Friday, September 25, 2015

Selamat Hari Raya Aidiladha



Mesti ramai yang suka dan gembira. Nama pun hari raya kan? Ini adalah saat-saat gembira kerana ibadah qurban datang menjelma lagi pada tahun ini. Masih lagi dapat menghayati kisah Nabi Ibrahim a.s. dan korbannya. Besar rahmat-Mu Ya Allah.

Cuma ada perkhabaran yang tidak baik didengar ketika di Mina di mana beberapa jemaah haji terkorban akibat kerakusan manusia yang tidak mempunyai sifat sabar dan tidak mengikut peraturan yang ditetapkan. Innalillah. 

Apa yang saya buat hari ini? Saya? Cuma mengasingkan diri di dalam bilik dari semua orang. Ya, itu adalah benar. Walaupun adik saya dan suaminya datang, saya diamkan diri. Saya sangat pendiam pada hari ini..ajaib. Ada berlaku beberapa isu yang saya benci. Saya biarkan sahaja.

Orang lain seronok menziarahi sanak saudara berpakaian cantik berbaju kurung berbaju melayu. Selfie baru raya masing-masing. Saya? Berbaju t-shirt dan berseluar trek je.

Orang lain sibuk menghadirkan diri dalam acara qurban lembu, ada yang lembu lari selamatkan diri. Kejar lembu tu sampai dapat. Dah memang turn kena sembelih, macam tahu-tahu je lembu tu. Dapat daging lembu free plak lepas tu.
Saya? Scroll facebook tengok gambar lembu kena qurban. Terus 'Like'.

Orang lain selfie bersama-sama keluarga, balik ke kampung dalam hati yang riang. Pergi bercuti ke tempat-tempat yang menarik.
Saya? Ulang alik dalam bilik. Kejap atas katil. Kejap bawah katil. Gentel-gentel rambut.

Itulah Hari Raya saya. 
Loser gila. 
Sekian.

Lawak Hari Raya Korban


lovenota : satu hari nanti aku kena lari dari sini. Bawa aku pergi, pacu laju-laju, kita lari dari realiti..


1 comment:

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®