga melawat Perpustakaan luar dari sekolah, contohnya : Perpustakaan Negara*

(c) Muat turun sumber dari internet
Saya turut menggunakan kemudahan ICT yang terdapat dalam negara kita dengan melayari laman sesawang produk yang dikaji malah turut memuat turun bahan yang terdapat sebagai rujukan.

(d) Temubual
Kaedah yang juga saya jalankan adalah dengan menggunakan kaedah lisan iaitu melalui kaedah temubual dengan orang sumber saya yang tinggal di .................. Saya mendapatkan banyak maklumat daripada Encik/Puan/Cik …………………………. selaku ketua kampung / pengerusi JKK yang sudah lama menetap di kawasan tempat tinggal saya selama ......... tahun. 



PROSES AWAL

Proses awal (20 markah) ialah proses di mana anda mencari maklumat mengenai peristiwa bersejarah yang anda pilih dari pelbagai sumber. Cari beberapa bahan/sumber seperti buku, jurnal, majalah, surat khabar, broshur, pamplet ataupun bahan dari internet untuk dibawa ke sekolah dan tunjukkan pada guru anda. maklumat anda mestilah sangat tepat dan lengkap serta sangat sesuai dengan tugasan.


KERANGKA AWAL / KASAR PENULISAN

Kerangka awal / kasar dibina sebagai draf kepada tugasan anda. anda perlu menghuraikan serba sedikit secara ringkas isi yang anda akan huraikan di dalam tugasan penuh. 

Contoh:

Bil
Perkara
Huraian
1
Pengenalan
Huraikan latar belakang tempat tinggal anda:

Lokasi: ........................................     

Sebab penubuhan: ..........................
(tulis sumber isi)

2
Pembentukan dan perkembangan masyarakat setempat
Huraikan pembentukan (asal usul) kawasan tempat tinggal 
Bilangan pecahan kaum, budaya dan populasi yang berada di kawasan tempat tinggal anda

Perkembangan pembukaan - kemudahan awam, fizikal, infrastruktur, prasarana, 

3
Kegiatan sosioekonomi masyarakat setempat
Kegiatan ekonomi (pekerjaan penduduk di kawasan tempat tinggal) - ada kaitan dengan kawasan tempat tinggal
- perindustrian / pertanian / perikanan / perlombongan /perniagaan

4
Menilai semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat setempat
Cabaran / halangan untuk mengekalkan perpaduan 
- kurang aktiviti mengumpulkan masyarakat / aktiviti kejiranan / kurang bersosial / sikap individu

Cadangan bagaimana untuk mengekalkan perpaduan 
- aktiviti kemasyarakatan / kerohanian / gotong-royong / perayaan / sukan / majlis perkahwinan

5
Ulasan Tunku Abdul Rahman
Membuat pemerhatian dan penilaian terhadap keadaan masyarakat di tempat tinggal (kawasan kajian) dari segi
- semangat / persefahaman perpaduan yang ada,
- keunikan budaya & warisan, 
- keharmonian kemasyarakatan berbilang kaum 
- keistimewaan serta kelainan tempat tinggal berbanding tempat lain

6
Rumusan
Pengetahuan: melalui kajian ini saya mendapati banyak usaha yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan bagi memastikan  ......

Nilai: Saya sedar bahawa usaha untuk memelihara dan memulihara kawasan tempat tinggal dan memupuk semangat kemasyarakatan bukanlah sesuatu usaha yang mudah dan perlu dipertahankan...

Harapan: Saya berharap supaya kawasan tempat tinggal dapat dijaga dan dikekalkan bagi memastikan ...

7
Sumber
Mesti lengkap menurut turutan di atas



*************************************************************************
Plagiat tidak dibenarkan. Akta Hak Cipta Terpelihara 1987 telah dikuatkuasakan dengan bertujuan  untuk melindungi bentuk atau cara dimana idea-idea dan maklumat ditunjukkan kepada orang lain dengan berbentuk pernyataan  fizikal. Selain itu, akta ini juga bertujuan untuk melindungi konsep, fakta, gaya atau teknik yang wujud atau digambarkan dalam karya hak cipta. Mengikut seksyen 43, Akta Hak Cipta Terpelihara 1987 ini sesiapa yang didapati bersalah dibawah akta ini boleh dikenakan hukuman denda RM 10,000 sehingga tidak melebihi RM 50,000 atau penjara tidak melebihi 5 tahun

nda boleh klik pautan di bawah untuk mendapatkan contoh jawapan yang lain:
10. Menilai semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat setempat
11. Ulasan ucapan Tunku Abdul Rahman
12. Rumusan
13. Sumber


*************************************************************************

Anda dinasihatkan memastikan ketulenan tugasan dan tidak memplagiat dengan mengambil atau meniru tugasan (hasil kerja) daripada mana-mana pihak seperti di blog-blog lain yang tidak mempunyai sumber asal yang sahih. Sebagai peringatan, sekiranya anda didapati melakukan plagiat, anda berkemungkinan digagalkan atau diberikan gred yang tidak memuaskan. Diharap panduan / jawapan tugasan Sejarah PT3 ini dapat memberi panduan dan penjelasan kepada semua pelajar tingkatan 3. semoga anda boleh siapkan dengan jayanya!

Diedit dan diolah oleh saya sendiri!

Semua maklumat di atas disusun oleh saya sendiri. kepada blogger kaki copy paste, post ini tidak boleh dan tidak dibenarkan copy melainkan anda berkongsi link ini sahaja. Semua maklumat di atas juga tidak boleh dicopy. anda faham erti copyright, kan? 

Anda hanya kena print sahaja sebab kat sekolah pun kena salin balik, kan? So, Nak print senang je:
1. chrome dan mozilla user : 
guna tab menu browser uols (yang ada 3 garis) yang ada di atas sebelah kanan dan klik print. 

2. Boleh juga kalau tak nak print, save guna pdf. 

3. Terus tekan CTRL-P untuk print terus.




Good Luck!
Read More »

Tugasan Sejarah PT3 2018: Masyarakat Di Kawasan Tempat Tinggal Anda


Contoh Jawapan Penuh Lengkap Tugasan / Folio / Kerja Kursus Sejarah PT3 2018

Tajuk : Masyarakat di Kawasan Tempat Tinggal Anda

"Anda dikehendaki membuat kajian tentang satu peristiwa bersejarah di tempat tinggal anda. Hasilkan satu laporan yang panjangnya tidak kurang daripada 300 patah perkataan"
Tugasan anda hendaklah mengandungi aspek-aspek utama berikut: 

(a) Tajuk kajian : *tajuk terpulang pada anda mengikut kreativiti sendiri*

(b) Nama penulis - *Nama anda*

(c) Isi kandungan:
  1. Pengenalan - menjelaskan latar belakang di tempat kajian anda
  2. Pembentukan dan perkembangan masyarakat setempat 
  3. Kegiatan sosioekonomi masyarakat setempat
  4. Menilai semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat setempat
  5. Ulasan ucapan Tunku Abdul Rahman

(d) Rumusan - pengetahuan, nilai dan harapan yang releven
  
(e) Sumber rujukan - Menyenaraikan jenis sumber: buku / internet / akhbar / majalah
Plagiat tidak dibenarkan. Akta Hak Cipta Terpelihara 1987 telah dikuatkuasakan dengan bertujuan  untuk melindungi bentuk atau cara dimana idea-idea dan maklumat ditunjukkan kepada orang lain dengan berbentuk pernyataan  fizikal. Selain itu, akta ini juga bertujuan untuk melindungi konsep, fakta, gaya atau teknik yang wujud atau digambarkan dalam karya hak cipta. Mengikut seksyen 43, Akta Hak Cipta Terpelihara 1987 ini sesiapa yang didapati bersalah dibawah akta ini boleh dikenakan hukuman denda RM 10,000 sehingga tidak melebihi RM 50,000 atau penjara tidak melebihi 5 tahun


Anda boleh klik pautan di bawah untuk mendapatkan contoh jawapan yang lain:

1. Pengenalan Tugasan Sejarah PT3 2018 Masyarakat di Kawasan Tempat Tinggal
2. Perancangan Kerja
3. Jadual Kerja
4. Objektif Kajian
5. Kaedah Kajian
6. Kerangka Awal / Proses Awal
7. Pengenalan - Latar Belakang
8. Pembentukan dan perkembangan masyarakat setempat 
9. Kegiatan sosioekonomi masyarakat setempat
10. Menilai semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat setempat
11. Ulasan ucapan Tunku Abdul Rahman
12. Rumusan
13. Sumber



*************************************************************************

Anda dinasihatkan memastikan ketulenan tugasan dan tidak memplagiat dengan mengambil atau meniru tugasan (hasil kerja) daripada mana-mana pihak seperti di blog-blog lain yang tidak mempunyai sumber asal yang sahih. Sebagai peringatan, sekiranya anda didapati melakukan plagiat, anda berkemungkinan digagalkan atau diberikan gred yang tidak memuaskan. Diharap panduan / jawapan tugasan Sejarah PT3 ini dapat memberi panduan dan penjelasan kepada semua pelajar tingkatan 3. semoga anda boleh siapkan dengan jayanya!

Diedit dan diolah oleh saya sendiri!


Semua maklumat di atas disusun oleh saya sendiri. kepada blogger kaki copy paste, post ini tidak boleh dan tidak dibenarkan copy melainkan anda berkongsi link ini sahaja. Semua maklumat di atas juga tidak boleh dicopy. anda faham erti copyright, kan? 

Anda hanya kena print sahaja sebab kat sekolah pun kena salin balik, kan? So, Nak print senang je:
1. chrome dan mozilla user : 
guna tab menu browser uols (yang ada 3 garis) yang ada di atas sebelah kanan dan klik print. 

2. Boleh juga kalau tak nak print, save guna pdf. 

3. Terus tekan CTRL-P untuk print terus.


Good Luck!

Read More »

Friday, October 27, 2017

Laporan Penuh Bajet 2018




MEMARTABAT SYIAR ISLAM DAN PENGUTUHAN JATI INSAN
  • Bayaran 'one-off' RM1,500 kepada imam, bilal, guru KAFA dan guru takmir termasuk 'tok siak' (RM100 juta).
  • Bayaran elaun bulanan imam, bilal, guru KAFA dan guru takmir (RM588 juta);
  • Skim latihan kemahiran GiatMara terpilih akan diperkenalkan kepada sekolah tahfiz;
  • Membaik pulih dan menyelenggara sistem pendawaian di semua sekolah tahfiz yang berdaftar, dikendalikan GiatMara (RM50 juta);


KOMUNITI DAN KEJIRANAN 
  • Program latihan dalam komuniti di 50 kawasan PPR (RM40 juta).
  • Geran Komuniti Penduduk 1Malaysia (KP1M) sehingga RM10,000 kepada persatuan penduduk berdaftar (RM40 juta);
  • Bayaran khas 'one-off' RM1,500 kepada ketua kampung dan tok batin;

MENINGKATKAN KECEKAPAN PERKHIDMATAN AWAM 
  • Bayaran khas RM1,500 kepada penjawat awam.
  • Perluas kemudahan perubatan untuk ibu dan bapa pesara;
  • Menetapkan kadar pencen terendah sebanyak RM1,000;
  • Kursus Sarjana dan PhD secara 'in-house';
  • Meningkatkan cuti bersalin daripada 300 kepada 360 hari (maksimum 90 hari setahun);
  • Pegawai wanita mengandung 5 bulan ke atas dan suami dibenarkan balik awal sejam (bekerja di lokasi sama);
  • Pakar Perubatan Gred UD54 dan ke atas (telah diwartakan 4 tahun) diberi kelonggaran 1 hari seminggu melaksanakan Waktu kerja Fleksi;
  •  Menambah waktu kerja berperingkat iaitu bermula 9 pagi hingga 6 petang;
  • Kemudahan 7 hari CTR sepanjang perkhidmatan bagi menunaikan umrah;
  • Menaikkan CRK bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan daripada 7 hari kepada 10 hari setahun;
  • Membenarkan GCR melebih 150 hari sebagai cuti rehat pada tahun persaraan;
  • Memberi faedah persaraan (bersara atas sebab kesihatan);
  • Kenaikan pangkat 'time-based' kali 2 bagi kumpulan pelaksana untuk tempoh 13 tahun;


SERI DAN KITA-UKM 

  • Mewujudkan Institut Penyelidikan Sosio-Ekonomi (SERI) di bawah JPM dan menaik taraf Institut Kajian Etnik, KITA-UKM.

















Read More »

Friday, October 06, 2017

Happy Birthday to Me!



Terima kasih atas semua ucapan yang memenuhi ruangan di google, facebook, whatsapp, telegram, etc etc. di sekolah pun dapat banyak ucapan dari kawan-kawan dan anak murid. tetapi sambutan hari lahir saya masih kekurangan feel. tak sambut pun. entah..

oh..yang ke berapa? jeng jeng jeng. dah masuk 30-series sudah. alhamdulillah masih lagi dikurniakan umur yang panjang. syukur, syukur, syukur. kahwin? entah. di mana dia? entah. 


lovenota: mesti buat sesuatu dalam hidup nie. makin lama makin suram. bosan. 


Read More »

Wednesday, July 05, 2017

Tugasan Geografi PT3 2017: Usaha Untuk Mengatasi Halangan Memajukan Kawasan Kajian

CONTOH JAWAPAN LAPORAN / TUGASAN / KERJA KURSUS GEOGRAFI PT3 2017


CONTOH JAWAPAN

5. Usaha untuk mengatasi halangan untuk memajukan kawasan berlorek. 

Usaha yang dilakukan untuk mengatasi halangan pada kawasan berlorek di kawasan kajian anda perlulah saling berkaitan dengan halangan yang anda tulis di atas. 


Contoh huraian:

(a) Membina benteng tinggi

Masalah hakisan tanah ini dapat diatasi dengan membina benteng yang diperbuat daripada batu blok disekitar kawasan tanah tinggi. Kawalan dengan Cara Membuat Teres juga sesuai untuk mengawal hakisan tanah dan tanah runtuh. Teres yang dibuat akan mengelak air hujan mengalir menerusi lereng bukit sebaliknya melalui teres yang dibina dan melalui struktur aliran air yang dibina pada teres. Kini kaedah pembinaan teres mampu untuk memperlahankan masalah kelajuan larian air.

(b) Menanam semula pokok-pokok
menanam semula pokok-pokok di cerun bukit terutamanya di kawasan yang telah dibangunkan. Usaha tersebut juga dapat menguatkan tanah yang telah melalui proses pembangunan. Hutan rimba dan   bukit-bukau merupakan pasak kepada ekosistem bumi. Pembalakan dan penebangan hutan tanpa kawalan telah melonggarkan ikatan tekstur tanah menjadikan cerun longgar dan rebah. Hujan lebat yang turun akan menyebabkan tanah di lereng bukit menjadi longgar dan menggelongsor. Oleh itu, pokok-pokok besar yang berakar dalam dan tanaman tutup bumi perlu ditanam untuk menyelamatkan kawasan pembangunan yang terdedah kepada cuaca yang tidak tentu serta hujan lebat. Hal ini dapat membantu menyekat pergerakan tanah daripada dibawa aliran air bawah tanah yang mampu menggelongsorkan tanah yang tidak stabil. 

(c) membina sistem perparitan yang terancang
Hal ini demikian kerana sistem perparitan yang terancang penting bagi membolehkan air hujan dari cerun bukit mengalir dengan baik dan terus ke longkang, sungai dan laut. Air tidak akan bertakung di sesuatu kawasan kecuali apabila  berlakunya banjir. Sistem perparitan yang dibina dapat berfungsi sebagai benteng yang kukuh di lereng bukit. Sistem perparitan yang terancang juga dapat memadatkan struktur tanah di lereng bukit. 

(d) meratakan kawasan cerun
Jika pembinaan perlu dijalankan di kawasan cerun curam, langkah pertama yang perlu dilakukan ialah merendahkan dan meratakan kawasan tersebut. Ini akan memudahkan pembinaan. Cerun bukit perlu dipotong menjadi teres yang lebar untuk mengurangkan kadar kecerunan. Dengan ini, cerun yang curam dan sukar direndahkan dapat dijadikan tapak untuk pembinaan rumah. Selain itu, asas yang kukuh perlu dibina untuk memastikan rumah tidak runtuh. Kajian yang teliti dan teknologi moden digunakan untuk memastikan bangunan selamat diduduki. Walaupun kos pembinaan rumah di atas cerun bukit sangat tinggi, namun masih terdapat orang yang suka membina rumah di atas bukit atau berhampiran dengan cerun curam. Mungkin mereka suka akan pemandangan yang indah yang dapat dilihat dari aras ini.

(e) Menggunakan tenaga mahir

Sungai yang beraliran deras menyukarkan perjalanan dan berbahaya untuk dijadikan sistem pengangkutan. Hanya kano, bot kecil dan rakit yang dapat digunakan di jeram sungai. Kemahiran dan pengalaman diperlukan untuk mengayuh bit yang kecil melalui bahagian jeram. Untuk sampai ke pedalaman ini melalui sungai memakan masa beberapa hari. Sebahagian sungai-sungai ini mempunyai jeram yang beraliran deras dan berbahaya.

(f) memupuk semangat cinta akan alam sekitar

ibu bapa memikul tanggungjawab yang amat besar bagi memupuk semangat cinta akan alam sekitar dalam diri anak-anak sejak dari kecil lagi . Hal ini selaras dengan peribahasa, “melentur buluh biarlah dari rebungnya". Ibu bapa haruslah sentiasa mendedahkan anak-anak tentang kepentingan menjaga alam sekitar. Namun begitu, mendidik sahaja tidak cukup, ibu bapa juga seharusnya menunjukkan contoh teladan yang baik kepada anak-anak. Sebagai contoh, ibu bapa tidak sepatutnya membuang sampah di merata-rata tempat serta melakukan pembalakan haram kelak yang boleh mengakibatkan kejadian tanah runtuh. Sikap seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul tidak sepatunya  diamalkan oleh ibu bapa. Sikap ini dapat dilihat pada ibu bapa yang mengajar anak-anak menjaga alam sekitar sedangkan mereka sendiri tidak berbuat demikian . Implikasinya, jika ibu bapa menunjukkan contoh teladan yang baik, sudah tentu anak-anak akan mencontohi sikap tersebut kerana ibu bapa merupakan sumber inspirasi kepada anak-anak. Dengan ini, nescaya kejadian tanah runtuh dapat diatasi sekaligus dapat mengurangkan pencemaran alam sekitar yang semakin hari semakin tercemar akibat kerakusan manusia yang hanya mementingkan diri sendiri.


RUMUSAN

Contoh huraian:
Kajian yang telah dijalankan di Taman Juta, Daerah Tenom ini telah memberi pengalaman yang sangat berguna kepada saya. Kajian ini membolehkan saya mengenalpasti bentuk buka bumi di Taman Juta, Tenom, Sabah iaitu tanah pamah. Selain daripada itu saya juga dapat mengetahui dengan lebih jelas potensi-potensi kawasan kajian ini iaitu pusat perniagaan dan prkhidmatan. Berdasarkan kepada kajian yang dijalankan, saya juga dapat mengetahui dengan lebih jelas beberapa kepentingan bentuk muka bumi di kawasan kajian seperti atas kegiatan perdagangan mereka yang aktif. Saya juga dapat mengenalpasti halangan-halangan untuk memajukan kawasan yang berpotensi di kawasan kajian serta usaha-usaha yang perlu diambil untuk mengatasi halangan akibat daripada masalah-masalah tersebut. Akhir kata marilah sama-sama kita sebagai penduduk di Taman Juta khasnya dan rakyat Malaysia secara amnya menggunakan kemudahan kawasan perumahan sebaik mungkin agar kita semua tidak menghadapi masalah-masalah yang boleh menjejaskan kehidupan kita akibat daripada tindakan kita sendiri. Kita sepatutnya bersyukur kerana dikurniakan oleh Allah SWT sebuah negara yang aman merdeka dengan pelbagai kemudahan yangdisediakan termasuk kawasan perumahan yang baik. Saya menyedari betapa bertuahnya penduduk serta responden di kawasan kajian mempunyai kesedaran tentang pelbagai potensi khususnya bagi meningkatkan kualiti kehidupan mereka. Saya berharap usaha penduduk dan responden di kawasan kajian tersebut dapat dipertingkat dan diperbaiki dari masa ke semasa.


SUMBER RUJUKAN

Senaraikan sumber rujukan (5 markah) seperti internet, buku, jurnal, artikel, majalah, sumber orang dan sebagainya. Digalakkan menyertakan foto / gambar / rajah / grafik yang relevan bagi menjelaskan lagi hasil kajian. anda haruslah menulis sumber rujukan dengan releven, betul dan pelbagai. anda juga digalakkan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) untuk mencari dan mengumpul data. Contoh penulisan sumber rujukan:


Sumber rujukan
(tulis secara lengkap sumber rujukan anda mengikut contoh di bawah)
buku
internet
akhbar
majalah
orang sumber
a. Buku
Nama pengarang. (Tahun penerbitan). Judul. Tempat penerbitan: Penerbit. 

contoh:
Lofti Ismail,1988. Sejarah Malaysia 1400 - 1963. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors Sdn. Bhd.
Mohamad Noordin Sopiee, 1967. From Malayan Union to Singapore Separation: Political Unifacation in the Malaysia Region 1945-1965. Kuala Lumpur: Universiti Malaya Press.

b. Jurnal
Nama pengarang. (Tahun penerbitan). Judul artikel. Judul Jurnal, Jilid (Isu), Mukasurat. 
atau
Nama pengarang pertama, pengarang kedua, & pengarang ketiga. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Jurnal, Jilid, Article 1. Diperoleh (Tarikh bahan diakses), dari (URL). 

contoh:
Ahmad Masjidin. “Malayan Union Dalam Ruangan Akhbar Warta Negara” dalam Jurnal Malaysia dari Segi Sejarah. Bil 8, April 1979.
Ishak bin Tadin, 1960. “Dato’ Onn and Malay Nationalism 1946-1951”, dalam JSEAH. Vol 1. Mac 1960.

c. Ensiklopedia / Wikipedia
dari internet:
Judul artikel (Tahun). Dalam 'Judul Ensiklopedia'. Diperoleh (tarikh diperoleh) dari (url laman web artikel yang diperoleh)
dari buku:
Judul petikan. (Tahun penerbitan). Dalam Judul buku (p. mukasurat). Tempat penerbitan: Penerbit.

d. Akhbar
Nama pengarang. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Akhbar, Mukasurat.
atau
Nama pengarang. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Akhbar. Diperoleh (tarikh bahan diakses), dari (URL). 

contoh:
(Tajuk akhbar) Utusan Malaysia, 17 Jun 1992, halaman 5. Diperoleh Julai 3, dari http://www.utusan.com.my/..../

e. Orang Sumber
Encik Ismail bin Mohd Kassim, 43 tahun. No 21, Jalan Lundu 7, Taman  Beringin, 52000 Kuala Lumpur.
Puan Hamidah binti Daudshah, 57 tahun, No 7, Jalan SG 1/ 30, Taman Sri Gombak, 68100 Selangor.

f. Temubual
Nama tokoh yang ditemubual. (Tarikh temubual). Judul temubual [Temubual].

contoh:
Abdullah Hj. Mohd Salleh. (1999, May 12). Sejarah penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia, Kuala Lumpur [Temubual]. 

g. VCD
Judul VCD. (Tahun penerbitan). [VCD]. Tempat penerbitan: Penerbit. 

contoh:
VCD Language and verbal skills. (1976). [VCD]. Virginia: Association for Retarded Citizen. 

h. Radio
Tajuk program, tarikh, masa, rangkaian.

i. Televisyen
Nama penerbit rancangan. (Producer). (Tahun penerbitan). Judul rancangan. Tempat penerbitan: Penerbit. 

contoh:
Towers, J. (Producer). (2000). Wrath of God. New York: The History Channel. 

j. Majalah
Nama pengarang. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Majalah, Mukasurat. 

k. Sumber lain :
- artikel dari internet (Jenis sumber, alamat/punca sumber)
Nama pengarang. (Tahun penerbitan). Judul artikel. Diperoleh (tarikh bahan diakses), dari (URL).

Internet
http://geocities.com/kamashara/unionsm.html
http://cikgu.net/edisimerdeka/sejarah.php3.html

l. Kamus 

Kamus Dewan. (5th ed.). (1991). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Judul. (Edisi). (Tahun penerbitan). Tempat penerbitan: Penerbit. 

NOTA: nak lebih faham, boleh download cara penulisan sumber di sini



*******************


Nota: DIINGATKAN kepada semua pelajar bahawa tidak boleh meniru sebulat-bulatnya jawapan di atas kerana peniruan adalah satu plagiat. Jawapan di atas adalah contoh panduan jawapan untuk memudahkan anda menyiapkan tugasan sahaja. Adalah diingatkan semua hasil tugasan anda perlulah 100% original dan bukannya copy-paste. Jawapan di atas jika amat diperlukan, anda perlu olah mengikut ayat anda sendiri. 


Terpulang, nak markah penuh sila ikut cakap saya. 



*dalam proses*

Read More »
Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®