Sebagai gantian kepada Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010 yang dilancarkan oleh YAB Tun Abdullah Hj Ahmad Badawi pada 16 Januari 2007.
Muhyiddin menjelaskan semasa
pembentangan pelan PPP bahawa ia dirangka menerusi jelajah dialog di seluruh
negara dimana 7,039 syor diterima dan 12,000 peserta ambil bahagian.
Selain itu sebanyak 156
memorendum diterima dari pelbagai individu dan pertubuhan.
Muhyiddin menyifatkan PPP
adalah satu referendum bersejarah yang melambangkan cita-cita dan harapan
rakyat terhadap sistem pendidikan negara.
Menurut beliau pelan itu sasarkan
enam aspirasi utama iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran
memimpin, kemahiran dwi-bahasa, etika dan kerohanian serta identiti nasional.
Pelan ini berbeza daripada
laporan-laporan pendidikan yang terdahulu. Kementerian dimaklumkan oleh Panel
Penilai Bebas Antarabangsa bahawa kajian semula sistem pendidikan
ini telah dilakukan dengan amat teliti dan kualiti analisanya menepati standard
antarabangsa.
Proses transformasi sistem pendidikan akan dilaksana dalam tempoh 13 tahun dengan Gelombang 1 (2012-2015) menumpukan kepada usaha memperbaiki sistem dengan memberi sokongan guru dan tumpuan kepada kemahiran asas; Gelombang 2 (2016-2020) pula mempercepatkan penambahbaikan sistem; dan Gelombang 3 (2021-2025) ke arah kecemerlangan menerusi operasi yang lebih fleksibel.
Proses transformasi sistem pendidikan akan dilaksana dalam tempoh 13 tahun dengan Gelombang 1 (2012-2015) menumpukan kepada usaha memperbaiki sistem dengan memberi sokongan guru dan tumpuan kepada kemahiran asas; Gelombang 2 (2016-2020) pula mempercepatkan penambahbaikan sistem; dan Gelombang 3 (2021-2025) ke arah kecemerlangan menerusi operasi yang lebih fleksibel.
Sebelas anjakan yang digariskan
kementerian ialah:
1. Menyediakan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa:
Kementerian akan melancarkan
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR) yang disemak semula pada tahun 2017. Kementerian akan menimbang
pindaan kepada peraturan sedia ada untuk memberikan kelonggaran kepada sekolah
mengamalkan jadual anjal. Selain itu Kementerian akan mengkaji kemungkinan
melaksanakan laluan pembelajaran pintas selain pendidikan arus perdana,
termasuklah membenarkan murid berpencapaian tinggi menamatkan pengajian sekolah
menengah dalam masa empat tahun berbanding lima tahun sekarang dan menamatkan
sekolah rendah dalam masa lima tahun, berbanding enam tahun. Peperiksaan UPSR
pada 2016 akan mengandungi 80% soalan berbentuk pemikiran aras tinggi.
2. Memastikan setiap
murid profisien dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris:
Kementerian akan meningkatkan
kemahiran Bahasa Inggeris guru dengan memastikan semua 70,000 guru Bahasa
Inggeris lulus Cambridge Placement Test (CPT) dalam tempoh dua tahun. Guru yang
tidak mencapai standard ditetapkan akan mengikuti latihan intensif. Modul
Sastera Inggeris akan diwajibkan kepada murid sekolah menengah. Bagi
memantapkan penguasaan Bahasa Malaysia pula, Kementerian akan memperkenalkan
kurikulum Bahasa Malaysia yang standard pada peringkat rendah, merangkumi semua
sekolah jenis kebangsaan. Dengan perlaksanaan kurikulum ini, Kelas Peralihan di
sekolah menengah kebangsaan akan dimansuhkan mulai 2017. Kerajaan juga akan
menggalakkan murid mempelajari bahasa tambahan seperti bahasa Cina, India,
Tamil, Arab serta bahasa ibunda atau bahasa antarabangsa yang lain.
3. Melahirkan rakyat
Malaysia yang menghayati nilai:
Bagi memupuk semangat patriotisme
di kalangan murid dalam usaha membina satu identiti nasional yang kukuh dan
jitu, Kementerian akan memperkukuhkan Pendidikan Islam, Pendidikan Moral dan
elemen Sivik menjelang 2017. Pedagogi untuk Pendidikan Islam dan Pendidikan
Moral juga disemak semula untuk melibatkan lebih banyak aktiviti main peranan
(role-play), simulasi, perbincangan dan tugasan dalam kumpulan kecil. Bagi
murid bukan Islam, Pendidikan Moral akan mengandungi pemahaman tentang nilai
teras semua agama utama di Malaysia. Kementerian juga akan mengkaji membolehkan
murid bukan Islam berkongsi kelas yang sama apabila nilai-nilai sejagat diajar.
4. Meningkatkan kualiti
guru dan menjadikan profesion keguruan sebagai profesion pilihan:
Kementerian akan mengetatkan
syarat kemasukan ke latihan perguruan dengan mensasarkan hanya 30 peratus
teratas dari kelompok pelajar cemerlang menyertai profesion perguruan. Bagi
guru-guru yang sudah ada dalam sistem, Kementerian akan mengukuhkan pembangunan
kerjaya mereka. Guru berprestasi tinggi berpeluang menikmati kenaikan pangkat
bermula daripada Gred DG14 sehingga DG54 dalam tempoh yang lebih singkat, iaitu
kurang daripada 25 tahun.
5. Memastikan pemimpin
berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah:
Kementerian akan memperkenalkan
kriteria pemilihan pengetua dan guru besar berasaskan kompetensi serta
memperkukuhkan proses perancangan penggantian pengetua dan guru besar mulai
2013. Kementerian juga akan menempatkan pengetua atau guru besar cemerlang di
sekolah-sekolah luar bandar dan di kawasan-kawasan miskin bandar.
6. Mengupaya JPN, PPD dan
sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan:
Kementerian akan menempatkan
Jurulatih Mata Pelajaran Khusus Program Penambahbaikan Sekolah (SISC+) dan
Jurulatih Pengetua Rakan Penambahbaikan Sekolah (Si-Partners) secara sepenuh
masa di Pejabat Pelajaran Daerah. Jurulatih-jurulatih berkenaan akan memberikan
bimbingan secara terus kepada sekolah berprestasi rendah. Satu projek perintis
akan dilaksanakan di Sabah dan Kedah mulai Januari 2013 sementara perlaksanaan
di seluruh negara bermula Januari 2014.
7. Memanfaatkan ICT bagi
meningkatkan kualiti pembelajaran:
Kementerian akan meningkatkan
akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui perlaksanaan
1BestariNet bagi semua 10,000 buah sekolah yang dijangka selesai sepenuhnya
pada penghujung 2013. Dalam masa terdekat, semua murid akan mempunyai akses kepada
rangkaian 4G di sekolah yang akan menyediakan landasan untuk perlaksanaan
pembelajaran secara interaktif.
8. Mentransformasi
kebolehan dan keupayaan penyampaian Kementerian Pelajaran:
Struktur organisasi Kementerian
akan disusun semula agar fungsi bahagian tidak bertindih dan lebih ramai tenaga
kerja akan ditempatkan di PPD yang akan terlibat secara langsung dalam memantau
dan mengurus prestasi sekolah.
9. Memperluaskan jalinan
kerjasama dengan ibubapa, komuniti dan sektor swasta:
Kementerian akan memperluaskan
capaian Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) untuk
membolehkan ibubapa memantau kemajuan anak mereka di sekolah secara atas talian. Kementerian
juga akan menambah bilangan Sekolah Amanah kepada 500 buah menjelang 2025 dan
turut melibatkan kumpulan alumni dan pertubuhan bukan kerajaan sebagai
penganjur.
10. Memaksimumkan
pulangan bagi setiap ringgit yang dibelanjakan:
Kementerian akan mengaitkan
setiap program yang dilaksanakan dengan keberhasilan murid yang hendak dicapai
dan merasionalisasi program berimpak rendah setiap tahun, Kementerian akan
meningkatkan kecekapan dalam mengurus perbelanjaan dengan memberi keutamaan
kepada bidang paling kritikal seperti peningkatan kemahiran dan latihan guru.
11. Meningkatkan
Ketelusan akauntabiliti awam:
Semua pihak berkepentingan akan
mempunyai akses yang tetap dan telus berkenaan tahap kemajuan setiap inisiatif
yang dilaksanakan oleh Kementerian. Laporan Tahunan mengenai kemajuan
sasaran dan inisiatif pelan ini akan ditertbitkan utntuk tatapan umum mulai
2013.
Kesimpulan:
Sekiranya semua 11 anjakan dalam
pelan ini dilaksanakan dengan cekap dan berkesan, untuk tempoh 13 tahun akan
datang, Malaysia akan menyaksikan satu anjakan besar dalam sistem pendidikan
negara, iaitu daripada sistem yang berfokuskan akses, kepada pendidikan yang
berfokuskan kualiti. Kementerian akan mewujudkan Unit Penyampaian
Pendidikan untuk memacu perlaksanaan pelan ini.
download draf awal: [link]
download draf awal: [link]
No comments:
Post a Comment
komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)