Keputusan PT3 2016 sudah diumumkan secara rasminya semalam. Yang menjadi trending adalah subjek Sains. Rata-rata pelajar yang miss cemerlang adalah disebabkan subjek Sains. Ada pelajar yang mendapat keputusan 9A1C, yang mana gred C itulah matapelajaran Sains. Sehinggakan ada beberapa ibubapa yang ingin membuat penyemakan semula kertas peperiksaan tersebut walhal kertas itu sudah pun disemak oleh Ketua Pentaksir Kawasan (KPKw).
Sumber: Oh! Bulan
Bila keadaan sudah menjadi begini, ramai pula pelajar kita yang takut nak ambil aliran Sains Tulen di tingkatan 4 kerana takut tak boleh "bawa". Saya mengalaminya sendiri pada tahun ini walhal pelajar itu mendapat A atau B dalam peperiksaan PT3 pada tahun lepas. Katanya takut gagal. Tapi saya tidak boleh memaksa, itu kehendak masing-masing.
Kemudian, mengenai pemilihan blok soalan. Seperti yang sedia maklum, soalan peperiksaan PT3 dipilih melalui 3 blok. Bermakna setiap sekolah mempunyai soalan yang berbeza-beza berdasarkan pada pemilihan tersebut. Yang menjadi isunya ialah nombor soalan yang sama pada setiap blok tetapi mempunyai aras kesukaran yang berbeza-beza. Ini menimbulkan ketidakpuasan kepada guru-guru apabila mengetahui isu tersebut.
"Bolehlah dapat keputusan sains ok. sekolah kau dapat soalan banyak dari blok 1. Soalan blok 1 senang kot. Aku dapat soalan banyak dari blok 3. Semuanya susah!"
Saya lebih suka pada peperiksaan berpusat seperti sebelum ini dan seperti peperiksaan SPM daripada soalan pemilihan blok-blok ini supaya peperiksaan dapat dijalankan dengan adil dan saksama bagi semua orang. Kekalkan konsep PT3 tetapi peperiksaan mestilah setara. Selepas itu, kita tidak lagi akan mendengar ketidakpuasan guru-guru dan ibubapa pelajar.
"Bolehlah dapat keputusan sains ok. sekolah kau dapat soalan banyak dari blok 1. Soalan blok 1 senang kot. Aku dapat soalan banyak dari blok 3. Semuanya susah!"
Saya lebih suka pada peperiksaan berpusat seperti sebelum ini dan seperti peperiksaan SPM daripada soalan pemilihan blok-blok ini supaya peperiksaan dapat dijalankan dengan adil dan saksama bagi semua orang. Kekalkan konsep PT3 tetapi peperiksaan mestilah setara. Selepas itu, kita tidak lagi akan mendengar ketidakpuasan guru-guru dan ibubapa pelajar.
Penerangan di bawah ini saya dapat dan dah minta izin pada sahabat saya sendiri, Cikgu Nik Thaqif untuk copy dan sebarkan supaya semua masyarakat dan pelajar-pelajar PT3 memahami kenapa keputusan PT3 Sains teruk pada tahun ini.
Sedikit tentang Sains PT3 sebagai subjek pembunuh! ('Killer subject').
1. Pertama sekali, jangan sesekali bandingkan PT3 dengan PMR. Dapat A untuk Sains ketika PMR belum tentu A untuk format PT3. Antara bezanya selain penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT/HOTS) ialah markah 100% terdapat dalam soalan (14 soalan bersamaan 100 markah). Setiap kesalahan akan mengurangkan markah sebagai mana format badminton 21 mata, setiap kesalahan menyumbang mata kepada pihak lawan.
2. Merujuk kepada soalan PT3 Sains 2016; soalan 1 hingga soalan 10 merupakan keseluruhannya adalah soalan kemahiran berfikir aras rendah (KBAR/LOTS) yang melayakkan mana-mana calon untuk lulus dengan baik sekiranya mampu menjawab soalan pada bahagian ini. 10 soalan pertama ini hanya berada pada tiga aras bawah di dalam Taksonomi Bloom (semakan Anderson). Cuma ada 3 atau 4 soalan kecil yang diselitkan sedikit elemen berfikir untuk menyelesaikan masalah.
3. Soalan 11 hingga soalan 14 pula merupakan soalan kemahiran beraras tinggi (KBAT) yang memerlukan calon bukan sahaja menghafal bahkan kena faham konsep dan aplikasikannya pada situasi yang lain serta menilai aplikasi tersebut. Semestinya soalan ini agak susah bagi calon (bahkan bagi guru / pentaksir juga!) kerana soalan sebegini tidak pernah dibincang secara terus di dalam kelas. Hanya saja pernah dibincangkan secara teori dan mungkin faham mengenai konsepnya sahaja. Cuma calon perlu naik satu atau dua aras lagi iaitu aras menilai dan mencipta. Di sinilah calon-calon kehilangan banyak markah, ditambah pula dengan kecuaian, kegopohan dan lupa asas sains pada kedua-dua bahagian soalan. Itu belum dikira calon yang sudah awal-awal lagi mengangkat 'bendera putih'.
4. Cuma harapan saya agar soalan berbentuk KBAT ini dilonggarkan sedikit skema pemarkahannya kerana sistem pendidikan bermazhabkan konstruktivisme ini meraikan idea awal (miskonsepsi, pengetahuan alternatif, pengalaman dll) murid untuk dibincangkan. Maka tentu saja calon mempunyai 1001 idea yang mana belum tentu salahnya. Menggunakan alasan "menurut kehendak Ketua Pemeriksa" akan merugikan idea murid tersebut. Inilah point terpenting untuk saya sampaikan.
5. Maka, lagi sekali pihak sekolah juga tidak boleh membandingkan pencapaian PT3 dengan PMR untuk menilai asas sains yang dimiliki murid (mungkin untuk kemasukan ke aliran Sains). Berani saya katakan, jika calon PT3 Sains menjawab soalan berformat PMR pastinya keputusannya lebih baik
6. Justeru, begitulah tujuan pentaksiran sememangnya untuk mendiskriminasikan murid yang mana murid sederhana dan yang mana murid baik dan cemerlang. Dengan pelbagai sumber ilmu pengetahuan yang dapat membantu PdP di sekolah, maka bilangan murid cemerlang semakin ramai. Dalam sekian ramai yang cemerlang itu, manakah yang cemerlang, cemerlang tertinggi atau mungkin ada cemerlang 'tahap dewa'. Itulah antara tujuan KBAT diperkenalkan, untuk mengenal pasti murid yang betul-betul cemerlang bukan sahaja hafalan semata-mata bahkan memahami konsep untuk diaplikasi dan menilai idea. Sama juga, SPM dahulu ada A1 dan A2, sekarang ada tiga peringkat A (A+, A dan A-).
7. KBAT bukanlah bermaksud soalan susah, bukan juga bermaksud soalan perangkap tetapi kriterianya mengikut tahap taksonomi dengan adunan elemen pentaksiran yang boleh difahami murid.
Sekian, terima kasih. (Sekadar pandangan seorang pentaksir sains PT3 yang masih baharu dalam dunia ini)
Seterusnya, berbekalkan dengan keputusan PT3, anda kena fikirkan pakej @ aliran apa yang anda akan pilih untuk masuk ke tingkatan 4 tahun hadapan. Aliran sains? Aliran akaun? Aliran sastera? Runsing?
Rujuk link ini: Aliran Sastera VS aliran Sains
lovenota: redha jelahh.