Selepas keputusan peperiksaan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3), ramai pelajar akan mengalami masalah untuk memilih aliran yang akan diambil semasa menyambung pelajaran ke tingkatan 4 kelak. Pemilihan kelas aliran Sastera mahupun aliran Sains sebenarnya akan menentukan hala tuju dan masa depan pelajar untuk menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi seterusnya menceburi alam pekerjaan. Mungkin ramai yang tertanya-tanya apa beza kedua-dua aliran ini dan mana yang lebih penting.
Aliran Sastera atau Sains, kedua-duanya perlu seiring dengan minat dan kemampuan pelajar untuk mendalami ilmu yang dipilih. Keputusan PT3 digunakan sebagai kelayakan untuk memasuki aliran sastera mahupun sains ketika di tingkatan empat dan lima.
Tolak tepi tanggapan kebanyakan orang ramai yang menganggap aliran Sastera adalah terdiri dari pelajar yang kurang cemerlang atau pelajar lemah manakala aliran Sains adalah untuk pelajar cemerlang saja. Sebenarnya kedua-dua aliran ini mempunyai keistimewaan dan kepentingan tersendiri.
Hakikatnya, kaedah pelajar cemerlang di dalam subjek Matematik dan Sains sebagai syarat masuk aliran Sains sudah tidak relevan untuk masa sekarang. Ada juga pelajar yang bijak Matematik dan Sains memilih aliran Sastera kerana minat untuk mendalami dunia kesusasteraan.
Istimewanya aliran sains, peluang untuk ke peringkat matrikulasi dan asasi sains seterusnya ke universiti amat cerah. Ini kerana lebih 80% kursus pengajian lepasan SPM dalam UPU adalah dalam untuk aliran sains. Antara mata pelajaran yang akan dipelajari dalam aliran sains ialah Kimia, Fizik, Biologi dan Matematik Tambahan.
Syarat Baru Kemasukan Aliran Sains Tingkatan 4 Mulai tahun 2015 berdasarkan surat siaran Kementerian Pendidikan Malaysia Bilangan 22 Tahun 2014:
Syarat Baru Kemasukan Aliran Sains Tingkatan 4 Mulai tahun 2015 berdasarkan surat siaran Kementerian Pendidikan Malaysia Bilangan 22 Tahun 2014:
- Murid mendapat sekurang-kurangnya gred B dalam Sains dan Matematik dalam keputusan PT3
- Murid yang mendapat gabungan gred A/C, B/C atau C/C dalam Sains dan Matematik, mendapat sekurang-kurangnya Band 4 dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut serta berminat untuk belajar dalam aliran Sains berdasarkan Pentaksiran Psikometrik
- Kes Khas : Murid yang mendapat gabungan gred A/D, B/D atau C/D dalam Sains dan Matematik, mendapat sekurang-kurangnya Band 4 dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut serta berminat untuk belajar dalam aliran Sains berdasarkan Pentaksiran Psikometrik.
- Murid yang dapat gred E dalam mana-mana matapelaran tidak layak masuk aliran Sains
Bagi aliran sastera pula, tidak dinafikan ramai yang memandang rendah kepada aliran ini semasa di peringkat persekolahan. Ayat seperti, "Aku bukan budak bijak, sebab tu aku masuk aliran Sastera," sering dijadikan alasan. Namun begitu ramai yang tidak sedar pelajar aliran Sastera lebih laku dan mempunyai nilai pasaran semasa di alam pekerjaan. Mata pelajaran seperti Prinsip Perakaunan, Ekonomi Asas dan Perdagangan adalah antara mata pelajaran yang mempunyai nilai pasaran tersebut.
Mata Pelajaran Wajib (subjek teras)
6 jenis aliran yang mungkin terdapat di sekolah anda (bergantung kepada pakej yang ditawarkan di sekolah masing-masing):
1. Aliran Sains Tulen
2. Aliran Sains Tulen Agama
3. Aliran Sains Kemanusiaan
4. Aliran Iktisas
5. Aliran Perdagangan
6. Aliran Kesusasteraan dan Kesenian
7. Mata Pelajaran Tambahan (Elektif)
Untuk itu, memang benar, keputusan yang cemerlang seharusnya kita mengambil aliran sains tulen. tetapi bagi saya, anda perlu membuat keputusan dengan sebaik mungkin dengan keluarga ataupun kaunselor untuk mengetahui kemampuan dan keperluan negara ketika ini dan akan datang. Perlu ada keseimbangan dan juga timbang-tara.
Berikut adalah panduan yang boleh kita ambil kira.
1. Lihat keputusan peperiksaan.
Kecemerlangan dalam subjek-subjek tertentu menjadi penanda minat dan kelebihan anda pada subjek-subjek tersebut, berbanding dengan yang lain. Tengok jikalau matematik dapat A, kebarangkalian untuk bijak dalam aliran perdagangan. Jika sains anda dapat A, boleh ambil aliran sains tulen. Jika meminati hasil seni, boleh mengambil aliran sastera.
2. Perhatikan minat dan kecenderungan.
Setiap individu adalah unik dan istimewa, masing-masing mempunyai kekuatan tersendiri, ini tergambar dari lahiriah mereka. Aliran yang tepat dapat membantu menggilap bakat dan kelebihan anda.
3. Berbincang hati ke hati dengan keluarga.
“Abang/kakak nak jadi apa bila besar nanti?” Biarkan mereka bercerita tentang impian dan cita-cita mereka, kita boleh membimbing dengan pertanyaan-pertanyaan yang objektif.
4. Berjumpa dengan Kaunselor sekolah.
Guru kaunselor adalah sumber yang baik untuk mendapatkan pendapat.
5. Berjumpa dengan ahli profesional.
Jika anak-anak @ anda sudah mempunyai cita-cita, yang spesifik contohnya, doktor. Aturkan masa yang bersesuaian untuk berjumpa dengan seorang doktor yang boleh memberi gambaran tentang profesionnya, agar anak-anak mendapat gambaran yang jelas, adakah ini jenis pekerjaan yang diminatinya.
6. Beristikharah.
“Tidak rugi orang yang bermesyuarat, tidak menyesal orang yang beristikharah.”
Pilihlah aliran yang bersesuaian dan tepat kerana ini adalah langkah awal ke masa depan yang cemerlang.
Mata Pelajaran Wajib (subjek teras)
- Bahasa Melayu
- Bahasa Inggeris / GCE O Level English
- Pendidikan Islam / Pendidikan Moral
- Sejarah
- Mathematics / Matematik
- Science / Sains – Untuk Aliran Sastera, Perdagangan dan Kesenian sahaja.
6 jenis aliran yang mungkin terdapat di sekolah anda (bergantung kepada pakej yang ditawarkan di sekolah masing-masing):
1. Aliran Sains Tulen
- Additional Mathematics / Matematik Tambahan
- Physics / Fizik
- Chemistry / Kimia
- Biology / Biologi
- English for Science and Technology
2. Aliran Sains Tulen Agama
- Additional Mathematics / Matematik Tambahan
- Physics / Fizik
- Chemistry / Kimia
- Biology / Biologi
- English for Science and Technology
- Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah
- Pendidikan Syariah Islamiah
- Tasawwur Islam (Gambaran Islam)
- Bahasa Arab Tinggi
3. Aliran Sains Kemanusiaan
- Additional Mathematics / Matematik tambahan
- Physics / Fizik
- Chemistry / Kimia
- Biology / Biologi
- English for Science and Technology
- Prinsip Perakaunan
- Ekonomi Asas
- Perdagangan
- Geografi
4. Aliran Iktisas
- Additional Mathematics / Matematik Tambahan
- Science / Sains
- Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah
- Pendidikan Syariah Islamiah
- Tasawwur Islam (Gambaran Islam)
- Prinsip Perakaunan
- Ekonomi Asas
- Perdagangan
- Bahasa Arab Tinggi
5. Aliran Perdagangan
- Additional Mathematics / Matematik Tambahan
- Additional Science / Sains Tambahan
- Prinsip Perakaunan
- Ekonomi Asas
- Perdagangan
6. Aliran Kesusasteraan dan Kesenian
- Additional Science / Sains Tambahan
- Geografi
- Kesusasteraan Melayu
- Literature in English
- Kesusasteraan Cina
- Kesusasteraan Tamil
- Pendidikan Seni Visual
- Ekonomi Rumah Tangga
- Pendidikan Muzik
7. Mata Pelajaran Tambahan (Elektif)
- Bahasa Cina
- Bahasa Tamil
- Bahasa Arab Komunikasi
- Bahasa Punjabi
- Bahasa Perancis
- Bahasa Iban
- Pengetahuan Sains Sukan
- Sains Pertanian
- Mata pelajaran Teknikal
- Reka Cipta
- Teknologi Maklumat
Untuk itu, memang benar, keputusan yang cemerlang seharusnya kita mengambil aliran sains tulen. tetapi bagi saya, anda perlu membuat keputusan dengan sebaik mungkin dengan keluarga ataupun kaunselor untuk mengetahui kemampuan dan keperluan negara ketika ini dan akan datang. Perlu ada keseimbangan dan juga timbang-tara.
Berikut adalah panduan yang boleh kita ambil kira.
1. Lihat keputusan peperiksaan.
Kecemerlangan dalam subjek-subjek tertentu menjadi penanda minat dan kelebihan anda pada subjek-subjek tersebut, berbanding dengan yang lain. Tengok jikalau matematik dapat A, kebarangkalian untuk bijak dalam aliran perdagangan. Jika sains anda dapat A, boleh ambil aliran sains tulen. Jika meminati hasil seni, boleh mengambil aliran sastera.
2. Perhatikan minat dan kecenderungan.
Setiap individu adalah unik dan istimewa, masing-masing mempunyai kekuatan tersendiri, ini tergambar dari lahiriah mereka. Aliran yang tepat dapat membantu menggilap bakat dan kelebihan anda.
3. Berbincang hati ke hati dengan keluarga.
“Abang/kakak nak jadi apa bila besar nanti?” Biarkan mereka bercerita tentang impian dan cita-cita mereka, kita boleh membimbing dengan pertanyaan-pertanyaan yang objektif.
4. Berjumpa dengan Kaunselor sekolah.
Guru kaunselor adalah sumber yang baik untuk mendapatkan pendapat.
5. Berjumpa dengan ahli profesional.
Jika anak-anak @ anda sudah mempunyai cita-cita, yang spesifik contohnya, doktor. Aturkan masa yang bersesuaian untuk berjumpa dengan seorang doktor yang boleh memberi gambaran tentang profesionnya, agar anak-anak mendapat gambaran yang jelas, adakah ini jenis pekerjaan yang diminatinya.
6. Beristikharah.
“Tidak rugi orang yang bermesyuarat, tidak menyesal orang yang beristikharah.”
Pilihlah aliran yang bersesuaian dan tepat kerana ini adalah langkah awal ke masa depan yang cemerlang.
Sejujurnya, tidak kisah aliran apa sekali pun, anda berhak memilih aliran mana yang digemari. Jangan kerana desakan keluarga atau mahu glamour, anda memilih tanpa menyedari kemampuan diri sendiri. Sama ada aliran Sains atau Sastera, kedua-duanya bergantung pada usaha sendiri untuk terus berjaya. Tidak kira anda 'berasal' dari aliran Sastera atau Sains, tidak bermakna anda tidak boleh berjaya dan tidak mempunyai pekerjaan yang baik.
Semuanya bergantung pada usaha dan kerajinan sendiri. Sebagai contoh, jika anda mahu menjadi jurutera, saintis atau doktor, tentunya anda akan berusaha di aliran Sains. Jika pilihan anda untuk bergelar peguam, akauntan atau pereka grafik, tentunya anda akan menghargai aliran Sastera. Kedua-duanya sama penting. Namun, tidak semestinya pelajar dari aliran Sains tidak boleh menjadi anggota polis, bukan?
Aliran Sastera atau Sains, kedua-duanya sama penting di mana bidang yang anda pilih akan memperkenalkan siapa diri anda di dalam status pekerjaan kelak!
Semoga bermanfaat!