Wednesday, February 20, 2013

Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT)

tetiba Qis terasa nak bercerita mengenai tajuk nie..padahal isu nie da popular pada tahun lepas..apesal ek? haha..cik Qis slow betol :P

sebelum tu Qis mintak tolong pada Mr.Google untuk mengetahui istilah2 ini:

  1. Transgender: Lelaki yang tingkah lakunya seperti wanita dan wanita yang tingkah lakunya seperti lelaki.
  2. Tranvestit: Lelaki yang berpenampilan seperti wanita dan wanita yang berpenampilan seperti lelaki.
  3. Transeksual: Lelaki yang merasakan dia seorang wanita dan wanita yang merasakan dia seorang lelaki. Ada yang membuktikan perasaan itu dengan melakukan pembedahan bagi menukar alat kelamin.
  4. Homoseksual: Orang yang melakukan hubungan seksual dengan jantina sejenisnya. Lelaki yang membuat hubungan seks dengan lelaki disebut sebagai Gay manakala wanita yang membuat hubungan seks dengan wanita disebut Lesbian. Lawannya ialah Heteroseksual, iaitu lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita dan wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki. Ini adalah hubungan yang betul lagi normal dan dihalalkan oleh Islam melalui pernikahan yang menepati rukun-rukunnya.
  5. Bi-Seksual: Lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita dan lelaki. Juga wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki dan wanita.
  6. Tri-Seksual: Lelaki yang membuat hubungan seks dengan wanita, lelaki dan transeksual. Juga wanita yang membuat hubungan seks dengan lelaki, wanita dan transeksual.
  7. Pengkid: Wanita yang mencintai wanita seumpama pasangan hidupnya. Di kalangan Pengkid ada yang berpenampilann sebagai lelaki.

***********************************
tadi kat tagged ada seorang perempuan, baik je tengok rupa dia..bertudung..nampak manis. dia tegur saya melalui chat inbox. so saya pun layan la sebab bosan. 
*si hubby sakit belakang plak mase tu*. 

saya pun berbual2 kosong dengan dia. 
then tiba2 dia tanya saya, "tengah buat apa..baring ke?". 
masa nie saya fikir positif lagi. oh okey..layan je.
then dia tanya lagi, "pakai apa malam nie?". 
saya da pikir pelik..betul ke minah nie? pelik betul soklan die neh.
saya pun tanya, "u nie lessy ke?"
dia jawab, "tak. bi"
mengucap panjang saya. mana taknya, rupa ok..cantik comel, bertudung..tapi sayang bi. adei..(T.T)

saya tanya la kenapa jadi macam nie?
dia jawab, "puas dah kena tinggal dengan lelaki. dah boring. bila da amik dara terus hilang"
adei..kesian pulak dengar cerita camnie.

saya pun nasihat la dia macam2 supaya kembali ke pangkal jalan. tak tahulah jalan ke x..tapi rasanya tidak..haha. 

kenapa dia jadi macam itu?
sebab apa?
kenapa?

mungkin dia dah tidak percaya pada lelaki dah. terlalu banyak sangat dipermainkan oleh lelaki menyebabkan dia jadi begitu. pengalaman hidup. sama jugak seperti lelaki yang menjadi gay..kemungkinan terlalu kecewa dengan bekas wanita dan try mencari kebahagiaan dengan lelaki pula.

zaman sekarang benda LGBT nie dah cukup tersebar dengan meluas. kat akhbar media internet semua dah banyak bercerita mengenai isu ini. mengenai si gadis bi nie..mesti anda kata, "perempuan tu bodoh, bagi dara sape suruh? nak sedap je tahu tapi bila da sedap menyesal tak sudah!". tapi masalahnya dia dah main banyak kali..so ayat tu tak boleh pakai..haha! saya termanggu seketika. dah jauh sesat budak nie. haishh..apa nak buat? 

saya godek2 mr.google jugak. ada tak pusat pemulihan untuk golongan LGBT nie. macam takde je. patut kena ada la pusat pemulihan untuk golongan diorang nie. bagi sesi kaunseling sikit. bantu diorang jalani kehidupan normal. kan? 



p/s: ape yang aku melalut nie? =,=


2 comments:

  1. semoga dia diberi petunjuk ke jalan yg benar. cerita ni bgs utk pengajaran remaja skang supaya x mudah serah dara pada teman lelaki slagi blm halal..

    Jom tengok hadiah kat sini - http://kampung-kameq.blogspot.com/2013/02/senarai-sponsor-yang-baik-hati.html

    Menarik x hadiah? Hehe
    Jom join segmen ni kalau belum.. 100 penyertaan terawal akan dapat 1pcs Sticker Fridge Magnet / 1pcs Button Badges dari @Cenderahati Akamika Gift. Dan rebut hadiah2 menarik yang lain.. ^_^

    http://kampung-kameq.blogspot.com/2013/02/segmen-ucapan-selamat-hari-lahir-buat.html

    ReplyDelete
  2. ejulz> insyaAllah..amin :)
    wahh...byk hadiah menarik nie ^^

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®