Monday, December 19, 2016

Aliran Sastera VS Aliran Sains


SELEPAS PEPERIKSAAN PT3, PILIHAN ANTARA ALIRAN SASTERA VS ALIRAN SAINS, MANA LEBIH BAIK?



Selepas keputusan peperiksaan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3), ramai pelajar akan mengalami masalah untuk memilih aliran yang akan diambil semasa menyambung pelajaran ke tingkatan 4 kelak. Pemilihan kelas aliran Sastera mahupun aliran Sains sebenarnya akan menentukan hala tuju dan masa depan pelajar untuk menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi seterusnya menceburi alam pekerjaan. Mungkin ramai yang tertanya-tanya apa beza kedua-dua aliran ini dan mana yang lebih penting.

Aliran Sastera atau Sains, kedua-duanya perlu seiring dengan minat dan kemampuan pelajar untuk mendalami ilmu yang dipilih. Keputusan PT3 digunakan sebagai kelayakan untuk memasuki aliran sastera mahupun sains ketika di tingkatan empat dan lima.

Tolak tepi tanggapan kebanyakan orang ramai yang menganggap aliran Sastera adalah terdiri dari pelajar yang kurang cemerlang atau pelajar lemah manakala aliran Sains adalah untuk pelajar cemerlang saja. Sebenarnya kedua-dua aliran ini mempunyai keistimewaan dan kepentingan tersendiri.

Hakikatnya, kaedah pelajar cemerlang di dalam subjek Matematik dan Sains sebagai syarat masuk aliran Sains sudah tidak relevan untuk masa sekarang. Ada juga pelajar yang bijak Matematik dan Sains memilih aliran Sastera kerana minat untuk mendalami dunia kesusasteraan.

Istimewanya aliran sains, peluang untuk ke peringkat matrikulasi dan asasi sains seterusnya ke universiti amat cerah. Ini kerana lebih 80% kursus pengajian lepasan SPM dalam UPU adalah dalam untuk aliran sains. Antara mata pelajaran yang akan dipelajari dalam aliran sains ialah Kimia, Fizik, Biologi dan Matematik Tambahan.

Syarat Baru Kemasukan Aliran Sains Tingkatan 4 Mulai tahun 2015 berdasarkan surat siaran Kementerian Pendidikan Malaysia Bilangan 22 Tahun 2014:
  • Murid mendapat sekurang-kurangnya gred B dalam Sains dan Matematik dalam keputusan PT3
  • Murid yang mendapat gabungan gred A/C, B/C atau C/C dalam Sains dan Matematik, mendapat sekurang-kurangnya Band 4 dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut serta berminat untuk belajar dalam aliran Sains berdasarkan Pentaksiran Psikometrik
  • Kes Khas : Murid yang mendapat gabungan gred A/D, B/D atau C/D dalam Sains dan Matematik, mendapat sekurang-kurangnya Band 4 dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut serta berminat untuk belajar dalam aliran Sains berdasarkan Pentaksiran Psikometrik.
  • Murid yang dapat gred E dalam mana-mana matapelaran tidak layak masuk aliran Sains

Bagi aliran sastera pula, tidak dinafikan ramai yang memandang rendah kepada aliran ini semasa di peringkat persekolahan. Ayat seperti, "Aku bukan budak bijak, sebab tu aku masuk aliran Sastera," sering dijadikan alasan. Namun begitu ramai yang tidak sedar pelajar aliran Sastera lebih laku dan mempunyai nilai pasaran semasa di alam pekerjaan. Mata pelajaran seperti Prinsip Perakaunan, Ekonomi Asas dan Perdagangan adalah antara mata pelajaran yang mempunyai nilai pasaran tersebut.


Mata Pelajaran Wajib (subjek teras)
  • Bahasa Melayu
  • Bahasa Inggeris / GCE O Level English
  • Pendidikan Islam / Pendidikan Moral
  • Sejarah
  • Mathematics / Matematik
  • Science / Sains – Untuk Aliran Sastera, Perdagangan dan Kesenian sahaja.

6 jenis aliran yang mungkin terdapat di sekolah anda (bergantung kepada pakej yang ditawarkan di sekolah masing-masing):

1. Aliran Sains Tulen
  • Additional Mathematics / Matematik Tambahan
  • Physics / Fizik
  • Chemistry / Kimia
  • Biology / Biologi
  • English for Science and Technology

2. Aliran Sains Tulen Agama
  • Additional Mathematics / Matematik Tambahan
  • Physics / Fizik
  • Chemistry / Kimia
  • Biology / Biologi
  • English for Science and Technology
  • Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah
  • Pendidikan Syariah Islamiah
  • Tasawwur Islam (Gambaran Islam)
  • Bahasa Arab Tinggi

3. Aliran Sains Kemanusiaan
  • Additional Mathematics / Matematik tambahan
  • Physics / Fizik
  • Chemistry / Kimia
  • Biology / Biologi
  • English for Science and Technology
  • Prinsip Perakaunan
  • Ekonomi Asas
  • Perdagangan
  • Geografi

4. Aliran Iktisas
  • Additional Mathematics / Matematik Tambahan
  • Science / Sains
  • Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah
  • Pendidikan Syariah Islamiah
  • Tasawwur Islam (Gambaran Islam)
  • Prinsip Perakaunan
  • Ekonomi Asas
  • Perdagangan
  • Bahasa Arab Tinggi

5. Aliran Perdagangan
  • Additional Mathematics / Matematik Tambahan
  • Additional Science / Sains Tambahan
  • Prinsip Perakaunan
  • Ekonomi Asas
  • Perdagangan

6. Aliran Kesusasteraan dan Kesenian
  • Additional Science / Sains Tambahan
  • Geografi
  • Kesusasteraan Melayu
  • Literature in English
  • Kesusasteraan Cina
  • Kesusasteraan Tamil
  • Pendidikan Seni Visual
  • Ekonomi Rumah Tangga
  • Pendidikan Muzik

7. Mata Pelajaran Tambahan (Elektif)
  • Bahasa Cina
  • Bahasa Tamil
  • Bahasa Arab Komunikasi
  • Bahasa Punjabi
  • Bahasa Perancis
  • Bahasa Iban
  • Pengetahuan Sains Sukan
  • Sains Pertanian
  • Mata pelajaran Teknikal
  • Reka Cipta
  • Teknologi Maklumat

Untuk itu, memang benar, keputusan yang cemerlang seharusnya kita mengambil aliran sains tulen. tetapi bagi saya, anda perlu membuat keputusan dengan sebaik mungkin dengan keluarga ataupun kaunselor untuk mengetahui kemampuan dan keperluan negara ketika ini dan akan datang. Perlu ada keseimbangan dan juga timbang-tara.


Berikut adalah panduan yang boleh kita ambil kira. 

1. Lihat keputusan peperiksaan. 
Kecemerlangan dalam subjek-subjek tertentu menjadi penanda minat dan kelebihan anda pada subjek-subjek tersebut, berbanding dengan yang lain. Tengok jikalau matematik dapat A, kebarangkalian untuk bijak dalam aliran perdagangan. Jika sains anda dapat A, boleh ambil aliran sains tulen. Jika meminati hasil seni, boleh mengambil aliran sastera.

2. Perhatikan minat dan kecenderungan. 

Setiap individu adalah unik dan istimewa, masing-masing mempunyai kekuatan tersendiri, ini tergambar dari lahiriah mereka. Aliran yang tepat dapat membantu menggilap bakat dan kelebihan anda.

3. Berbincang hati ke hati dengan keluarga. 

“Abang/kakak nak jadi apa bila besar nanti?” Biarkan mereka bercerita tentang impian dan cita-cita mereka, kita boleh membimbing dengan pertanyaan-pertanyaan yang objektif.

4. Berjumpa dengan Kaunselor sekolah. 

Guru kaunselor adalah sumber yang baik untuk mendapatkan pendapat.

5. Berjumpa dengan ahli profesional. 
Jika anak-anak @ anda sudah mempunyai cita-cita, yang spesifik contohnya, doktor. Aturkan masa yang bersesuaian untuk berjumpa dengan seorang doktor yang boleh memberi gambaran tentang profesionnya, agar anak-anak mendapat gambaran yang jelas, adakah ini jenis pekerjaan yang diminatinya.

6. Beristikharah. 

“Tidak rugi orang yang bermesyuarat, tidak menyesal orang yang beristikharah.”


Pilihlah aliran yang bersesuaian dan tepat kerana ini adalah langkah awal ke masa depan yang cemerlang.

Sejujurnya, tidak kisah aliran apa sekali pun, anda berhak memilih aliran mana yang digemari. Jangan kerana desakan keluarga atau mahu glamour, anda memilih tanpa menyedari kemampuan diri sendiri. Sama ada aliran Sains atau Sastera, kedua-duanya bergantung pada usaha sendiri untuk terus berjaya. Tidak kira anda 'berasal' dari aliran Sastera atau Sains, tidak bermakna anda tidak boleh berjaya dan tidak mempunyai pekerjaan yang baik.

Semuanya bergantung pada usaha dan kerajinan sendiri. Sebagai contoh, jika anda mahu menjadi jurutera, saintis atau doktor, tentunya anda akan berusaha di aliran Sains. Jika pilihan anda untuk bergelar peguam, akauntan atau pereka grafik, tentunya anda akan menghargai aliran Sastera. Kedua-duanya sama penting. Namun, tidak semestinya pelajar dari aliran Sains tidak boleh menjadi anggota polis, bukan?

Aliran Sastera atau Sains, kedua-duanya sama penting di mana bidang yang anda pilih akan memperkenalkan siapa diri anda di dalam status pekerjaan kelak!

Semoga bermanfaat!

Read More »

Sunday, December 18, 2016

Hala Tuju Selepas SPM


KE MANAKAH HALA TUJU ANDA LEPASAN SPM?

Destinasi Bagi Lepasan SPM
Kebanyakan pelajar lepasan SPM masih tercari-cari destinasi dan hala tuju kerjaya masing-masing selepas SPM. Sukar untuk membuat keputusan terbaik yang bakal menentukan masa depan anda sendiri. Di sini apa kata anda baca sedikit informasi mengenai pilihan kerjaya anda selepas SPM.



1. Universiti
Pelajar-pelajar yang mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM sudah pasti memilih universiti sebagai destinasi pengajian mereka selepas SPM nanti. Jika anda ingin ke universiti, anda haruslah memohon UPU lepasan SPM/setaraf sebelum ditawarkan program diploma atau asasi di mana-mana Universiti Awam (IPTA) di Malaysia. Selepas itu anda boleh teruskan pengajian ke peringkat ijazah.

ARTIKEL BERKAITAN -> Cara untuk memohon melalui UPU



2. Program Matrikulasi
Sekiranya anda tidak berjaya mendapat tempat dalam program asasi melalui UPU, anda masih boleh menyambung pengajian asas di kolej-kolej matrikulasi dalam bidang Sains, Perakaunan dan Teknikal. Sama saja dengan program asasi.


Jangka masa program yang ditawarkan ialah Program Satu Tahun (2 Semester) dan Program Dua Tahun (4 Semester).

Aliran Sains:
Modul I : Matematik, Kimia, Fizik, Biologi
Modul II : Matematik, Kimia, Fizik dan Sains Komputer
Modul III : Matematik, Kimia, Biologi dan Sains Komputer

Aliran Perakaunan:
Matematik, Perakaunan, Pengurusan Perniagaan dan Ekonomi

Aliran Teknikal:
Matematik, Kimia Kejuruteraan, Fizik Kejuruteraan, dan Pengajian Kejuruteraan

ARTIKEL BERKAITAN -> Pengenalan Program Matrikulasi

ARTIKEL BERKAITAN -> Sijil Matrikulasi Sudah Diiktiraf

Di samping mata pelajaran bidang pengkhususan, mata pelajaran berikut wajib diambil oleh semua pelajar iaitu Bahasa Inggeris, Kemahiran Dinamika dan Pendidikan Islam/Moral. Semua pelajar Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia diwajibkan mengambil satu daripada mata pelajaran kokurikulum berikut sama ada Sukan/Permainan, Persatuan/Kelab atau Kawad Kaki.

Selepas habis program matrikulasi, anda boleh mohon UPU lagi untuk lepasan STPM/setaraf di mana anda akan memilih kursus untuk pengajian ijazah anda. Ramai pelajar-pelajar dari program matrikulasi yang memperolehi keputusan cemerlang dalam pelajaran mereka.

ARTIKEL BERKAITAN -> Nak Pilih Diploma ke Matrikulasi?


3. Pengajian Luar Negara
Pelajar-pelajar yang mendapat penajaan biasiswa akan melanjutkan pelajaran di luar negara. UK, USA, Australia, New Zealand, Indonesia, India, Japan, Korea, France, Egypt, Russia, Ireland dan Canada antara negara-negara yang menjadi pilihan bagi pelajar-pelajar Malaysia.

4. Politeknik



Di politeknik, anda boleh memohon program sijil atau diploma. Terdapat 34 politeknik di seluruh negara yang anda boleh pilih. Dengar-dengar ada 3 politeknik yang bakal dinaik taraf menjadi universiti. Politeknik Ungku Omar (PUO) dan Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (POLISAS) antara politeknik yang bagus dari segi akademiknya. 

5. Program Teknikal dan Latihan

Banyak juga program yang ditawarkan di ILP dan ILJTM, MLPK dan sebagainya. Kursus kursus ditawarkan sijil kemahiran dan diploma kemahiran untuk perindustrian terutama di ILP, ADTEC , IKBN boleh menempatkan pelajar ke industri sebaik sahaja tamat pengajian kerana kemahiran yang diperolehi oleh pelajar lulusan institusi kemahiran tersebut khusus di bidang perindustrian. kerana itu walaupun tiga kredit kelulusan SPM untuk syarat umum tetapi tiga kredit itu kebanyakannya untuk kursus teknikal dan sains yg inginkan keputusan Matematik dan Sains / teknikal / ialah kredit. Kursus-kursus yang ditawarkan lebih berfokus mengenai kemahiran tertentu dan ada yang tidak terdapat dalam senarai kursus di Universiti Awam mahupun IPTS bagi kemahiran-kemahiran khusus. Oleh kerana itu lulusan pusat latihan ini mempunyai permintaan di dalam industri. Selain bekerja dalam bidang perindustrian, anda juga boleh menjadi tenaga pengajar di mana-mana kolej teknikal dan vokasional dengan mengambil kursus VTO di CIAST. 




ARTIKEL BERKAITAN -> Sebab memilih bidang Vokasional


6. Kolej-kolej Swasta
Kalau beli surat khabar sekarang ni, ada banyak iklan-iklan kolej swasta. Tapi kena pandai pilihlah kolej mana yang bagus dan sesuai. Kalau anda mahu teruskan pengajian ke kolej, anda boleh masuk kolej-kolej yang ada nama sikit seperti Kolej Mahsa atau Masterskill. Nanti masuk kolej yang tak diiktiraf MQA (dahulunya LAN), susah nak dapat kerja. ingin tahu kolej-kolej swasta yang diiktiraf, boleh ke [sini]

7. Tingkatan 6 (PraU)
Ramai pelajar-pelajar lepasan SPM menjadikan tingkatan 6 sebagai destinasi terakhir mereka selepas SPM. Kenapa tingkatan 6 kurang popular? Bila masuk tingkatan 6, rasa macam budak-budak sekolah lagi kan? Kena pakai uniform sekolah, kena pergi ke sekolah, ada perhimpunan dan sebagainya. Tak macam di universiti, matrikulasi atau kolej yang ada sedikit kelonggaran. Tapi sedar tak sedar, STPM juga berharga sebenarnya. Kalau mohon UPU untuk STPM/setaraf, pelajar-pelajar lepasan STPM diberi keutamaan dulu berbanding pelajar-pelajar lepasan diploma dan matrikulasi.

8. Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)
Ramai yang tidak tahu kewujudan website SPA dan ada juga yang tak tahu langsung pasal SPA ini. Anda mohon kerja-kerja tertentu seperti jururawat, juru x-ray, juruaudit, juruukur dan sebagainya. Jika permohonan anda berjaya, anda akan ditemuduga. Lepas lulus temuduga anda seterusnya akan dapat melanjutkan pengajian di mana-mana kolej yang ditawarkan.

9. Kursus Latihan Ketenteraan dan ALAM



Bagi sesiapa yang berminat dengan aktiviti lasak serta tahan dengan cabaran dan dugaan fizikal yang tinggi, bolehlah membuat permohonan pengajian ke Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM). Apabila anda berjaya melanjutkan pengajian di UPNM, ada 2 jenis latihan ketenteraan iaitu Latihan Ketenteraan bagi Pegawai Kadet UPNM dan Latihan Ketenteraan bagi Pelajar Awam (PALAPES). UPNM mengambil 2 kategori pelajar iaitu Pegawai Kadet dan Pelajar Awam. Pegawai Kadet ditaja sepenuhnya oleh Angkatan Tentera Malaysia, diberi elaun dan lain-lain bantuan seperti pakaian, makan dan minum. Namun Pegawai Kadet tertakluk kepada Akta Angkatan Tentera 1972 serta perlu menjalani Latihan Ketenteraan semasa mengikuti pengajian di UPNM. Manakala sebagai Pelajar Awam, pelajar akan ditanggung oleh PTPTN (dengan syarat perlu memohon) ataupun penaja kewangan lain seperti MARA, JPA, Kerajaan Negeri dan sebagainya tertakluk kepada syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh badan pembiaya tersebut. Pelajar Awam tidak menjalani Latihan Ketenteraan tetapi perlu mematuhi kehidupan berdisiplin semasa berada di UPNM.
Kepada yang berminat untuk melibatkan diri dengan dunia pekerjaan laut yang mencabar, bolehlah mohon Akademi Laut Malaysia (ALAM) iaitu Diploma Pengajian Nautika dan Diploma Kejuruteraan Marine.

10. Kursus Penerbangan
Mesti ramai yang berminat dengan kursus ini. Kursus ini merangkumi kerjaya seperti juruterbang, pramugara, pramugari dan ahli-ahli biasa di kawasan lapangan penerbangan. Kerjaya seperti juruterbang, pramugara dan pramugari ini lebih kepada di awangan biru manakala ahli biasa lebih kepada proses teknikal di kawasan lapangan penerbangan.

Terdapat 5 buah sekolah penerbangan swasta iaitu:
1) Malaysia Flying Academy Sdn Bhd (MFA), Melaka
2) HM Aerospace Sdn Bhd (HMA), Langkawi
3) Asia Pacific Flight Training Sdn Bhd (APFT) Sdn Bhd, Kota Bharu
4) Austral Academy Sdn Bhd (AASB), Sandakan
5) KIST Aviation Academy Sdn. Bhd. (KAASB), Kuala Terengganu

Pelatih akan dinilai dan dianugerahkan lesen-lesen seperti Private Pilot Licence (PPL), Commercial Pilot Licence (CPL) dan Airline Transport Pilot Licence (ATPL).

11. Institut Pendidikan Guru (IPG) dan Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PISMP)
Bagi mereka yang berminat menceburi bidang perguruan bolehlah memohon kerjaya ini. Kerjaya ini sememangnya menjanjikan kepuasan kerana kita dapat berbakti kepada anak bangsa sendiri kelak. Walaupun agak mencabar serta bebanan tugas yang bakal ditempuhi, perkara ini umpama seperti alah bisa tegal biasa. Jadi bekerjalah dalam mendidik anak bangsa sehingga berjaya dan berguna untuk masyarakat dan negara kelak.

Pada 13 Julai 2005, Jemaah Menteri telah meluluskan 27 buah Maktab Perguruan di Malaysia dinaik taraf kepada Institut Pendidikan Guru (IPG). Daripada institusi yang hanya mengeluarkan graduan bertaraf diploma dan sijil, kini institusi ini telah mendapat mandat yang melayakkannya menganugerahkan ijazah Sarjana Muda Perguruan. Implikasi naik taraf ini menjadikan IPG sebuah institusi pendidikan tinggi yang bertaraf universiti. Selaras dengan perubahan taraf tersebut, IPG telah melaksanakan program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Graduan sulung IPG telah pun menamatkan pengajian mereka dan menerima ijazah Sarjana Muda Perguruan pada tahun 2011. 

Di Universiti Pengajian Tinggi Awam (IPTA) juga ada menawarkan kursus Pendidikan kepada pelajar seperti di UiTM, UKM dan UPM. Anda akan dapat Diploma dan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Pendidikan yang anda minati.


****************

Berikut adalah ranking terbaru 50 Universiti Terbaik di Malaysia pada tahun 2015 yang merangkumi Universiti Awam (IPTA) dan Universiti Swasta (IPTS) :-

1. Universiti Putra Malaysia (UPM)
2. Universiti Sains Malaysia (USM)
3. Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
4. Universiti Malaya (UM)
5. Universiti Kebangsaan Malaysia / National University of Malaysia (UKM)
6. Universiti Teknologi MARA (UiTM)
7. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)
8. International Islamic University of Malaysia (IIUM)
9. Al Madinah International University (MEDIU)
10. Universiti Utara Malaysia (UUM)
11. Universiti Malaysia Perlis (UniMAP)
12. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
13. Multimedia University (MMU)
14. Universiti Malaysia Pahang (UMP)
15. Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR)
16. Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM)
17. Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)
18. Universiti Teknologi Petronas (UTP)
19. Universiti Malaysia Terengganu (UMT)
20. University of Nottingham Malaysia
21. Universiti Tenaga Nasional (UNITEN)
22. Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)
23. Open University Malaysia (OUM)
24. International Medical University (IMU)
25. Monash University Malaysia
26. Universiti Malaysia Kelantan (UMK)
27. Universiti Kuala Lumpur (UniKL)
28. Taylor’s University College
29. New INTI College
30. Universiti Sultan Zainal Abidin (Universiti Darul Iman Malaysia) (UniSZA)
31. Universiti Industri Selangor (UNISEL)
32. Sunway University College
33. Help University College
34. University of Malaya Medical Center (UMMC)
35. Curtin University of Technology Sarawak Campus 
36. Selangor International Islamic University College (KUIS)
37. Kolej Poly Tech MARA (KPTM)
38. Wawasan Open University (WOU)
39. Limkokwing University of Creative Technology (LUCT)
40. International Centre for Education in Islamic Finance (INCEIF)
41. Segi College
42. Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM)
43. Asia e University (AeU)
44. Tunku Abdul Rahman College (KTAR)
45. KDU University College Damansara Kuala Lumpur
46. KBU International College
47. Asia Pacific Institute of Information Technology Malaysia (APIIT)
48. UCSI University
49. Swinburne University of Technology Sarawak Campus
50. Olympia College Malaysia

Semoga Bermanfaat!

Read More »

Sebab Pilih Bidang Vokasional




Bagaimana keputusan PT3 anda? walaupun keputusan PT3 anda tidak memberansangkan, tidak cemerlang seperti pelajar pandai, ada subjek PT3 yang gagal, anda masih lagi boleh meneruskan pembelajaran anda ke bidang lain seperti bidang vokasional. Bagi pelajar yang lemah, ini merupakan kelebihan bagi mereka kerana bidang vokasional menerapkan latihan praktikal berbanding latihan teori seperti di sekolah harian. Kolej vokasional atau bidang vokasional tidak memerlukan anda untuk menghafal teori-teori seperti sekolah harian, tetapi banyak menerapkan kerja-kerja bengkel dan latihan secara hands on.

Bidang vokasional memberikan peluang kepada pelajar yang berpencapaian baik atau sederhana dalam akademik dan berminat kepada pembelajaran bercorak vokasional (berkaitan pekerjaan).  Isi kandungan bidang vokasional mempunyai komponen teori dan praktikal yang seimbang. Objektif aliran ini adalah untuk membantu melahirkan separa profesional (juruteknik/pembantu teknik) dalam bidang kejuruteraan dan bukan kejuruteraan. Setelah tamat pengajian, murid berpeluang ke IPTA, IPTS, dan institut latihan kemahiran awam dan swasta, atau terus ke alam pekerjaan.

Semua sekolah menengah vokasional sudah dinaik taraf menjadi kolej vokasional. Kurikulum Kolej Vokasional dirombak secara komprehensif supaya mencapai standard yang memenuhi keperluan pasaran kerja dan pasaran semasa. Semua pelajar di kolej vokasional ini akan mengikuti pengajian selama empat tahun. Ia meliputi 70 peratus kemahiran dan 30 peratus akademik. Pelajar akan perolehi diploma kolej vokasional kerana mengikuti kursus selama lapan semester (empat tahun). Bagi pelajar sekolah menengah Tingkatan Satu hingga Tiga yang mengikuti peringkat Program Asas Vokasional (PAV) akan diberi sijil Tahap Dua. Pelajar Kolej Vokasional tidak menduduki peperiksaan SPM. Walau bagaimanapun, komponen akademik dalam kurikulum Kolej Vokasional adalah setara atau lebih baik daripada SPM. 




4 SEBAB MENGAPA ANDA PATUT MEMILIH BIDANG VOKASIONAL

John Holland seorang pakar dalam kaunseling kerjaya telah mendeskripsikan ciri-ciri personaliti dalam diri setiap individu ada 6 jenis personaliti iaitu Realistik, Investigatif, Artistik, Sosial, Enterprising dan Conventional. Bukan semua orang mempunyai personaliti Investigataif untuk dia cenderung bidang kerjaya kedoktoran perubatan, atau Realistik untuk jadi seorang jurutera.

Bidang Sains sememangnya membuka banyak peluang kepada pelajar untuk mempunyai masa hadapan yang cerah tetapi tak semestinya sebagai satu jaminan untuk berjaya. Mungkin tidak. Anda mungkin masih berasa teragak-agak untuk ‘membuka’ minda dan yakin bahawa bidang vokasional adalah sebaik bidang Sains. 

Di sini terdapat empat sebab mengapa anda patut memilih bidang vokasional sebagai bidang pengajian dan kerjaya:

1) Peningkatan Peluang Belajar ke Peringkat yang Lebih Tinggi.
Tahukah anda terdapat 434 institut latihan kemahiran awam dan 753 institut latihan swasta disediakan untuk pelajar di Malaysia? Dengan jumlah tempat pembelajaran yang begitu banyak disediakan di negara kita, peluang untuk belajar juga meningkat. Pada tahun lepas, Kerajaan telah mengambil inisiatif dan menubuhkan Malaysian Technical University Network (MTUN) merangkumi 4 universiti tempatan yang menyediakan pelbagai kursus diploma dan ijazah pertama yang spesifik dalam bidang teknikal dan vokasional. Jadi, siapa kata mereka yang mengambil jurusan teknikal dan vokasional tidak berkelulusan tinggi? Dengan peningkatan peluang pembelajaran yang disediakan, rugilah jika anda tidak mengambil peluang yang ada

2) Kerajaan Bantu dan Sokong Bidang Vokasional
Di Malaysia, hanya 10% pelajar lepas SPM yang memilih untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang vokasional. Sedangkan di Korea Selatan dan Australia, lebih daripada 40% daripada pelajar yang memilihnya. Oleh itu, Kerajaan telah memperuntukkan 1.2 bilion ringgit untuk meningkatkan pengambilan pelajar di kolej vokasional dan kolej komuniti dan menaik taraf kolej. Sasarannya ialah menghasilkan tenaga kerja yang dapat memenuhi kehendak industri tempatan iaitu sekurang-kurangnya 3.3 juta pekerja mahir dalam tempoh 10 tahun akan datang.

3) Peluang pekerjaan yang banyak.
Banyak negara utama dunia seperti Hungary, India, Ghana dan Amerika Syarikat telah mengambil langkah proaktif untuk mengubah struktur latihan vokasional mengikut acuan negara Jerman dari segi latihan perantisan dan praktikal. Justeru itu, berlaku peningkatan pengambilan pekerja dalam bidang vokasional bagi menampung keperluan negara yang mahukan pekerja yang berkemahiran tinggi. Di Malaysia sendiri, Kerajaan mensasarkan bahawa menjelang tahun 2020, sekurang-kurangnya 46 peratus pekerjaan akan memerlukan kelayakan teknikal dan vokasional. Malah berdasarkan Laporan Penyiasatan Tenaga Buruh yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan, graduan dari subjek-subjek yang berasaskan teknikal dan vokasional mudah mendapat pekerjaan berbanding bidang bukan teknikal atau sastera. Jadi anda tidak perlu risau akan menganggur!

4) Gaji yang lumayan.
Percaya atau tidak kebanyakan pekerja dalam bidang vokasional seperti mekanik dan juruelektrik mendapat sumber pendapatan yang lumayan. Dato’ Boonler Somchit, Pengarah bukan Eksekutif dan Penasihat Corporate Reskilling Centre (CRC) pernah berkata bahawa seorang jurumesin yang berpengalaman antara tiga hingga lima tahun dalam bidangnya boleh memperoleh pendapatan yang lebih tinggi berbanding jurutera. Pendapatan seorang jurumesin boleh mencecah sehingga RM10,000 pada tahun kelimanya.

Jadi, dengan pelbagai kelebihan yang disediakan dan didapati, anda tidak seharusnya ragu-ragu untuk memilih bidang vokasional untuk melanjutkan pelajaran. Namun, usaha kerajaan sahaja tidak mencukupi untuk membakar semangat rakyat Malaysia untuk menceburi bidang vokasional. Untuk menyemarakkan lagi semangat dan memotivasikan diri kita, perkongsian cerita-cerita kejayaan pelajar dalam bidang vokasional dan teknikal adalah penting. Jadikanlah golongan ini sebagai idola dan pasangkan niat dan azam untuk berjaya dalam bidang diceburi. Lihatlah Datuk Jimmy Choo, Tony Fernandes dan ramai lagi. Merekalah perintis bidang vokasional yang membuktikan bahawa bidang ini adalah sebaik bidang Sains. Yang membentuk identiti anda adalah diri anda, bukannya pekerjaan anda.

Jadi tunggu apa lagi, rebutlah peluang yang ada. Boleh intai-intai peluang di Kolej-kolej Vokasional bagi calon lepasan PT3 dan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) / Institut Latihan Perindustrian (ILP)/Institut Kemahiran Mara (IKM) /Pusat Latihan Teknologi Tinggi (ADTEC) untuk lepasan SPM.

KOLEJ VOKASIONAL

TEKNOLOGI KEJURUTERAAN ELEKTRIK & ELEKTRONIK

Teknologi Elektrik
Program ini menyediakan murid kepada sistem kuasa, arus (DC & AC) , penyelenggaraan, pemasangan dan menguji elektrik domestik dan industri, kawalan motor, sengaraan kejuruteraan, melukis dan mentafsir litar serta memahami akta elektrikal dan peraturan pemasangan yang ditetapkan.

Teknologi Elektronik
Program ini memberi penekanan kepada mentafsir dan mengenalpasti simbol, komponen dan lukisan skematik, memahami, menguji dan mengira litar, prinsip kejuruteraan elektronik,pemasangan dan penyelenggaraan sistem audio dan video, digital, elektronik kuasa, sistem kawalan, sistem komunikasi dan industri robotik.

TEKNOLOGI KEJURUTERAAN MEKANIKAL DAN PEMBUATAN

Teknologi Pemesinan Industri
Program ini menawarkan pendedahan kepada amalan bengkel pemesinan industri, lukisan teknikal dan geometri, rekabentuk pembuatan terbantu komputer, mengenalpasti jenis, senarai alatan dan pengoperasian mesin industri.

Teknologi Kimpalan
Program ini menyediakan murid kepada kimpalan mengikut aras bs/aws, proses dan teknik, pengkelasan bahan logam, teknik. Tata cara serta teknik pemotongan mekanikal dan haba, lukisan kejuruteraan, fabrikasi, pemasangan kimpal paku dan kimpal arka logam berperisai. Di samping itu, murid juga didedahkan dengan automasi komputer.

Teknologi Automotif
Program ini memberi pendedahan asas enjin kenderaan bagi menimbulkan minat murid supaya bersedia dan berusaha untuk melanjutkan pembelajaran ke peringkat tertinggi dalam bidang automotif, menjadi modal insan yang berkemahiran dan dapat menyumbang ke arah pembangunan negara.

Teknologi Penyejukbekuan & Penyamanan Udara
Program ini memberi pendedahan kepada murid mengendali bahan pendingin, memasang kipas pengudaraan, memasang unit penyaman udara jenis tingkap dan jenis pisah supaya dapat melakukan kerja memasang, menservis, mengesan dan membaikpulih kerosakan mengikut prosedur yang betul seterusnya berupaya mengikuti kemahiran di peringkat yang lebih tinggi untuk meningkatkan taraf hidup serta menjadi tenaga kerja mahir dalam industri penyamanan.

TEKNOLOGI KEJURUTERAAN AWAM

Teknologi Pembinaan
Program ini memperkenalkan murid kepada asas pembinaan sesuatu struktur. Murid akan didedahkan dengan bahan-bahan binaan, cara-cara asas pembinaan, asas lukisan pelan, keselamatan industri, asas kejuruteraan elektrik dan elektronik, pengurusan industri.

Teknologi Pemprosesan Kayu dan Kemasan
Program ini memberi pendedahan kepada murid tentang seni pembuatan perabot dan bagaimana membuat finishing agar setiap rekaan kelihatan sesuai digunakan.

HOSPITALITI DAN PELANCONGAN

Seni Kulinari
Program ini mendedahkan murid kepada operasi dan penyelenggaraan dapur, penyediaan makanan dan restoran, penyediaan pencuci mulut, masakan Timur dan Barat, kuih tempatan, roti, pasteri dan manisan, seni makanan, penyediaan makanan halal dan pengurusan makanan.

Bakeri dan Pastri
Program ini menawarkan murid berkaitan penghasilan dan penyediaan roti, kek, manisan. Cokelat, pasteri, pencuci mulut, donut, pau, pizza, membuat dan menghasilkan resepi baru dan istimewa serta pengurusan kos dan perniagaan dalam bidang ini.

Pelancongan
Program ini menyediakan murid dalam industri pelancongan di mana pendedahan dalam bidang pengurusan acara, pengoperasian agensi pelancongan, penajaman dan penguasaan dalam komunikasi bahasa asing serta kemahiran dalam pemasaran dan jualan.

PENJAGAAN DAN PERKHIDMATAN MASYARAKAT

Fesyen dan Membuat Pakaian
Program ini menyediakan murid tentang jenis, klasifikasi dan alatan jahitan serta fabrik dan tekstil, memberi pendedahan tentang aliran bagi pakaian yang berkualiti serta bersesuaian dengan tema dan kegunaan pasaran tempatan dan antarabangsa mengikut fesyen terkini.

Kosmetologi
Program ini mendedahkan murid kepada penjagaan dan rawatan wajah dan anggota badan, penggayaan rambut, seni make-up, refleksologi serta amalan kesihatan dan kebersihan, pengurusan dan pengoperasian salon.

Pengajian Awal Kanak-kanak
Program ini memberi pendedahan murid dalam perkhidmatan penyediaan pusat penjagaan kanak-kanak dari peringkat bayi sehinggalah peringkat sekolah rendah. Pengurusan pembelajaran, perkembangan tumbesaran, penyediaan pemakanan keselamatan tempat tinggal serta pengurusan aset kewangan dan operasi.

PERNIAGAAN

Pengurusan Perniagaan
Program ini dibentuk bagi menyediakan murid dalam bidang pemasaran, perakaunan, operasi, komunikasi, keselamatan pekerja, keusahawanan dan etika serta protokol perniagaan.

Kesetiausahaan Pentadbiran
Program ini menyediakan murid dalam pengurusan dan pentadbiran pejabat, keupayaan dalam menggunakan aplikasi perisian pejabat bagi menyediakan minit mesyuarat, laporan dan lain-lain.Penyediaan dokumen penting dalam kerja pentadbiran.

Perbankan
Program ini menyediakan asas perbankan seperti ekonomi, statistik, perakaunan, perundangan bank, khidmat pelanggan, produk, pemasaran, pemprosesan serta pungutan dan perolehan pinjaman dan etika dalam perbankan.

Insurans
Program ini menawarkan murid untuk mengenalpasti jenis, prinsip, fungsi, tata cara, underwriting, proses, perundangan dan pengurusan sistem insurans serta etika dan salah laku dalam perniagaan insurans.

Pemasaran
Program ini memberi penekanan kepada murid dalam mengenalpasti kaedah, strategi kajian, promosi dan pengurusan dalam mengetengahkan produk kepada pasaran bagi meningkatkan hasil jualan syarikat.

Pengurusan Peruncitan
Program ini menawarkan asas dalam penentuan harga, pengurusan stok, penyusunan barangan bagi tujuan promosi atau kepentingan, khidmat pelanggan serta polisi perniagaan bagi menggalakkan daya maju dalam bidang peruncitan.

Perakaunan
Program ini menawarkan murid dalam pengurusan kewangan syarikat seperti penyediaan buku kira-kira, akaun runcitan, untung dan rugi, imbangan duga serta membuat analisa tentang prestasi syarikat.


TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI

Teknologi Sistem Komputer & Rangkaian
Program ini menyediakan murid kepada asas perniagaan, penyelenggaraan, pengoperasian dan konfigurasi sistem komputer serta rangkaian dan penyimpanan data di samping pengurusan pentadbiran dan integrasi sistem maklumat.

Multimedia Kreatif (Animasi)
Program ini mendedahkan murid kepada asas penggunaan unsur media yang pelbagai dalam menghasilkan sesuatu iklan. Mereka juga akan mempelajari konsep Dual Dimension (2D), Kesan Khas (FX) dan animasi lain yang berkaitan.

Rekabentuk Grafik Industri
Kursus ini akan mendedahkan murid dengan Desktop Publishing, grafik, pengiklanan, percetakan, label pembungkusan di mana akhirnya akan dijelmakan dalam media cetak.

Sistem Pengurusan Pangkalan Data dan Aplikasi Web
Program ini menyediakan murid kepada struktur, konfigurasi, penyediaan sistem pengkalan data dan mengenalin kegunaan serta hubungkaitnya dengan aplikasi web sebagai perantara atau User Interface (UI)


PERTANIAN

Agroindustri Tanaman
Program ini menyediakan murid kepada penyediaan, penanaman dan penjagaan tanaman, mengawal kerosakan tanaman, penyelenggaraan infrastruktur ladang, jentera dan fertigasi serta aktiviti lain berkaitan industri tanaman sehingga urusan penuaian hasil dan pemasaran.

Agroindustri Ternakan Ruminan
Program ini mendedahkan murid aspek pengurusan aktiviti ternakan berkaki empat, merangkumi aspek kesihatan, penyediaan makanan, pembiakandan kebersihan kawasan ternakan di samping mengekalkan kualiti produk dan hasil pengeluaran ternakan ruminant. Contoh: lembu, kuda, kambing dan kerbau

Agroindustri Ternakan Poultri
Program ini mendedahkan murid tentang aktiviti ternakan haiwan berkaki dua – unggas (poultry) daripada penyediaan kawasan ternakan, pembersihan, penjagaan kesihatan ternakan sehingga penuaian hasil dan pemasaran ternakan. Contoh: ayam, itik, angsa, burung.

Mekanisasi Agro
Program ini mendedahkan murid kepada operasi dan penyelenggaraan tanaman, ternakan, pengurusan lading, penyediaan kawasan penanaman, pengurusan operasi logistik, pembungkusan, pelabelan dan pemasaran hasil.

Herba
Program ini mendedahkan kepada jenis dan klasifikasi herba, penyediaan, teknik dan penyenggaraan tanaman herba, formulasi dan pengekstrakan serta penyeliaan kawasan herba

Bioteknologi
Program ini memberi pendedahan kepada teknologi berasaskan biologi bagi peningkatan kualiti dan daya tahan hasil bagi industri agrikultur. Kerja dan amalan yang bersandarkan kepada teknik berasaskan makmal yang dibangunkan dalam penyelidikan biologi seperti penggabungan semula Deoxyribonucleic Acid (DNA) atau proses berasasakan pengkulturan tisu.

Akuakultur
Program ini mengkhususkan murid kepada aktiviti pengurusan ikan air tawar dan ikan hiasan serta kemahiran pembiakan, menternak dan mengusaha, menyediakan, menyelenggara dan menuai hasil akuakultur dalam persekitaran terkawal

Hortikultur Hiasan
Dalam Program ini, murid akan didedahkan dengan pengetahuan berkaitan penjagaan dan penanaman buah, tumbuhan hiasan dan sayuran. Murid juga akan menjaga tumbuhan dan menjualkannya jika telah sampai waktunya.

Landskap
Murid akan didedahkan dengan kaedah dan teknik penanaman landskap, pemilihan tumbuhan yang sesuai serta bagaimana menyelenggara tanaman tersebut. Di samping itu, murid akan mempelajari bagaimana menggunakan peralatan yang sesuai dan bagaimana membuat lakaran.

Pemprosesan Hasil Pertanian
Murid akan didedahkan bagaimana menguruskan hasil pertanian daripada ternakan, buahan, sayuran serta bahan keperluan makanan. Di samping itu, murid akan didedahkan dengan pengurusan sumber manusia.

Florikultur
Program ini mendedahkan pelajar kepada industri florikultur yang merangkumi aspek pengurusan dan penyediaan tapak semaian, gubahan, perlindungan, penuaian, pengeluaran dan pemasaran serta aktiviti-aktiviti penjagaan, pembajaan dana kawalan penyakit, penyelenggaraan bungaan, infrasturuktur dan jentera


INSTITUT LATIHAN KEMAHIRAN AWAM (ILKA)

KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA (KKTM)

Teknologi Perkhidmatan Bangunan & Penyelenggaraan
Program ini menawarkan latihan berasaskan teori dan amali dalam bidang pembinaan untuk melahirkan tenaga kerja separa profesional mengikut keperluan industri pembinaan semasa. Murid-murid didedahkan dengan pemahaman tentang sistem perkhidmatan dan kerja-kerja penyelenggaraan bangunan. Murid-murid juga diberi penekanan terhadap keselamatan dan kesihatan, konsep dan prinsip teknologi perlaksanaan, penyelenggaraan dan baikpulih, kemahiran amali dalam sistem perkhidmatan bangunan. Seterusnya mereka akan dilatih menerusi projek lengkap yang mengaplikasikan teori dan teknik tersebut sehingga boleh membuat pelan tindakan dan melaksanakan penyelenggaraan dan baikpulih

Teknologi Pemprosesan Polimer Komposit
Program ini menawarkan latihan dalam bidang bahan dan teknologi pemprosesan polimer komposit. Kurikulum yang digunapakai ini adalah berorientasikan kemahiran dan dijangka akan menyediakan graduan yang berkebolehan dan profesional yang dapat menguasai pelbagai aspek teori dan amali khususnya dalam bidang bahan dan teknologi pemprosesan komposit polimer. Pengetahuan dan kemahiran yang dipelajari merangkumi :-

Konsep bahan dan komposit polimer.

  • Teknologi pemprosesan dan pengeluaran
  • Rekabentuk bahan dan produk
  • Fabrikasi dan pemasangan
  • Penyenggaraan dan baik pulih komponen
  • Pengujian dan analisa bahan dan produk
  • Teknologi Pemprosesan Plastik

Program ini bakal menyediakan graduan pakar yang berketerampilan serta memahami pelbagai kaedah pemprosesan bahan plastik. Contoh produk yang dihasilkan melalui teknologi pembuatan & pemprosesan plastik (Injection moulding, Extrusion, Blow Moulding & Blown Film) adalah :

  • Barangan harian - konsumer (tupperware, penutup botol & sebagainya)
  • Barangan Teknikal/ Kejuruteraan (Automotif) & Binaan (paip & sebagainya)
  • Barangan pembungkusan (Filem plastik, beg plastik & sebagainya)
  • Barangan pembungkusan (Botol plastik & sebagainya)

Peserta akan diajar oleh pengajar yang berpengalaman bermula dari aspek pengenalan asas bahan plastik sehingga penghasilan produk menggunakan kaedah pembuatan dan pemprosesan teknologi terkini yang memenuhi piawaian dan spesifikasi industri.
Teknologi Pemprosesan Seramik

Program ini akan mendedahkan murid dengan pengetahuan dan kemahiran di dalam bidang pemprosesan seramik dan pencirian bahan mentah seramik. Bidang ini menekankan penggunaan Sains Gunaan di dalam mempertingkatkan kebolehan untuk menganalisi, menilai dan membangunkan produk berasaskan seramik yang berkualiti. Sehubungan dengan itu, murid didedahkan dengan pelbagai kaedah pemprosasan seramik seperti "Powder Pressing", "Ceramic Plastic Forming - Jiggering, Jolleying, Ram Press, Extrude" dan "Slip Casting - Conventional and Presure Casting".


INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN (ILP)

Teknologi Pemesinan CNC
Program ini mendedahkan murid mengendali, menyelenggara dan menggunakan mesin pengeluaran berteknologi tinggi. Computer Numerical Control (CNC)bagi menghasikkan produk industri. Murid akan didedahkan dengan ilmu reka bentuk kejuruteraan, pengendalian dan pengurusan peralatan serta sistem pembuatan dengan penekanan terhadap proses pemesinan.Melalui proses pemesinan, kemahiran penggunaan mesin dan peralatan dititikberatkan yang mana ia merangkumi peralatan mesin CNC termasuklah CNC Milling Center, CNC Turning, CNC Grinding, CNC Electrical Discharge Machining (EDM) Wire Cut dan CNC Electrical Discharge Machining (EDM) Die Sinker. Murid turut diberi latihan kemahiran berkaitan kaedah pengukuran jitu melalui peralatan CMM serta pengujian klinikal termasuk kesan penggunaan, kekuatan bahan dan ketahanan reka bentuk produk. Murid juga akan mempelajari subjek penyeliaan dan pengurusan. Murid juga didedahkan dengan latihan industri.

Teknologi Pembuatan (Perkakasan – Alat Pemotong)
Program ini akan mendedahkan murid dengan mereka bentuk alat dan acuan menggunakan CAD dan mesin CNC untuk membuat alat dan acuan. Murid juga dilengkapkan dengan pengetahuan dan kemahiran yang sesuai dalam merekabentuk, membuat acuan pembentuk untuk mengeluarkan produk mengikut spesifikasi yang dikehendaki. Kurikulum Program ini mengandungi asas-asas dan pendedahan kepada murid dalam kerja-kerja teknikal dalam pembuatan Acuan Suntikan Plastik dan Alat Tekan dengan menggunakan perisian komputer. Murid juga akan mempelajari lukisan kejuruteraan , cetakan biru, rekabentuk acuan dan pembuat acuan, penyelenggaraan mesin, penggunaan mesin, penggunaan mesin kisar, mesin larik dan mesin canai jenis konvensional dan CNC, penggunaan mesin “Electrical Discharge Machining (EDM)” dan “Wire Cut”.

Teknologi Pembuatan (Perkakasan - Acuan)
Program ini akan mendedahkan murid dengan merekabentuk alat dan acuan menggunakan CAD dan mesin CNC untuk membuat alat dan acuan. Menggunakan mesin kuasa pemampat dan alat pengukuran bagi menguji acuan dan alat yang dihasilkan, membina dan membaiki acuan logam, jig dan lekapan. Pendedahan kepada metrology dan proses rawatan haba. Murid juga dilengkapkan dengan pengetahuan dan kemahiran yang sesuai dalam merekabentuk, membuat acuan pembentuk untuk mengeluarkan produk mengikut spesifikasi yang dikehendaki. Kurikulum Program ini mengandungi asas-asas dan pendedahan kepada murid dalam kerja-kerja teknikal dalam pembuatan Acuan Suntikan Plastik dan Alat Tekan dengan menggunakan perisian komputer. Murid juga akan mempelajari lukisan kejuruteraan, cetakan biru, rekabentuk acuan dan pembuat acuan, penyelenggaraan mesin, penggunaan mesin, penggunaan mesin kisar, mesin larik dan mesin canai jenis konvensional dan CNC, penggunaan mesin “Electrical Discharge Machining (EDM)” dan “Wire Cut”.

Teknologi Foundri
Program ini akan mendedahkan murid dengan menggunakan relau, analisa casting, ujikaji pasir, pembuatan bentuk corak acuan, green sand CO2, shell moulding, asas die casting, pelburan logam dan proses penuangan logam. Selain itu, murid diajar memotong, mengikir dan membuat penyudahan casting (finishing process) dengan menggunakan peralatan tangan dan mesin.

Teknologi Reka Bentuk Produk Industri
Program ini akan mendedahkan murid dengan mereka bentuk produk industri menggunakan Computer Aided Design (CAD) dan Computer Aided Manufacturing (CAM). Murid akan didedahkan tentang proses penghasilan rekabentuk. Para murid akan belajar mengenai proses rekabentuk industri yang bermula dengan penghasilan idea yang diterjemahkan dalam bentuk lakaran bebas samada secara manual atau digital. Seterusnya, memindahkan lakaran tersebut kepada lukisan kejuruteraan dengan menggunakan perisian CAD seperti AUTOCAD dan Inventor serta penggunaan Computer Aided Industrial Design (CAID) seperti Alias. Lukisan rekabentuk kejuruteraan akan diterjemahkan dalam bentuk 3D dengan penghasilan model atau prototaip yang mengaplikasikan pelbagai jenis kaedah iaitu seperti teknik asas pembuatan model menggunakan foam, kayu dan acrylic dan juga teknik asas pembuatan model menggunakan gentian kaca (fiberglass) dan dikemaskini dengan teknik semburan angin (Airbrush). Selain itu, model juga dapat dihasilkan dengan teknik pembuatan deras atau lebih dikenali sebagai Rapid Prototyping.

Teknologi CADD Mekanikal (Pembuatan)
Dalam program ini, murid akan diajar dengan kaedah membuat lukisan kejuruteraan mekanikal secara manual dan berkomputer. Murid akan mempelajari semua jenis lukisan mekanikal seperti komponen mesin, struktur, lukisan pemasangan (assembly drawing), lukisan terperinci (detail drawing) dalam pelbagai bentuk pandangan dan lukisan keratin (section drawing). Selain itu, murid akan dilatih berkaitan asas lukisan bangunan atau seni bina. Semua lukisan akan dibuat secara manual dan penggunaan perisian AutoCAD

Teknologi Instrumen Perindustrian
Dalam program ini, murid akan diajar mengawal dan menganalisa parameter proses seperti aliran, paras, suhu dan tekanan dengan menggunakan sistem elektronik, pneumatic dan hidraulik. Murid didedahkan penyelenggaraan sistem kawalan supaya proses sentiasa stabil

Teknologi Mekatronik
Program ini merupakan bidang yang mempelajari gabungan mekanikal dan elektronik. Murid akan mendalami proses rekabentuk, menghasil dan menyelenggara sistem peralatan automasi, robotik, sistem kawalan dan komunikasi dalam industri.

Teknologi CADD Seni Bina
Dalam Program ini, murid akan diajar merangka lukisan unjuran, keratin, perspektif, lukisan perincian, geometri dan lukisan kerja dan ukur bangunan. Murid akan mempelajari cara merekabentuk bangunan, kerja-kerja ukur tanah, penentu baying, teknik mewarna, lukisan persembahan dan undang-undang pembinaan.

Teknologi Plastik
Program ini akan mendedahkan murid mengenai teori sifat dan ciri-ciri plastic (polimer). Murid didedahkan cara pengadunan bahan-bahan plastic dan bahan tambah, asas reka bentuk acuan plastik. Pendedahan terhadap pengendalian mesin pemprosesan produk plastik seperti proses injection moulding, blow moulding, extrusion. Blow film, compression moulding dan vacuum forming. Kurikulum dibina untuk melahirkan murid yang berketrampilan serta memahami pelbagai kaedah pemprosesan bahan plastic. Keutamaan pembelajaran menekankan kaedah hands on. Murid akan belajar bermula dari aspek pengenalan asas bahan plastic sehingga penghasilan produk menggunakan kaedah pembuatan dan pemprosesan teknologi terkini yang memnuhi piawaian dan spesifikasi industri.

Teknologi Seramik
Program ini akan mendedahkan murid dengan asas-asas dalam industri seramik seperti pengadunan separa siap dan produk siap, melakukan kerja membentuk, mengering dan menjalankan ujian kualiti. Murid juga didedahkan dengan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang pemprosesan seramik dan perincirian bahan mentah seramik. Kurikulum yang dibina adalah untuk melahirkan murid yang berketrampilan serta memahami proses merekabentuk, fabrikasi dan menganalisa segala permasalahan yang timbul dalam teknologi pembuatan seramik. Khususnya, murid didedahkan proses merekabentuk model dan mould, kaedah penyediaan bahan seramik, fabrikasi produk, proses pengeringan dan pembakaran, kaedah penyudahan dan dekorasi dan menganalisa permasalahan timbul dalam penentuan kualiti pemprosesan dan produk seramik. Keutamaan pembelajaran menekankan aspek proses pembuatan seramik secara hands-on. Bidang ini menekankan penggunaan Sains Gunaan dalam mempertingkatkan kebolehan menganalisa, menilai dan membangunkan produk berasaskan seramik yang berkualiti.

Teknologi Pemasangan Paip (Minyak dan Gas)
Program ini akan mendedahkan murid dengan dalam industri minyak dan gas, kerja fabrikasi paip adalah proses pembuatan dan reka sistem paip untuk pelbagai kegunaan industri tersebut. Kerja fabrikasi paip banyak digunakan dalam sektor seperti kilang penapis minyak, pengairan kediaman, pemanasan, pengudaraan & penyaman udara (HVAC), saluran paip memadam kebakaran, firma pembinaan mekanikal, loji kimia, loji kuasa nuclear, loji gas, hospital, syarikat-syarikat farmaseutikal, limbungan kapal, kilang semikonduktor dan lain-lain. Murid akan didedahkan teknik membentuk, memasang dan menyelenggara sistem pemasangan paip gas, membaca dan mentafsir blue print, penggunaan alat pemotong tangan dan mesin, menyambung paip gas, menyelenggara sistem paip gas dan pengujian serta pembaikan kebocoran paip gas. Murid akan berkeupayaan untuk membuat dan membaca lukisan geometri dan perpaipan, mengurus dan memantau aktiviti kerja fabrikasi paip seperti persediaan bahan, pemotongan dan pemasangan.

Teknologi Fabrikasi Logam
Program ini menyediakan murid kepada kimpalan mengikut aras bs/aws, proses dan teknik, pengkelasan bahan logam, teknik. Tata cara serta teknik pemotongan mekanikal dan haba, lukisan kejuruteraan, fabrikasi, pemasangan kimpal paku dan kimpal arka logam berperisai. Di samping itu, murid juga didedahkan dengan automasi komputer.

Teknologi Kenderaan Perdagangan Berat
Program ini akan mendedahkan murid dalam menservis dan membaik pulih kenderaan perdagangan berat seperti trak, bas, lori dan trailer. Antaranya, sistem brek, enjin, penyaman udara, ekzos, elektrik, gantungan, steering, hidraulik, pneumatic, penyejukan enjin, bahan api dan kawalan elektronik

Teknologi Jaminan Kualiti
Program ini memberikan penekanan berkaitan asas kerja kejuruteraan, aktiviti pemeriksaan kualiti dan jaminan kualiti input/output pembuatan supaya menepati spesifikasi serta piawaian yang ditetapkan, mempelajari kaedah pemeriksaan berketepatan tinggi, kaedah mengenalpasti kecacatan produk, kemahiran merancang dan mengambil tindakan susulan kepada masalah kualiti, kemahiran menulis laporan pemeriksaan dan bertindak terhadap maklumbalas serta aduan berkaitan dengan kualiti pembuatan serta pendedahan terhadap konsep dan teknik kualiti.

Teknologi CADD Mekanikal (Minyak dan Gas)
Dalam program ini, murid akan diajar dengan kaedah membuat lukisan kejuruteraan mekanikal secara manual dan berkomputer. Murid akan mempelajari semua jenis lukisan mekanikal seperti komponen mesin, struktur, lukisan pemasangan (assembly drawing), lukisan terperinci (detail drawing) dalam pelbagai bentuk pandangan dan lukisan keratin (section drawing). Selain itu, murid akan dilatih berkaitan asas lukisan bangunan atau seni bina. Semua lukisan akan dibuat secara manual dan penggunaan perisian AutoCAD

Teknologi Perisian (Pengaturcaraan)

Dalam program ini, murid yang menyertai akan mempelajari pengaturcaraan sistem logik, penterjemahan logik kepada pengkodan, menulis dan menguji pengkodan program, menjalankan aktiviti rutin keselamatan sistem dan membantu dalam pengurusan data. Murid akan menyertai latihan ini dalam tempoh 24 bulan. Murid yang menjalani Program ini, berpeluang menjadi Pembantu Pengaturcara Komputer dan pekerjaan lain dalam bidang pengaturcaraan komputer.


Read More »
Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®