Tuesday, September 23, 2014

10 Makanan yang Mempunyai Kolesterol Tinggi



Kolesterol adalah berasaskan minyak dan tidak dapat bercampur dengan darah. ia dibawa seluruh badan dalam darah oleh lipoproteins.1-3


kolesterol dibawa oleh dua jenis lipoprotein:
  • Lipoprotein berketumpatan rendah (LDL @ Low-density lipoprotein  - kolesterol yang dibawa oleh jenis ini dikenali sebagai kolesterol 'jahat')
  • Lipoprotein Berketumpatan tinggi  (HDL @ High-density lipoprotein - kolesterol yang dibawa oleh jenis ini dikenali sebagai kolesterol 'baik').


Kolesterol adalah kedua-dua teman dan musuh kita - pada tahap normal, ia adalah bahan penting untuk fungsi normal badan, tetapi jika tahap dalam darah terlalu tinggi, ia menjadi bahaya yang senyap yang meletakkan kita pada risiko serangan jantung.

10 Makanan yang Memiliki Kolesterol Tinggi



1. Kuning Telur


kuning telur mengandungi kolesterol yang lebih tinggi berbanding dengan makanan yang lain. sebiji kuning telur mengandungi 1234 mg kolesterol dalam 100 gram kuning telur. 

2. Hati 


kolesterol dihasilkan oleh hati. dalam 100 gram hati terdapat 564 mg kolesterol atau sekitar 188% total kolesterol harian. 

3. Mentega


margerin, mentega atau butter digunakan pada hampir semua makanan seperti kuih, roti dan masakan yang lain. 100 mg mentega mengandungi 215 mg kolesterol. 

4. Makanan laut


Jenis yang LDL nya tinggi adalah sotong, udang, udang, ketam, dan kerang. antara makanan laut @ seafood yang mengandungi kolesterol yang paling tinggi adalah Udang iaitu sebanyak 196 mg dalam 100 gram.

5. Ayam


kulit ayam yang digoreng mengandungi banyak kolesterol

6. Fast Food 


1 burger keju mengandungi 175 mg kolesterol. Ini belum termasuk jika anda menambah kentang goreng, ayam goreng, atau donat. 

7. Keju


keju merupakan sumber protein dan kalsium yang baik. akan tetapi, dalam 100 mg keju terdapat 123 mg kelosterol. jadi, kurangkan pengambilan keju dalam masakan.

8. Daging proses


jumlah kolesterol yang ada dalam daging proses bergantung kepada kepingan daging dan jumlah garam yang ditambah semasa diproses. 

9. Ais krim


Kandungan lemak dalam segelas ais krim lebih tinggi dari hamburger dan 10 biji donat. 

10. Makanan rapu


Snack pengilang yang mengandungi lemak trans, misalnya kerepek kentang, biskut, dan Krakers yang mengandungi 172 mg kolesterol di dalam setiap 100 mg. 

10 comments:

  1. Mesti mengurangi makan kuning telur neh... Thanks for sharing

    ReplyDelete
  2. adakah makan makanan yang berkolesterol tinggi ini menyumbang kepada kebocoran kertas soalan UPSR Bahasa Tamil ?

    eh! Apa kaitannnn???

    terima kasih atas perkongsian info yang sangat bermanfaat !

    ReplyDelete
  3. thank you for sharing
    berguna ni..
    lepas ni kene kawal sikit pemakanan lah... byk sgt mkn bnd yg kolestrol tinggi ni...

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat ini

    ReplyDelete
  5. Awal 30an da kene detect ngn kokestrol smpai bacaan hati(dokter yg ckp..ditnye xjwb) pn naik gak..hmmm...dah la obsess part makan dan masak,hmmm...alamatnya kene avoid gak la cmnie..hmmm...thank you pretty for sharing this good info,rupenye bru tau selama nie dah tmakan smua kategori kolestrol tgi nie ha..

    ReplyDelete
  6. Kerepek pisang kolestrol x hehe

    ReplyDelete
  7. Bagaimana nak cegah kolestrol5

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®