Wednesday, October 14, 2015

Laporan Rasmi Pesawat MH17


Laporan MH17 mengatakan pesawat ditembak oleh peluru berpandu BUK buatan Rusia yang dilancarkan ke permukaan udara dari wilayah yang dikuasai pemberontak di timur Ukraine. Ia juga mengatakan bahawa penumpang dalam penerbangan MH17 mungkin sedar sehingga satu minit setengah semasa kapal terbang sedang menjunam ke Bumi selepas terkena peluru berpandu BUK. 


Penyiasat nahas udara Belanda mengeluarkan video yang menunjukkan bagaimana peluru berpandu BUK buatan Rusia diletupkan hanya beberapa inci dari kokpit MH17, membunuh juruterbang dan membuka di luar bahagian depan pesawat



Kepala peledak meletup di sebelah kiri kokpit, menyebabkan ia terputus dan pesawat dihujani dengan serpihan logam dan Boeing 777 berkecai di udara


Peluru berpandu meletup kurang daripada 3 kaki di luar kokpit pesawat


Penyiasat Belanda berkata roket BUK buatan Rusia meletup hanya beberapa inci dari kokpit, dan membunuh juruterbang dan bahagian luar di sebelah kiri pada bahagian depan pesawat terbuka di atas udara. Peluru berpandu tersebut meletup kurang daripada 3 kaki di luar kokpit. Kesan peluru berpandu adalah serta-merta membawa maut kepada tiga anak kapal di dalam pesawat MH17. Serpihan peluru berpandu meledak di pesawat pada kelajuan 2,800-5,600 mph, mengoyak bahagian depan kokpit pesawat dan menghantar 'gelombang tekanan' di seluruh pesawat beberapa milisaat. Ledakan peluru berpandu juga menyebabkan gelombang bunyi yang boleh memekakkan telinga dan tiba-tiba kapal terbang tersebut mengalami nyahpecutan, maka ia mempercepatkan kejatuhan pesawat ke Bumi, mungkin menyebabkan penumpang pening, loya dan tidak sedarkan diri. Semua anak kapal dan penumpang mati kerana penyahmampatan, tahap oksigen yang berkurangan, keadaan yang sejuk melampau, aliran udara yang sangat kuat semasa objek terbang. 

Laporan itu juga berkata ia tidak boleh menolak kemungkinan bahawa beberapa penumpang masih dalam keadaan sedar antara dalam 60 hingga 90 saat sebelum pesawat terhempas. Agak menakutkan. Bayangkan jika kita yang berada dalam kapal tersebut. dengan keadaan yang kelam kabut, suara menjerit-jerit meminta tolong..Allahuakbar!


Sesetengah mangsa MH17 ditemui tanpa pakaian di atas tanah. Ini disebabkan aliran udara yang sangat kuat telah mengoyakkan pakaian dari tubuh badan mereka. Seorang penumpang ditemui memakai topeng oksigen, tetapi ia adalah tidak jelas bagaimana topeng boleh sampai di sana.

Walaupun kesukaran untuk mengakses kawasan MH17 terhempas kerana peperangan di kawasan tersebut, kotak hitam pesawat itu berjaya ditemui awal dan telah diserahkan kepada DSB selepas diperiksa di Kemalangan Udara UK Cawangan Siasatan (AAIB) ibu pejabat di Farnborough di Hampshire. Dalam laporan awal, DSB berkata maklumat kotak hitam menunjukkan penerbangan MH17 diteruskan seperti biasa sehingga 01:20 waktu tempatan pada 17 Julai 2014 dan selepas itu semua rakaman berakhir tiba-tiba. DSB berkata beberapa kepingan bangkai telah menusuk di pelbagai tempat dalam pesawat dan kemungkinan besar pesawat sudah berpecah.


Bangkai MH17 yang dibina semula dilihat pada pembentangan laporan akhir


Keadaan sebelah kiri kokpit pesawat yang terkena serpihan peluru berpandu BUK


Keadaan kokpit pesawat MH17


Serpihan logam dari peluru berpandu BUK yang terkena pesawat MH17

Walaupun laporan rasmi sudah dikeluarkan, tetapi kita masih tidak tahu siapa yang melancarkan peluru berpandu BUK ke udara. tiada jawapan pada laporan itu semalam. kita semua masih ingin tahu siapa yang hendak dipersalahkan atas kejadian malang ini. rasanya semua orang seluruh dunia tidak berpuas hati dengan laporan tersebut. tunggu jelah kalau ada laporan susulan.

Al-fatihah kepada semua mangsa MH17.


sumber: Daily Mail Online. translated by me.

3 comments:

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®