Contoh Jawapan Penuh Lengkap Tugasan / Folio / Kerja Kursus Sejarah PT3 2016
*LIHAT TUGASAN 2016: Contoh Jawapan Tugasan Geografi PT3 2016 Pengangkutan*
Tajuk : Bangunan / Binaan Bersejarah
Tajuk : Bangunan / Binaan Bersejarah
"Anda dikehendaki membuat kajian tentang bangunan/ binaan bersejarah di tempat tinggal anda. Hasilkan satu laporan yang panjangnya tidak kurang daripada 300 patah perkataan"
Tugasan anda hendaklah mengandungi aspek-aspek utama berikut:
(a) Tajuk kajian : *tajuk terpulang pada anda mengikut kreativiti sendiri*
contoh : Bangunan Bersejarah - Kota A' Famosa
contoh : Bangunan Bersejarah - Kota A' Famosa
(b) Nama penulis - *Nama anda*
(c) Isi kandungan:
1) Pengenalan - Latar belakang bangunan / binaan
2) Menerangkan struktur bangunan / binaan
3) Menghuraikan sebab bangunan / binaan tersebut dibina
4) Menganalisis fungsi dan keadaan bangunan pada masa kini
5) Mencadangkan langkah untuk memelihara dan memulihara bangunan / binaan
3) Menghuraikan sebab bangunan / binaan tersebut dibina
4) Menganalisis fungsi dan keadaan bangunan pada masa kini
5) Mencadangkan langkah untuk memelihara dan memulihara bangunan / binaan
(d) Rumusan - pengetahuan, iktibar, nilai dan harapan yang releven
(e) Sumber rujukan - Menyenaraikan jenis sumber: buku / internet / akhbar / majalah
Tarikh kerja kursus bermula: 19 Jun 2016 (Ahad)
Tarikh kerja kursus dihantar: 1 Julai 2016 (Jumaat)
PERANCANGAN KERJA
Perancangan (10 Markah) ialah aktiviti menulis pengenalan yang sangat sesuai dengan tugasan dan dapat menggambarkan keseuruhan kandungan hasil penulisan. ia meliputi aspek berikut:
Contoh:
ISI KANDUNGAN
Ianya tidak wajib. nak tulis boleh, tak nak tulis pun takpe.
*mengandungi penghargaan, objektif kajian, kaedah kajian, hasil kajian, rumusan, lampiran, rujukan*
OBJEKTIF KAJIAN
*contoh*
Kerja khusus ini dilaksanakan bagi memenuhi beberapa objektif :-
1. Melalui kajian yang dijalankan saya mendapat kemahiran mencari dan mengumpul fakta sejarah berkaitan dengan sejarah Negara kita sepeti Muzium Negara.
2.Saya dapat menerangkan dengan nama lain bagi bangunan yang dikaji.
3.Saya dapat menjelaskan dengan lebih terperinci dengan latar belakang bangunan
4.Saya dapat menghuraikan keistimewaan bangunan yang saya kaji.
5.Dapat melahirkan perasaan bangga terhadap terhadap bangunan bersejarah yang terdapat di Negara kita. Seterusnya menanam perasaan menghargai dan memelihara bangunan tersebut.
6.Melalui kajian kerja khusus ini juga saya dapat menguasai kemahiran mencari, mengumpul, merekod dan menganilisis maklumat berkaitan bangunan bersejarah
KAEDAH KAJIAN
Sebanyak 4 kaedah kajian telah dijalankan untuk mendapatkan maklumat secara terperinci dan bersistematik, iaitu:
(a) Kaedah analisis dokumen/buku/akhbar
Saya juga turut merujuk dokumen/buku/akhbar dari ............ untuk memastikan kesahihan fakta yang ada. Dengan ini, penulisan kajian saya tidak akan diragui akan kebenarannya.
(b) Kaedah penyelidikan Pusat Sumber Sekolah / Perpustakaan Desa/Daerah/Negeri
Saya juga turut mengunjungi Pusat Sumber Sekolah untuk menjalankan penyelidikan sumber-sumber yang ada di situ. Dengan penyelidikan sumber yang pelbagai seperti buku ilmiah, akhbar, majalah dan sebagainya akan menguatkan lagi kajian saya. *Nyatakan jika anda juga melawat Perpustakaan luar dari sekolah, contohnya : Perpustakaan Negara*
(c) Muat turun sumber dari internet
Saya turut menggunakan kemudahan ICT yang terdapat dalam negara kita dengan melayari laman sesawang produk yang dikaji malah turut memuat turun bahan yang terdapat sebagai rujukan.
(d) Bimbingan Guru
Saya telah mendapat bimbingan guru Sejarah, iaitu Encik/Puan/Cik ………………………….
*Contoh skrip kaedah temu ramah ada di bawah. sila scroll ye*
PROSES AWAL
Proses awal (20 markah) ialah proses di mana anda mencari maklumat mengenai bangunan / binaan bersejarah yang anda pilih dari pelbagai sumber. Cari beberapa bahan/sumber seperti buku, jurnal, majalah, surat khabar, broshur, pamplet ataupun bahan dari internet untuk dibawa ke sekolah dan tunjukkan pada guru anda. maklumat anda mestilah sangat tepat dan lengkap serta sangat sesuai dengan tugasan.
KERANGKA AWAL / KASAR PENULISAN
Kerangka awal / kasar dibina sebagai draf kepada tugasan anda. anda perlu menghuraikan serba sedikit secara ringkas isi yang anda akan huraikan di dalam tugasan penuh.
Contoh:
PENGENALAN
LATAR BELAKANG
Di dalam tugasan ini, anda boleh jelaskan dan huraikan isi-isi berikut:
4. Kuala Lumpur: Muzium Negara, Stadium Merdeka, Stesen Keretapi, Bangunan Parlimen Malaysia, Victorian Institution, Perpustakaan Negara Malaysia, Carcosa Seri Negara, Tugu Negara, Istana Budaya, Convent Bukit Nanas, Muzium Diraja Kuala Lumpur,
5. Labuan: Kompleks Bersejarah Chimney, Terowong Tanjung Kubong, Tugu Penyerahan Jepun, Tugu Peringatan Perang Dunia Ke II
6. Melaka: Kota A-Famosa, Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah, Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan, Replika Istana Kesultanan Melaka, Bangunan Stadthyus, Perigi Hang Tuah, Gereja St Paul, Bangunan Lama Hong Kong dan Shanghai Bank, Masjid Tengkera, Muzium Islam Melaka, Rumah Api Tanjung Tuan
7. Negeri Sembilan: Istana Lama Seri Menanti, Masjid Negeri, Masjid Kuala Dulang, Teratak Za'aba, Tugu Peringatan Sungai Kelamah, Muzium Kota Lukut, Tugu Peringatan Kuala Klawang, SMK King George V, Muzium Tentera Darat, Istana Ampang Tinggi,
8. Pahang: Muzium Diraja Pekan, Pejabat Kerajaan Kuala Lipis, Muzium Sultan Abu Bakar, Jambatan Gantung Sungai Lembing
9. Perak: Istana Iskandariah, Istana Kenangan Kuala Kangsar, Kota Belanda, Kota Long Jaafar, Masjid Ubudiah Kuala Kangsar, Maktab Melayu Kuala Kangsar, Maktab Perguruan Sultan Idris, Muzium Negeri Perak, Istana Kelli (Kelli's Castle), Masjid Ihsaniah Iskandariah, Penjara Kinta, Bangunan Pejabat Pos Lama Ipoh, Convent Taiping, Menara Jam Condong Teluk Intan, Galeri Sultan Azlan Shah, Menara Pavillion, Jambatan Victoria,
10. Perlis: Kota Indera Kayangan, Majlis Perbandaran Kangar, Masjid Lama Arau, Ruah Tetamu Kangar, Stesen Keretapi Padang Besar, Jabatan Imigresen Malaysia, Muzium Kota Kayang,
11. Pulau Pinang: Kota Cornwallis, Rumah Agam Peranakan Pulau Pinang, Penang Free School, Rumah Kelahiran P.Ramlee, Muzium Perang, Muzium Negeri, Gereja St Anne, Masjid Kling, Gereja St.George, Menara Jam Victoria, Bukit Melawati,
12. Sabah: Rumah Agnes Keith, Masjid Jamek, Muzium Warisan, Tokong Sam Sing Kung, Sekolah St Michael and Gereja All Angels, Muzium Agop Batu Tulug, Menara Jam Atkinson, SMK Tambunan,
13. Sarawak: Kubu Margherita, Muzium Sarawak, Muzium Etnologi (Bangunan Lama)
14. Selangor: Bangunan Abdul Samad, Bukit Malawati, Istana Bandar / Alaeddin, Kuala Kubu Baru, Gedung Raja Abdullah, Kota Raja Mahadi, Selangor Chinese Association Hall, High School Kajang, Balai Bomba Kota Raja Klang, Jambatan Kota, Penjara Kajang, Madrasah Muhammadiyah Sabak Bernam, Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah, Muzium Petaling Jaya, Istana Alam Shah, Muzium Sultan Alam Shah, SMK Tuanku Abdul Rahman Arang Batu,
15. Terengganu: Istana Maziah, Bangunan PSMCT, Masjid Ulul Albab Jerteh, Batu Bersurat Padang Tara, Istana Maziah,
STRUKTUR BANGUNAN / BINAAN
Dalam tugasan struktur bangunan / binaan (15 markah), anda harus menerangkan struktur bangunan bersejarah yang anda pilih dengan tepat dan sangat lengkap. Anda harus menerangkan:
Contoh huraian: [link 1]
SEBAB BANGUNAN / BINAAN DIBINA
Anda harus menerangkan (15 markah) sebab mengapa bangunan bersejarah yang anda pilih tersebut dibina pada zaman tersebut mengikut kepentingan dan fungsinya. kemungkinan setiap bangunan mempunyai alasan yang berlainan mengapa bangunan tersebut dibina. huraikan fungsi bangunan pada masa dahulu dan pada masa kini. seperti contoh,
lihat juga:
FUNGSI DAN KEADAAN BANGUNAN PADA MASA KINI
Anda harus menghuraikan dan menerangkan (15 markah) fungsi dan keadaan bangunan bersejarah yang anda pilih tersebut pada zaman kini sama ada dikekalkan ataupun telah diubahsuai menjadi pusat pentadbiran negeri, pejabat, sekolah atau muzium. adakah bangunan / binaan tersebut kekal teguh sehingga kini, adakah bangunan tersebut terpelihara keaslian bentuknya seperti ia pertama dibina ataupun telah diubahsuai disebabkan sebab-sebab tertentu. Sekiranya bangunan / binaan tersebut dipulihara (dibaikpulih) semula, apakah faktor yang menyebabkan pengubahsuaian pada bangunan / binaan tersebut. Siapakah pihak atau agensi manakah yang bertanggungjawab dalam memelihara tinggalan bangunaan / binaan tersebut.
Anda harus menggunakan sumber yang asal dan sahih sahaja, tidak boleh gunakan isi atau sumber daripada blog-blog lain kerana ia tidak akan diterima oleh guru anda.
Contoh penulisan pelbagai jenis bangunan di Malaysia:
1. Bangunan Sultan Abdul Samad, Kuala Lumpur -> [link 1], [link 2]
Contoh sumber yang TEPAT DAN SAHIH yang saya dapati dari Repositori Digital Muzium Negara, Portal Rasmi Arkib Negara:
LABUAN
MELAKA
✿ Bangunan Kota A' Famosa
PAHANG
✿ Muzium Diraja Pekan
PERLIS
✿ Kota Indera Kayangan
SARAWAK
✿ Bangunan bersejarah di Sarawak
✿ Kubu Margherita
LANGKAH-LANGKAH UNTUK MEMELIHARA DAN MEMULIHARA BANGUNAN / BINAAN BERSEJARAH
Untuk menyiapkan langkah-langkah untuk memeliharan dan memulihara bangunan / binaan bersejarah (10 markah), tidak perlu sumber-sumber asal artikel mengenai topik ini kerana langkah-langkah ini merupakan idea dan buah fikiran anda sendiri. Ini adalah tugasan KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi). Anda boleh menghuraikan beberapa isi-isi berikut:
Contoh rumusan:
Artikel yang boleh dijadikan sebagai rujukan:
Pengenalan Kepada Bangunan Dan Monumen Lama Di Malaysia
Kepentingan Memulihara Bangunan Bersejarah
Apakah kepentingan memelihara bangunan binaan bersejarah
Binaan dan Struktur Bangunan di Malaysia (Wikipedia)
Model Rangka Kerja Pemuliharaan Struktur Fabrik Bagi Bangunan Bersejarah
SUMBER RUJUKAN
Senaraikan sumber rujukan (5 markah) seperti internet, buku, jurnal, artikel, majalah, sumber orang dan sebagainya. Digalakkan menyertakan foto / gambar / rajah / grafik yang relevan bagi menjelaskan lagi hasil kajian. anda haruslah menulis sumber rujukan dengan releven, betul dan pelbagai. anda juga digalakkan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) untuk mencari dan mengumpul data. untuk tugasan ini, anda digalakkan mencari maklumat dengan membuat lawatan sendiri ke bangunan / binaan sejarah yang anda pilih untuk mendapatkan maklumat yang sahih.
Contoh penulisan sumber & rujukan:
Anda dinasihatkan memastikan ketulenan tugasan dan tidak memplagiat dengan mengambil atau meniru tugasan (hasil kerja) daripada mana-mana pihak seperti di blog-blog lain yang tidak mempunyai sumber asal yang sahih. Sebagai peringatan, sekiranya anda didapati melakukan plagiat, anda berkemungkinan digagalkan atau diberikan gred yang tidak memuaskan. Diharap panduan / jawapan tugasan Sejarah PT3 ini dapat memberi panduan dan penjelasan kepada semua pelajar tingkatan 3. semoga anda boleh siapkan dengan jayanya!
Diedit dan diolah oleh saya sendiri!
Good Luck!
Tarikh kerja kursus bermula: 19 Jun 2016 (Ahad)
Tarikh kerja kursus dihantar: 1 Julai 2016 (Jumaat)
PERANCANGAN KERJA
Perancangan (10 Markah) ialah aktiviti menulis pengenalan yang sangat sesuai dengan tugasan dan dapat menggambarkan keseuruhan kandungan hasil penulisan. ia meliputi aspek berikut:
- jadual kerja / senarai semak
- objektif kajian
- menetapkan kaedah kajian
- menetapkan tajuk
- menyediakan kerangka kasar penulisan
- menyatakan sumber
Contoh:
JADUAL KERJA / SENARAI SEMAK
Bil
|
Tarikh
|
Perkara
|
Catatan
|
1
|
20 Jun 2016
|
Menerima taklimat daripada guru mata pelajaran Sejarah berkaitan penulisan tugasan
| |
2
|
21 Jun 2016
|
Membuat rujukan awal ke laman web yang berkaitan dengan tajuk yang diberi sebagai persediaan awal
| |
3
|
Mengenalpasti cara penulisan tugasan
| ||
4
|
Menentukan tajuk penulisan
| ||
5
|
Membuat rujukan lanjut berkaitan dengan tajuk tugasan menerusi internet, buku, majalah, akhbar, makalah, jurnal untuk mendapatkan bahan penulisan
| ||
6
|
Menulis kerangka kasar penulisan
| ||
7
|
Menulis draf awal tugasan dengan bimbingan guru dengan lebih teliti dan kemas
| ||
8
|
Menulis Pengenalan Bangunan Bersejarah
| ||
9
|
Menulis
| ||
10
|
Menulis sebab bangunan / binaan tersebut dibina
| ||
11
|
Menulis
| ||
12
|
Menulis langkah untuk memelihara dan memulihara bangunan / binaan
| ||
13
|
Rumusan pengetahuan nilai / unsur dan harapan
| ||
14
|
1 Julai 2016
|
Mengemaskini tugasan. Semak dan hantar tugasan
|
ISI KANDUNGAN
Ianya tidak wajib. nak tulis boleh, tak nak tulis pun takpe.
*mengandungi penghargaan, objektif kajian, kaedah kajian, hasil kajian, rumusan, lampiran, rujukan*
OBJEKTIF KAJIAN
*contoh*
Kerja khusus ini dilaksanakan bagi memenuhi beberapa objektif :-
1. Melalui kajian yang dijalankan saya mendapat kemahiran mencari dan mengumpul fakta sejarah berkaitan dengan sejarah Negara kita sepeti Muzium Negara.
2.Saya dapat menerangkan dengan nama lain bagi bangunan yang dikaji.
3.Saya dapat menjelaskan dengan lebih terperinci dengan latar belakang bangunan
4.Saya dapat menghuraikan keistimewaan bangunan yang saya kaji.
5.Dapat melahirkan perasaan bangga terhadap terhadap bangunan bersejarah yang terdapat di Negara kita. Seterusnya menanam perasaan menghargai dan memelihara bangunan tersebut.
6.Melalui kajian kerja khusus ini juga saya dapat menguasai kemahiran mencari, mengumpul, merekod dan menganilisis maklumat berkaitan bangunan bersejarah
KAEDAH KAJIAN
Sebanyak 4 kaedah kajian telah dijalankan untuk mendapatkan maklumat secara terperinci dan bersistematik, iaitu:
(a) Kaedah analisis dokumen/buku/akhbar
Saya juga turut merujuk dokumen/buku/akhbar dari ............ untuk memastikan kesahihan fakta yang ada. Dengan ini, penulisan kajian saya tidak akan diragui akan kebenarannya.
(b) Kaedah penyelidikan Pusat Sumber Sekolah / Perpustakaan Desa/Daerah/Negeri
Saya juga turut mengunjungi Pusat Sumber Sekolah untuk menjalankan penyelidikan sumber-sumber yang ada di situ. Dengan penyelidikan sumber yang pelbagai seperti buku ilmiah, akhbar, majalah dan sebagainya akan menguatkan lagi kajian saya. *Nyatakan jika anda juga melawat Perpustakaan luar dari sekolah, contohnya : Perpustakaan Negara*
(c) Muat turun sumber dari internet
Saya turut menggunakan kemudahan ICT yang terdapat dalam negara kita dengan melayari laman sesawang produk yang dikaji malah turut memuat turun bahan yang terdapat sebagai rujukan.
(d) Bimbingan Guru
Saya telah mendapat bimbingan guru Sejarah, iaitu Encik/Puan/Cik ………………………….
*Contoh skrip kaedah temu ramah ada di bawah. sila scroll ye*
PROSES AWAL
Proses awal (20 markah) ialah proses di mana anda mencari maklumat mengenai bangunan / binaan bersejarah yang anda pilih dari pelbagai sumber. Cari beberapa bahan/sumber seperti buku, jurnal, majalah, surat khabar, broshur, pamplet ataupun bahan dari internet untuk dibawa ke sekolah dan tunjukkan pada guru anda. maklumat anda mestilah sangat tepat dan lengkap serta sangat sesuai dengan tugasan.
KERANGKA AWAL / KASAR PENULISAN
Kerangka awal / kasar dibina sebagai draf kepada tugasan anda. anda perlu menghuraikan serba sedikit secara ringkas isi yang anda akan huraikan di dalam tugasan penuh.
Contoh:
Bil
|
Perkara
|
Huraian
|
1
|
Pengenalan
|
Huraikan latar belakang bangunan / binaan yang dipilih:
Lokasi: ..................................
Tahun dibina: ........................
Sejarah dibina: ......................
Kos pembinaan: .................... (tulis sumber isi)
|
2
|
Struktur
bangunan /
binaan
|
Huraikan struktur bangunan / binaan:
Struktur 1: .................................. (sumber isi dari mana)
Struktur 2: .................................. (sumber isi dari mana)
Struktur 3: .................................. (sumber isi dari mana)
Struktur 4: .................................. (sumber isi dari mana)
|
3
|
Sebab
bangunan /
Binaan
Tersebut
dibina
|
Huraikan sebab mengapa dibina:
Sebab 1: ..................................... (sumber isi dari mana)
Sebab 2: ..................................... (sumber isi dari mana)
Sebab 3: ..................................... (sumber isi dari mana)
Sebab 4: ..................................... (sumber isi dari mana)
|
4
|
Fungsi dan
Keadaan
Bangunan
pada masa
kini
|
Huraikan fungsi dan keadaan bangunan pada zaman dahulu
Fungsi 1: ..................................... (sumber isi dari mana)
Fungsi 2: ..................................... (sumber isi dari mana)
Huraikan fungsi dan keadaan bangunan pada zaman kini
Fungsi 1: ..................................... (sumber isi dari mana)
Fungsi 2: ..................................... (sumber isi dari mana)
|
5
|
Langkah
Untuk
Memelihara
Dan
Memulihara
bangunan /
binaan
|
Isi 1:
Huraian: ..............................
Contoh: ...............................
Isi 2:
Huraian: ..............................
Contoh: ...............................
Isi 3:
Huraian: ..............................
Contoh: ...............................
Isi 4:
Huraian: ..............................
Contoh: ...............................
|
6
|
Rumusan
|
Pengetahuan:
Nilai:
Harapan:
|
7
|
Sumber
|
Mesti lengkap menurut turutan di atas
|
PENGENALAN
Pengenalan (5 markah) ialah aktiviti menulis pengenalan yang sangat sesuai dengan tugasan dan dapat menggambarkan kandungan hasil penulisan.
By the way, sudah banyak contoh yang ada di dalam internet, cuma kesahihan itu tak dapat saya janjikan. disarankan anda mencari sumber yang sah, bukannya copy paste dari blog-blog yang lain supaya markah tugasan anda tidak ditolak. jika anda hendakkan sumber yang sahih dan tepat, cari maklumat ini di buku-buku sejarah di Perpustakaan.
Contoh:
Jabatan Warisan Negara (2009) mendefinisikan bangunan bersejarah sebagai suatu bangunan atau kumpulan bangunan yang berasingan atau bersambungan yang disebabkan seni binanya, kehomegenannya atau tempatnya dalam lanskap, mempunyai nilai sejagat yang menonjol dari pandangan sejarah, seni atau sains.
Sementara itu, Fielden (2000) pula mendefinisikan bangunan bersejarah sebagai sesebuah bangunan yang dapat memberikan kita perasaan kagum dan menjadikan kita ingin mengetahui lebih lanjut mengenai bangsa dan budaya yang menghasilkannya. Beliau turut menambah bahawa sekiranya sesebuah bangunan itu telah bertahan sehingga 100 tahun usia penggunaannya, sewajarnya ia patut digelar bangunan bersejarah. Dalam erti kata yang lain, sesebuah bangunan itu bolehlah digelar sebagai bangunan bersejarah sekiranya ia mempunyai nilai seperti seni bina, estetik, sejarah, dokumentari, arkeologi, ekonomik, sosial, politik, rohani dan simbolik.
Sementara itu, Fielden (2000) pula mendefinisikan bangunan bersejarah sebagai sesebuah bangunan yang dapat memberikan kita perasaan kagum dan menjadikan kita ingin mengetahui lebih lanjut mengenai bangsa dan budaya yang menghasilkannya. Beliau turut menambah bahawa sekiranya sesebuah bangunan itu telah bertahan sehingga 100 tahun usia penggunaannya, sewajarnya ia patut digelar bangunan bersejarah. Dalam erti kata yang lain, sesebuah bangunan itu bolehlah digelar sebagai bangunan bersejarah sekiranya ia mempunyai nilai seperti seni bina, estetik, sejarah, dokumentari, arkeologi, ekonomik, sosial, politik, rohani dan simbolik.
Sumber: [link]
LATAR BELAKANG
Di dalam tugasan ini, anda boleh jelaskan dan huraikan isi-isi berikut:
- sejarah dan latar belakang mengenai bangunan / binaan dengan memberi gambaran keseluruhan kandungan penulisan / kajian
- tahun dibina dan lokasi di mana bangunan tersebut
Terdapat pelbagai bangunan / binaan bersejarah di Malaysia. Anda boleh memilih satu bangunan bersejarah di negeri anda sendiri seperti di bawah. Contoh bangunan / binaan bersejarah popular di Malaysia:
1. Johor: Majlis Bandaraya Johor Bahru, Masjid Sultan Abu Bakar, bangunan Sultan Ibrahim, Kota Batu Johor Lama, Galeri Dato' Onn, MUzium Sultan Abu Bakar, SMK Tinggi Muar, Hospital Sultanah Aminah, Balai Polis Bukit Kepong
2. Kedah: Masjid Zahir, Lembah Bujang, Maktab Mahmud, Jambatan Merdeka, Muzium Diraja Kedah, Balai Besar Alor Setar,
3. Kelantan: Pintu Kota Istana Balai Besar, Istana Jahar, Kubu Pantai Sabak, Jambatan Gantung Sultan Ismail Nal, Muzium Perang, Muzium Islam, Wat Phothivihan, Jambatan Guillemard, Masjid Kampung Laut, Masjid Muhammadi, Muzium Diraja Istana Batu,
4. Kuala Lumpur: Muzium Negara, Stadium Merdeka, Stesen Keretapi, Bangunan Parlimen Malaysia, Victorian Institution, Perpustakaan Negara Malaysia, Carcosa Seri Negara, Tugu Negara, Istana Budaya, Convent Bukit Nanas, Muzium Diraja Kuala Lumpur,
5. Labuan: Kompleks Bersejarah Chimney, Terowong Tanjung Kubong, Tugu Penyerahan Jepun, Tugu Peringatan Perang Dunia Ke II
6. Melaka: Kota A-Famosa, Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah, Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan, Replika Istana Kesultanan Melaka, Bangunan Stadthyus, Perigi Hang Tuah, Gereja St Paul, Bangunan Lama Hong Kong dan Shanghai Bank, Masjid Tengkera, Muzium Islam Melaka, Rumah Api Tanjung Tuan
7. Negeri Sembilan: Istana Lama Seri Menanti, Masjid Negeri, Masjid Kuala Dulang, Teratak Za'aba, Tugu Peringatan Sungai Kelamah, Muzium Kota Lukut, Tugu Peringatan Kuala Klawang, SMK King George V, Muzium Tentera Darat, Istana Ampang Tinggi,
8. Pahang: Muzium Diraja Pekan, Pejabat Kerajaan Kuala Lipis, Muzium Sultan Abu Bakar, Jambatan Gantung Sungai Lembing
9. Perak: Istana Iskandariah, Istana Kenangan Kuala Kangsar, Kota Belanda, Kota Long Jaafar, Masjid Ubudiah Kuala Kangsar, Maktab Melayu Kuala Kangsar, Maktab Perguruan Sultan Idris, Muzium Negeri Perak, Istana Kelli (Kelli's Castle), Masjid Ihsaniah Iskandariah, Penjara Kinta, Bangunan Pejabat Pos Lama Ipoh, Convent Taiping, Menara Jam Condong Teluk Intan, Galeri Sultan Azlan Shah, Menara Pavillion, Jambatan Victoria,
10. Perlis: Kota Indera Kayangan, Majlis Perbandaran Kangar, Masjid Lama Arau, Ruah Tetamu Kangar, Stesen Keretapi Padang Besar, Jabatan Imigresen Malaysia, Muzium Kota Kayang,
11. Pulau Pinang: Kota Cornwallis, Rumah Agam Peranakan Pulau Pinang, Penang Free School, Rumah Kelahiran P.Ramlee, Muzium Perang, Muzium Negeri, Gereja St Anne, Masjid Kling, Gereja St.George, Menara Jam Victoria, Bukit Melawati,
12. Sabah: Rumah Agnes Keith, Masjid Jamek, Muzium Warisan, Tokong Sam Sing Kung, Sekolah St Michael and Gereja All Angels, Muzium Agop Batu Tulug, Menara Jam Atkinson, SMK Tambunan,
13. Sarawak: Kubu Margherita, Muzium Sarawak, Muzium Etnologi (Bangunan Lama)
14. Selangor: Bangunan Abdul Samad, Bukit Malawati, Istana Bandar / Alaeddin, Kuala Kubu Baru, Gedung Raja Abdullah, Kota Raja Mahadi, Selangor Chinese Association Hall, High School Kajang, Balai Bomba Kota Raja Klang, Jambatan Kota, Penjara Kajang, Madrasah Muhammadiyah Sabak Bernam, Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah, Muzium Petaling Jaya, Istana Alam Shah, Muzium Sultan Alam Shah, SMK Tuanku Abdul Rahman Arang Batu,
15. Terengganu: Istana Maziah, Bangunan PSMCT, Masjid Ulul Albab Jerteh, Batu Bersurat Padang Tara, Istana Maziah,
Dalam tugasan struktur bangunan / binaan (15 markah), anda harus menerangkan struktur bangunan bersejarah yang anda pilih dengan tepat dan sangat lengkap. Anda harus menerangkan:
- reka bentuk, bentuk atau pelan bangunan bersejarah yang anda pilih. boleh masukkan pelan bangunan jika ada, huraikan reka bentuk bangunan tersebut
- pengaruh seni bina / unsur-unsur dalam islam @ india @ cina @ inggeris - contohnya menggunakan ukiran-ukiran kayu yang berunsurkan kaligrafi cina di dinding-dinding masjid, bumbung seperti tokong cina, etc
- bahan binaan yang digunakan - contohnya jenis kayu yang digunakan
- cara membina bangunan tersebut - contohnya menggunakan khidmat rakyat tempatan / buruh binaan yang diimport dari India /
Contoh huraian: [link 1]
SEBAB BANGUNAN / BINAAN DIBINA
Anda harus menerangkan (15 markah) sebab mengapa bangunan bersejarah yang anda pilih tersebut dibina pada zaman tersebut mengikut kepentingan dan fungsinya. kemungkinan setiap bangunan mempunyai alasan yang berlainan mengapa bangunan tersebut dibina. huraikan fungsi bangunan pada masa dahulu dan pada masa kini. seperti contoh,
Pada masa dahulu, bangunan kota A' Famosa dibina sebagai kubu pertahanan. pada masa kini, ia digunakan sebagai tarikan pelancongan.Anda harus menggunakan sumber yang asal dan sahih sahaja, tidak boleh gunakan isi atau sumber daripada blog-blog lain kerana ia tidak akan diterima oleh guru anda.
lihat juga:
- sebab muzium dibina -> [link]
FUNGSI DAN KEADAAN BANGUNAN PADA MASA KINI
Anda harus menghuraikan dan menerangkan (15 markah) fungsi dan keadaan bangunan bersejarah yang anda pilih tersebut pada zaman kini sama ada dikekalkan ataupun telah diubahsuai menjadi pusat pentadbiran negeri, pejabat, sekolah atau muzium. adakah bangunan / binaan tersebut kekal teguh sehingga kini, adakah bangunan tersebut terpelihara keaslian bentuknya seperti ia pertama dibina ataupun telah diubahsuai disebabkan sebab-sebab tertentu. Sekiranya bangunan / binaan tersebut dipulihara (dibaikpulih) semula, apakah faktor yang menyebabkan pengubahsuaian pada bangunan / binaan tersebut. Siapakah pihak atau agensi manakah yang bertanggungjawab dalam memelihara tinggalan bangunaan / binaan tersebut.
Anda harus menggunakan sumber yang asal dan sahih sahaja, tidak boleh gunakan isi atau sumber daripada blog-blog lain kerana ia tidak akan diterima oleh guru anda.
Contoh penulisan pelbagai jenis bangunan di Malaysia:
1. Bangunan Sultan Abdul Samad, Kuala Lumpur -> [link 1], [link 2]
Contoh sumber yang TEPAT DAN SAHIH yang saya dapati dari Repositori Digital Muzium Negara, Portal Rasmi Arkib Negara:
JOHOR
✿ Tempat Bersejarah dan Menarik di Johor
✿ Tempat Bersejarah dan Menarik di Johor
- fakta sejarah -> [link]
- sumber monograf -> [link]
- sumber jurnal dan majalah -> [link]
- sumber internet -> [link]
- sumber elektronik -> [link]
✿ Majlis Bandaraya Johor Bahru
- fakta sejarah -> [link]
- sumber monograf, jurnal dan majalah -> [link]
- sumber internet -> [link]
- sumber elektronik -> [link]
✿ Masjid Sultan Abu Bakar
✿ Bangunan Sultan Ibrahim
KEDAH
✿ Tempat Bersejarah dan Menarik di Kedah
- fakta sejarah -> [link]
- sumber monograf -> [link]
- sumber jurnal dan majalah -> [link]
- sumber internet -> [link]
- sumber elektronik -> [link]
✿ Masjid Zahir
- sumber internet -> [link]
✿ Jambatan Merdeka, Kedah-Penang
- sumber surat khabar -> [link]
✿ Muzium Diraja Kedah
KELANTAN
✿ Pintu Kota, Istana Balai Besar, Kota Bharu
- sumber internet -> [link]
✿ Istana Jahar, Kota Bharu
✿ Masjid Kampung Laut, Nilam Puri
KUALA LUMPUR
✿ Muzium Negara
- fakta sejarah -> [link]
✿ Stesen Keretapi Kuala Lumpur
- sumber surat khabar -> [link]
✿ Victoria Institution Kuala Lumpur
✿ Carcosa Seri Negara
- fakta sejarah -> [link]
✿ Tugu Negara
✿ Cathederal Saint Mary
✿ Kompleks Bersejarah Chimney
✿ Terowong Tanjung Kubong
✿ Tugu Penyerahan Jepun
- sumber internet -> [link]
✿ Tugu Peringatan Perang Dunia Ke II
✿ Bangunan Kota A' Famosa
- fakta sejarah -> [link]
- sumber monograf -> [link]
- sumber jurnal dan majalah -> [link]
- sumber internet -> [link], [link]
✿ Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah
- fakta sejarah -> [link]
- sumber monograf -> [link]
- sumber jurnal dan majalah -> [link]
- sumber internet -> [link]
✿ Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan
✿ Replika Istana Kesultanan Melaka
- sumber internet -> [link]
✿ Bangunan Stadthuys
- sumber internet -> [link],
✿ Masjid Tengkera
- sumber internet -> [link],
✿ Muzium Islam Melaka
- sumber internet -> [link]
✿ Muzium Pertanian Jasin
NEGERI SEMBILAN
✿ Istana Lama Seri Menanti
✿ Masjid Negeri
- sumber internet -> [link]
✿ Teratak Zaaba
✿ Tugu Peringatan Sungai Kelamah, Gemencheh
- sumber internet -> [link], [link], [link], [link], [link]
- sumber surat khabar -> [link]
- sumber jurnal -> [link]
- sumber elektronik -> [link]
✿ Muzium dan Kota Lukut
- sumber internet -> [link]
✿ SMK King George V
PAHANG
✿ Muzium Diraja Pekan
- sumber internet -> [link]
✿ Pejabat Kerajaan Kuala Lipis
- sumber internet -> [link]
✿ Bangunan Muzium Sultan Abu Bakar
✿ Jambatan Gantung Sungai Lembing
PERAK
✿ Istana Iskandariah Kuala Kangsar
✿ Istana Kenangan Kuala Kangsar
✿ Kota Long Jaafar, Bukit Gantang
- sumber internet -> [link]
- sumber internet -> [link]
✿ Penjara Kinta
- sumber internet -> [link]
✿ Bangunan Pejabat Pos Lama Ipoh
- sumber internet -> [link]
✿ Convent Taiping
- sumber internet -> [link],
✿ Menara Jam Condong Teluk Intan
- sumber internet -> [link], [link], [link], [link]
- sumber surat khabar -> [link], [link]
- sumber pamplet -> [link]
- contoh kerja kursus -> [link], [link], [link]
✿ Galeri Sultan Azlan Shah
✿ Kota Indera Kayangan
✿ Majlis Perbandaran Kangar
- sumber jurnal -> [link]
✿ Masjid Lama Arau
- sumber jurnal -> [link]
✿ Rumah Tetamu Kangar
- sumber jurnal -> [link]
✿ Stesen Keretapi Padang Besar
- sumber jurnal -> [link]
✿ Jabatan Imigresen Malaysia Negeri Perlis / Pos Imigresen Wang Kelian
PULAU PINANG
✿ Kota Cornwallis
✿ Rumah Kelahiran P.Ramlee
✿ Muzium Perang Pulau Pinang
✿ Muzium Negeri Pulau Pinang
- sumber internet -> [link]
✿ Gereja St Anne, Bukit Mertajam
✿ Gereja St George, Anglican
SABAH
✿ Rumah Agnes Keith
✿ Masjid Jamek
- sumber jurnal -> [link]
✿ Muzium Warisan Sandakan
- sumber jurnal -> [link]
✿ Sekolah St Michael and Gereja All Angels
- sumber jurnal -> [link]
✿ Muzium Agop Batu Tulug, Kinabatangan
- sumber internet -> [link], [link],
- sumber surat khabar -> [link], [link]
- sumber jurnal -> [link], [link]
✿ SMK Tambunan
SARAWAK
✿ Bangunan bersejarah di Sarawak
- fakta sejarah -> [link]
- sumber monograf -> [link]
- sumber jurnal dan majalah -> [link]
- sumber internet -> [link], [link], [link], [link]
- sumber elektronik -> [link]
- sumber surat khabar -> [link]
- contoh kerja kursus -> [link]
✿ Bukit Melawati
✿ Istana Bandar Jugra, Kuala Langat
- sumber internet -> [link], [link], [link], [link], [link]
- sumber surat khabar -> [link], [link], [link]
✿ Gedung Raja Abdullah, Klang
✿ Kota Raja Mahadi
- sumber internet -> [link]
✿ High School Kajang (SMK Tinggi Kajang)
- sumber internet -> [link]
✿ Jambatan Kota
- sumber internet -> [link]
✿ Penjara Kajang
- sumber internet -> [link],
✿ Madrasah Muhammadiyah Sabak Bernam
✿ Muzium Sultan Alam Shah
✿ SMK Tuanku Abdul Rahman, Arang Batu
✿ SMK Methodist (ACS) Klang
- sumber internet -> [link], [link], [link]
- sumber surat khabar -> [link], [link], [link]
- contoh tugasan -> [link]
✿ Galeri Diraja Sultan Abdul Aziz
✿ Klang High School (SMK Tinggi Klang)
TERENGGANU
✿ Istana Maziah
- sumber internet -> [link]
✿ Bangunan PSMCT
- sumber internet -> [link]
✿ Masjid Ulul Albab, Jerteh
PERINGATAN:
Diingatkan bahawa pemilihan bangunan / binaan bersejarah mesti ada kaitan dengan sejarah zaman dahulu. contohnya, jika pada zaman dahulu bangunan tersebut adalah sekolah serta digunakan sehingga kini dan tidak mempunyai nilai sejarah, bangunan / binaan tersebut tidak boleh dipilih sebagai tugasan anda.
Untuk menyiapkan langkah-langkah untuk memeliharan dan memulihara bangunan / binaan bersejarah (10 markah), tidak perlu sumber-sumber asal artikel mengenai topik ini kerana langkah-langkah ini merupakan idea dan buah fikiran anda sendiri. Ini adalah tugasan KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi). Anda boleh menghuraikan beberapa isi-isi berikut:
- dijadikan destinasi / daya tarikan pelancongan
- menjadikan bangunan bersejarah sebagai mahkamah, sekolah, pejabat atau pusat pentadbiran sesebuah organisasi
- ditukar menjadi rumah kebajikan
- dijadikan pusat beli-belah atau perniagaan
- dijadikan muzium atau galeri
- penglibatan agensi luar untuk memulihara bangunan lama
- sebagai penyelidikan universiti
- menjalankan ceramah, lawatan, kempen,
Contoh:
Bangunan bersejarah merupakan bangunan masa silam yang sangat berharga dan unik. Sebagai rakyat Malaysia, kita perlu mengekalkan bangunan dan monumen tersebut. Bangunan bersejarah ini perlu dipulihara supaya tidak mengalami kemusnahan. Oleh itu, pelbagai usaha perlu diambil untuk memulihara bangunan bersejarah ini.
Kerajaan boleh menjadikan bangunan bersejarah sebagai mahkamah, pejabat atau pusat pentadbiran sesebuah organisasi. Melalui langkah ini, bangunan bersejarah dapat berfungsi dan tidak terbiar usang begitu sahaja. Secara tidak langsung, usaha ini dapat mengekalkan struktur bangunan bersejarah agar tidak dirobohkan. Bangunan bersejarah juga wajar dijadikan lokasi bagi upacara-upacara tertentu. Selain itu, bangunan bersejarah juga boleh diubah suai menjadi bangunan muzium yang memaparkan sejarah tertentu. Pada masa yang sama, seni bina bangunan dapat dijadikan bahan tontonan generasi masyarakat sekarang.
Kementerian Pelancongan harus memasukkannya dalam pakej pelancongan-dijadikan sebagai tempat lawatan wajib bagi pelancong yang mengikuti pakej anjuran Kementerian Pelancongan. Kawasan bangunan bersejarah perlu dijadikan sebagai destinasi pelancongan sebagai usaha memulihara bangunan bersejarah. Bagi menyempurnakan cita-cita luhur untuk mengekalkan bangunan-bangunan bersejarah di negara kita, kerajaan juga turut bertindak untuk memperkenalkan bangunan warisan tersebut kepada pelancong asing dari seluruh dunia berkunjung ke Malaysia. Usaha ini didepani oleh Kementerian Pelancongan dan juga Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia yang sentiasa merintis jalan bagi memperkenalkan tempat-tempat menarik di Malaysia. Melalui usaha ini, bangunan-bangunan bersejarah dijadikan sebagai tempat lawatan wajib bagi pelancong yang mengikuti pakej anjuran Kementerian Pelancongan. Langkah memperkenalkan bangunan bersejarah mampu merealisasikan hasrat kita bagi mengekalkan bangunan bersejarah tersebut agar terus kekal di persada dunia. Pada masa yang sama, pemeliharaan bangunan bersejarah ini dapat mengekalkan fakta-fakta yang lebih jelas tentang budaya masyarakat kita yang hidup dan berkembang dalam lingkungannya yang begitu unik.
Antara salah satu elemen penting yang mendasari usaha pemuliharaan bangunan bersejarah di negara kita adalah keterlibatan semua agensi yang berkaitan dengan kerja-kerja penyelidikan dan pembangunan seperti Jabatan Arkitek Malaysia dan Jabatan Kerja Raya sebagai contohnya usaha yang perlu dilakukan adalah seperti sentiasa memantau perkembangan usaha-usaha pengekalan bangunan-bangunan bersejarah di seluruh negara. Hal ini adalah bagi tujuan memastikan agar semua bangunan yang telah diwartakan sebagai warisan kebangsaan sentiasa terpelihara dan selamat dikunjungi. Tidak cukup dengan usaha tersebut, beberapa buah universiti di tanah air kita sering kali menjalankan penyelidikan bagi mengenal pasti struktur dan reka bentuk bangunan ini menepati ciri-ciri yang diharapkan oleh masyarakat Malaysia. Usaha ini turut ditanamkan di dalam jiwa kalangan pelajar yang mengambil mata pelajaran sejarah mahupun Kementerian Pengajian Malaysia di mana mereka turut boleh menjalankan kajian tentang bangunan-bangunan bersejarah di negara kita. Penyelidikan yang berterusan ini mampu menanamkan sikap cinta akan warisan budaya kita sesuai dengan matlamat kerajaan membangunkan nilai patriotisma dalam jiwa remaja kita pada hari ini.
Kementerian Pendidikan Malaysia juga boleh mengambil bahagian dalam memulihara bangunan bersejarah yang menjadi kebanggaan negara kita. Sekolah-sekolah boleh melukis bangunan-bangunan bersejarah di dinding -dinding sekolah untuk memupuk perasaan sayang dan bangga akan bangunan bersejarah dalam kalangan murid-murid. Pihak sekolah juga perlu mengadakan pertandingan menulis esei mengenai usaha-usaha menjaga bangunan bersejarah kepada murid-murid sempena menyambut bulan kemerdekaan negara di peringkat sekolah. Aktiviti Kokurikulum seperti Kelab dan Persatuan di sekolah perlu merancang program lawatan ke tempat-tempat bersejarah yang terdapat di negara kita untuk memberi peluang kepada murid-murid mengenali bangunan-bangunan bersejarah dengan lebih dekat.
Kerajaan juga perlu melancarkan kempen bagi menggalakkan masyarakat menghargai bangunan bersejarah di negara ini. Selain itu, media massa perlu menyiarkan latar belakang dan peranan bangunan bersejarah supaya masyarakat menghargai warisan tersebut.
Seterusnya, kerajaan perlu menguatkuasakan undang-undang terhadap pihak yang menyebabkan kerosakan bangunan bersejarah bagi memastikan warisan ini sentiasa terpelihara. Pihak kerajaan wajar menjalin kerjasama dengan pihak swasta atau Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan bagi menjaga struktur binaan bangunan bersejarah dan menjalankan kerja pemuliharaan bangunan bersejarah. Dengan menjalankan kerja pemuliharaan ini, bangunan bersejarah yang mengalami kerosakan boleh dibaik pulih. Antara kerja baik pulih yang boleh dilakukan termasuklah mengecat semula bangunan dan menggantikan struktur kayu yang telah reput.
Tegasnya, semua pihak perlu berganding bahu dan bekerjasama bagi memulihara serta mengekalkan bangunan bersejarah. Pemuliharaan bangunan bersejarah penting untuk tatapan generasi akan datang selain menjadi warisan negara.
RUMUSAN
Rumusan (5 markah) mengenai Bangunan / Binaan Bersejarah boleh anda huraikan kepentingan menjaga bangunan / binaan yang menjadi sejarah dan lambang kepada negara. Huraikan mengenai pengetahuan, nilai-nilai, ikitibar, harapan yang releven, unsur-unsur tinggalan warisan dan kelebihan mempunyai bangunan bersejarah yang memberi impak kepada industri pelancongan.
Bangunan bersejarah sememangnya begitu banyak di negara Malaysia ini. Bangunan bersejarah ini harus dikekalkan kerana ia mempunyai banyak impak yang positif terutama kepada kehidupan masyarakat. Pihak media massa turut serta dalam diskusi hebat untuk menentukan sama ada pembangunan lebih penting atau pengekalkan warisan yang penting. Sesungguhnya, ada banyak perkara baik yang boleh terhasil menerusi pengekalan bangunan bersejarah ini.
Impak yang paling baik pengekalan bangunan sebegini sudah pasti daripada aspek pelancongan. Industri pelancongan akan menjadi lebih besar kerana masyarakat asing memang minat melihat kesan-kesan sejarah sebegini. Bangunan ini juga memerlukan kos yang tinggi kerana tidak perlu dibina tetapi hanya dikekalkan sahaja kerana sudah lama dibina oleh penjajah atau penduduk di negara ini. Jika bangunan lama dan bersejarah ini dikekalkan sektor pelancongan negara akan menerima kesan yang paling ketara.
Tambahan pula, nilai atau perasaan cinta akan negara sudah pasti berkembang dengan baik dalam naluri penduduk terutama remaja di negara ini. Perasaan ini wujud kerana bangunan bersejarah mempunyai kaitan dengan peristiwa penting yang berlaku di negara kita. Kewujudan negara ini sepanjang zaman sudah memastikan rakyat terus mengingati kepentingan peristiwa sejarah itu kepada pembangunan negara. Jelaslah negara akan memiliki rakyat yang tinggi perasaan nasionalisme.
Artikel yang boleh dijadikan sebagai rujukan:
Pengenalan Kepada Bangunan Dan Monumen Lama Di Malaysia
Kepentingan Memulihara Bangunan Bersejarah
Apakah kepentingan memelihara bangunan binaan bersejarah
Binaan dan Struktur Bangunan di Malaysia (Wikipedia)
Model Rangka Kerja Pemuliharaan Struktur Fabrik Bagi Bangunan Bersejarah
SUMBER RUJUKAN
Senaraikan sumber rujukan (5 markah) seperti internet, buku, jurnal, artikel, majalah, sumber orang dan sebagainya. Digalakkan menyertakan foto / gambar / rajah / grafik yang relevan bagi menjelaskan lagi hasil kajian. anda haruslah menulis sumber rujukan dengan releven, betul dan pelbagai. anda juga digalakkan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) untuk mencari dan mengumpul data. untuk tugasan ini, anda digalakkan mencari maklumat dengan membuat lawatan sendiri ke bangunan / binaan sejarah yang anda pilih untuk mendapatkan maklumat yang sahih.
Contoh penulisan sumber & rujukan:
(g) Sumber rujukan
(tulis secara lengkap sumber rujukan anda mengikut contoh di bawah)
(tulis secara lengkap sumber rujukan anda mengikut contoh di bawah)
- buku
- internet
- akhbar
- majalah
- orang sumber
a. Buku
Nama pengarang. (Tahun penerbitan). Judul. Tempat penerbitan: Penerbit.
contoh:
b. Jurnal
Nama pengarang. (Tahun penerbitan). Judul artikel. Judul Jurnal, Jilid(Isu), Mukasurat.
atau
Nama pengarang pertama, pengarang kedua, & pengarang ketiga. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Jurnal, Jilid, Article 1. Diperoleh (Tarikh bahan diakses), dari (URL).
contoh:
c. Ensiklopedia / Wikipedia
dari internet:
dari buku:
d. Akhbar
Nama pengarang. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Akhbar, Mukasurat.
atau
Nama pengarang. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Akhbar. Diperoleh (tarikh bahan diakses), dari (URL).
contoh:
e. Orang Sumber
f. Temubual
Nama tokoh yang ditemubual. (Tarikh temubual). Judul temubual [Temubual].
contoh:
g. VCD
Judul VCD. (Tahun penerbitan). [VCD]. Tempat penerbitan: Penerbit.
contoh:
h. Radio
Tajuk program, tarikh, masa, rangkaian.
i. Televisyen
Nama penerbit rancangan. (Producer). (Tahun penerbitan). Judul rancangan. Tempat penerbitan: Penerbit.
contoh:
j. Majalah
Nama pengarang. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Majalah, Mukasurat.
k. Sumber lain :
- artikel dari internet (Jenis sumber, alamat/punca sumber)
Nama pengarang. (Tahun penerbitan). Judul artikel. Diperoleh (tarikh bahan diakses), dari (URL).
Internet
l. Kamus
Kamus Dewan. (5th ed.). (1991). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Judul. (Edisi). (Tahun penerbitan). Tempat penerbitan: Penerbit.
Nama pengarang. (Tahun penerbitan). Judul. Tempat penerbitan: Penerbit.
contoh:
- Lofti Ismail,1988. Sejarah Malaysia 1400 - 1963. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors Sdn. Bhd.
- Mohamad Noordin Sopiee, 1967. From Malayan Union to Singapore Separation: Political Unifacation in the Malaysia Region 1945-1965. Kuala Lumpur: Universiti Malaya Press.
b. Jurnal
Nama pengarang. (Tahun penerbitan). Judul artikel. Judul Jurnal, Jilid(Isu), Mukasurat.
atau
Nama pengarang pertama, pengarang kedua, & pengarang ketiga. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Jurnal, Jilid, Article 1. Diperoleh (Tarikh bahan diakses), dari (URL).
contoh:
- Ahmad Masjidin. “Malayan Union Dalam Ruangan Akhbar Warta Negara” dalam Jurnal Malaysia dari Segi Sejarah. Bil 8, April 1979.
- Ishak bin Tadin, 1960. “Dato’ Onn and Malay Nationalism 1946-1951”, dalam JSEAH. Vol 1. Mac 1960.
c. Ensiklopedia / Wikipedia
dari internet:
- Judul artikel (Tahun). Dalam 'Judul Ensiklopedia'. Diperoleh (tarikh diperoleh) dari (url laman web artikel yang diperoleh)
dari buku:
- Judul petikan. (Tahun penerbitan). Dalam Judul buku (p. mukasurat). Tempat penerbitan: Penerbit.
d. Akhbar
Nama pengarang. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Akhbar, Mukasurat.
atau
Nama pengarang. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Akhbar. Diperoleh (tarikh bahan diakses), dari (URL).
contoh:
- (Tajuk akhbar) Utusan Malaysia, 17 Jun 1992, halaman 5. Diperoleh Julai 3, dari http://www.utusan.com.my/..../
e. Orang Sumber
- Encik Ismail bin Mohd Kassim, 43 tahun. No 21, Jalan Lundu 7, Taman Beringin, 52000 Kuala Lumpur.
- Puan Hamidah binti Daudshah, 57 tahun, No 7, Jalan SG 1/ 30, Taman Sri Gombak, 68100 Selangor.
f. Temubual
Nama tokoh yang ditemubual. (Tarikh temubual). Judul temubual [Temubual].
contoh:
- Abdullah Hj. Mohd Salleh. (1999, May 12). Sejarah penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia, Kuala Lumpur [Temubual].
g. VCD
Judul VCD. (Tahun penerbitan). [VCD]. Tempat penerbitan: Penerbit.
contoh:
- VCD Language and verbal skills. (1976). [VCD]. Virginia: Association for Retarded Citizen.
h. Radio
Tajuk program, tarikh, masa, rangkaian.
i. Televisyen
Nama penerbit rancangan. (Producer). (Tahun penerbitan). Judul rancangan. Tempat penerbitan: Penerbit.
contoh:
- Towers, J. (Producer). (2000). Wrath of God. New York: The History Channel.
j. Majalah
Nama pengarang. (Tarikh penerbitan). Judul artikel. Judul Majalah, Mukasurat.
k. Sumber lain :
- artikel dari internet (Jenis sumber, alamat/punca sumber)
Nama pengarang. (Tahun penerbitan). Judul artikel. Diperoleh (tarikh bahan diakses), dari (URL).
Internet
- http://geocities.com/kamashara/unionsm.html
- http://cikgu.net/edisimerdeka/sejarah.php3.html
l. Kamus
Kamus Dewan. (5th ed.). (1991). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Judul. (Edisi). (Tahun penerbitan). Tempat penerbitan: Penerbit.
NOTA: nak lebih faham, boleh download cara penulisan sumber di sini
KAEDAH TEMURAMAH / TEMUBUAL
kebanyakan calon meminta saya untuk memberi contoh skrip kaedah temuramah ini. jika anda melawat bangunan / binaan bersejarah, anda boleh lakukan kaedah temuramah ini dengan pemilik atau badan yang berkaitan mengenai bangunan / binaan bersejarah tersebut. berikut adalah contoh skrip tersebut:
KAEDAH TEMURAMAH / TEMUBUAL
kebanyakan calon meminta saya untuk memberi contoh skrip kaedah temuramah ini. jika anda melawat bangunan / binaan bersejarah, anda boleh lakukan kaedah temuramah ini dengan pemilik atau badan yang berkaitan mengenai bangunan / binaan bersejarah tersebut. berikut adalah contoh skrip tersebut:
Maklumat Asas:
1. Nama :_____________ (nama orang yang ditemuramah)
2. Umur: _______tahun
3. Alamat:____________________________ (lokasi tempat kajian)
Skrip Temuramah:
Saya : Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Encik/Puan ………………. kerana sudi diwawancara berkaitan dengan bangunan bersejarah iaitu …………………
Tokoh wawancara : Hal ini tidak menjadi masalah kepada saya.
Saya:Bilakah bangunan ini diasaskan dan siapakah pengasasnya?
Tokoh :
Saya: Bolehkah encik/puan memberitahu lokasi bangunan ini?
Tokoh:
Saya: Apakah kegunaan bangunan ini sebelum merdeka (1957)?
Tokoh:
Saya : Adakah ada perbezaan bagi kegunaan bangunan ini sekarang? Jika ada, bolehkah anda namakan kegunaanya sekarang.
Tokoh:
Saya : Pada pandangan anda, mengapakah kegunaannya tidak berubah / atau berubah?
Tokoh:
Saya: Berdasarkan pengamatan encik/puan, adakah perubahan yang dilakukan baik untuk memantapkan kegunaan bangunan ini?
Tokoh:
Saya: Pada pandangan anda, apakah bahan utama binaan bangunan ini?
Tokoh: Batu, simen, kayu merupakan bahan asas seperti bangunan yang lain di Malaysia. Bangunan ini mengandungi seni binaan yang menggambarkan Budaya Malaysia (Contoh Masjid Negara mengandungi binaan Islamik)
Saya: Adakah bangunan ini akan utuh dan kekal lama ?
Tokoh:
Saya: Pada pandangan anda, adakah penting bagi Malaysia agar kita mengekalkan warisan bangunan lama ini?
Tokoh:
Saya: Bagaimanakah kita sebagai rakyat Malaysia harus memainkan peranan kita sebagai ‘duta’ dalam memperkenalkan warisan Negara ini.
Tokoh: Sebagai rakyat Malaysia, kita mestilah mempunyai pengetahuan sejarah mengenai bangunan kita sendiri. Kita juga mestilah mengamalkan budaya ‘pemeliharaan dan pemuliharaan’ bangunan lama.
Saya: Bagi pandangan encik/puan, apakah maksud dan kenapakah kita harus mengekalkan pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan.
Tokoh: Tujuan pemeliharaan adalah menjaga bangunan lama terutamanya bangunan yang bersejarah agar tetap berdiri dengan utuh, sekaligus menjadi kebanggaan Negara dan rakyat Malaysia. Pemuliharaan pula bermaksud menjaga dan memperbaiki bahagian bangunan yang rosak agar bangunan akan tetap kekal lama. Contohnya bangunan Pasar Budaya, Stadium Merdeka dan banyak lagi bangunan di Malaysia yang telah dipelihara.
Saya: Apakah perasaan encik/puan, apabila bangunan bersejarah ini dinamakan sebagai antara 50 Warisan Kebangsaan? (sila semak senarai warisan kebangsaan bagi memastikan bangunan ini termasuk dalam senarai atau tidak)
Tokoh: Saya sungguh berbangga dengan pengiktirafan oleh keKKWa. Saya berharap lebih banyak lagi bangunan akan diwartakan di bawah senarai warisan kebangsaan.
Saya: saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana encik/puan sudi diwawancara.
Tokoh: sama-sama kembali.
*kebanyakannya masih di dalam proses. sabar ye..busy sikit di sekolah jugak..hehe*
*************************************************************************
Saya akan cuba memenuhi setiap permintaan pelajar yang mahu maklumat mengenai tempat bersejarah masing-masing. kalau saya masih lagi tak ada maklumat tempat yang anda request, bermakna saya gagal mencari informasi tersebut. cara paling terbaik untuk mencari sejarah bangunan tersebut dengan membuat lawatan sendiri ke tempat tersebut dan minta broshur @ pamplet mengenai maklumat bangunan kepada pegawai yang bertugas di situ. InsyaAllah, mesti ada informasi yang disimpan di situ. sesiapa yang nak request juga boleh tinggalkan komen pada ruangan di bawah. saya akan cuba membantu.Anda dinasihatkan memastikan ketulenan tugasan dan tidak memplagiat dengan mengambil atau meniru tugasan (hasil kerja) daripada mana-mana pihak seperti di blog-blog lain yang tidak mempunyai sumber asal yang sahih. Sebagai peringatan, sekiranya anda didapati melakukan plagiat, anda berkemungkinan digagalkan atau diberikan gred yang tidak memuaskan. Diharap panduan / jawapan tugasan Sejarah PT3 ini dapat memberi panduan dan penjelasan kepada semua pelajar tingkatan 3. semoga anda boleh siapkan dengan jayanya!
Diedit dan diolah oleh saya sendiri!
Semua maklumat di atas disusun oleh saya sendiri. kepada blogger kaki copy paste, post ini tidak boleh dan tidak dibenarkan copy melainkan anda berkongsi link ini sahaja. Semua maklumat di atas juga tidak boleh dicopy. anda faham erti copyright, kan?
Anda hanya kena print sahaja sebab kat sekolah pun kena salin balik, kan? So, Nak print senang je:
1. chrome dan mozilla user :
guna tab menu browser uols (yang ada 3 garis) yang ada di atas sebelah kanan dan klik print.
2. Boleh juga kalau tak nak print, save guna pdf.
3. Terus tekan CTRL-P untuk print terus.
Anda hanya kena print sahaja sebab kat sekolah pun kena salin balik, kan? So, Nak print senang je:
1. chrome dan mozilla user :
guna tab menu browser uols (yang ada 3 garis) yang ada di atas sebelah kanan dan klik print.
2. Boleh juga kalau tak nak print, save guna pdf.
3. Terus tekan CTRL-P untuk print terus.
tolong letak sumber plzzzz
ReplyDeletesaya masih belum mula apa-apa lagi. sumber hanya diberikan jika ada fakta.
Deleteterima kasih bagi tahu
DeleteTerima kasih
Deletememang kena ada kaitan dengan sejarah malaysia ke?bukan buat je mana2 sejarah bangunan ke?
Deletetak jugak. sejarah berkaitan dengan penduduk kawasan itu sendiri pun boleh. asalkan bangunan yang dipilih adalah bangunan lama dan menjadi sejarah.
Deleteboleh tolong carikan stadium nasional bukit jalil?
DeleteInsyaAllah nanti saya cuba cari ye
Deleteboleh x tolong masukkan skali pasal bangunan ppas kat shah alam
Deletebole tolong cari kan maklumat pasal menara condong? terima kasih
Deletetak ade menara condong punya ke?
DeleteCikgu, bolehkah tolong cari sebab stesen keretapi kuala lumpur dibina selain daripada untuk pengangkutan?
DeleteTerima kasih
Bangunan Utusane Melayu Berhad, boleh tak cikgu?bangunan lama masih teguh di bahagian belakang,bangunan baru dibina di bahagian depan.jadi kita nak cerita bangunan lama ke bangunan baru?tkh cikgu
DeleteBoleh bagi tau gereja st michael's dan all angel punya link kah ? Ku perlu tau ni
DeleteWOW MEMANG SANGAT MEMBANTU!
ReplyDeleteAlhamdulillah kalau membantu. saya cuba update dari semasa ke semasa.
DeleteThe best blog! Thank.
Deletecik balqis saya nak link dr blog ni .. boleh tak ? sbb kerja kursus ni dia nak link ...
DeleteTak boleh saya rasa sebab maklumat blog tak sahih.
Deleterumah P.Ramlee boleh dianggap sebagai binaan bersejarah ?
Deleteterbaik awak
ReplyDeletetlng lengkap kan plizz..i hope muzium istana lama kedah😭😭
ReplyDeletesusah tu kalau nak tunaikan request awak. ramai yang request nanti..hehe.
Deletebole x kalau ambik bangunan thn 2006 sklh agama x tahu lah ape sejarahnye
Deleteada nilai sejarah ke? kalau ada boleh teruskan. kalau dibina untuk saja-saja je tak boleh eh :P
Deletemcm mna nk copy?
DeleteThanks . Terbaik memng padat dan berguna.. terima kasih bnyak bnyak
DeleteTak boleh copy. Print terus ye.
Deletetlong lengkapkan... klau bleh masjid zahir kedah
ReplyDeletekalau ada sumber saya tolong ye. insyaAllah
Deletekerangka kasar yg pengenalan tu kiranya mcm latar belakang bangunan bersejarah tu ke mcm mne??
Deleteiye. pengenalan ringkas je.
Deletethank...memberi maklumat
ReplyDeleteterbaik
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteif Sungai Buloh does not have bangunan bersejarah, you can choose the radius nearer from your location.
Deletetolong lengkap kan masjid ar rahim keningau sabah please!
Deletesaya cuba ye
Deletetolong lengkapkan masjid kampung lauk
ReplyDeletekat mana tu?
DeleteKat kelantan
Deletei tak faham kerangka kasar
ReplyDeletei will update later ok. stay tune :)
Deleteboleh letak tentang lembah bujang-candi,kedah---fungsi dan keadaan pd masa kini
ReplyDeleteboleh letak tentang lembah bujang,kedah--candi---fungsi dan keadaan masa kini
ReplyDeletehuraikan fungsi - sebagai lokasi pelancongan
Deleteboleh tolong huraikan tak,bg fungsi dan keadaan pd masa kini
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteyes..
Deleteada lembah bujang kedah (candi) kat fungsi dan keadaan pd masa kini
ReplyDeletekelantan tak ade ke
ReplyDeleteon the way..saya masih mencari
DeleteTlg carikan maklumat menara atkinson pls
Deletekalau bangunan bersejarah yg saya pilih adalah surau dkat bawah rumah saya, boleh x?
ReplyDeleteKalau saya pilih surau dekat rumah saya sebagai bangunan bersejarah untuk kajian ni boleh tak?
ReplyDeleteboleh. asalkan surau tu bangunan yang bersejarah
DeleteSurau ni dah 5 tahun ditubuhkan. Bersejarah x? Sorry banyak tanya xD
Deletemacam takde sejarah je..hehehehe. kena pilih bangunan yang memang ada sejarah yang tersendiri. bukan dibina atas keperluan manusia je.
Deletealah susah nyer. Cikgu saya suruh pilih bangunan bersejarah dekat2 dengan tempat kediaman sahaja , tak boleh sampai gi tugu negara . Mane lah saya nak cari bangunan bersejarah dekat daerah hulu langat ni 😂😂
Deletehulu langat kee..hahaha. saya cuba tengok2 kalau ada sy info ye :)
DeleteOk trimas :D
DeleteCan you do the Penang Peranakan Mansion?
ReplyDeletei'll try to find the info
Deleteblog yg sgt besttt!!!
ReplyDeletebahagian keningau sabah ada kh? please
ReplyDeleteKlw ada share2 bh.😊
Deletesaya cuba cari ye. dlm proses :)
Deletenak untuk klang boleh plss....\
ReplyDeleteamat membantu..tapi mcm nk buat proses awl(mengumpul maklumat)nk buat dlm bentuk jadual mcm kerangka kasar penulisan jugak ke?
ReplyDeleteterima kasih sangat sangat!! tpi nak tnye satu soalan, apa beza kerangka kasar dengan draf awal?
ReplyDeletepengenalan itu kita kena masukkan unsur struktur,kos binaan,cara memelihara macam tu ke?
ReplyDelete"pengenalan" tu kita masukkan sejarah dan latar belakang bangunan sahaja. struktur, kos binaan awk masukkan dalam subtopik "struktur bangunan". cara memelihara pula masukkan pada "langkah2 untuk memelihara". faham?
Deleteterima kasih..sgt2 membantu
ReplyDeleteassalamualaikum akak,blh tolong teranagkan latar belakang istana jahar di kelantan??sy harap sgtt
ReplyDeletesaya cuba cari ye :)
DeleteTerima kasih sgtt2
DeleteBoleh letak pasal Chimney,Labuan ? Hope you boleh tolong, thanks by the way membantu sangat.
ReplyDeletesaya cuba untuk cari ye :)
Deletethankyou! sangat membantu 👍
ReplyDeletegood, sending my thankyou 4 youuu, wish me luck 4 pt3!
ReplyDeletenak yang tentang MADRASAH MUHAMMADIYYAH di SABAK BENAM SELANGOR
ReplyDeletesaya cuba cari ye :)
DeleteTolong masukkan Chimney dekat Wp Labuan pleassseeee. I need your help sesangat! Thankyou
ReplyDeleteTempat bersejarah di Putrajaya ade x?
ReplyDeletesaya masih tak pasti. nanti saya cuba cari.
Deletetolong ajarkn satu persatu tntang kerja kursus ni,saye dh mcm blerrr dh,hihihi :)
ReplyDeleteInsyaAllah saya cuba ye :)
Deleteassalam boleh tolong huraikan masjid salahuddin abdul aziz shah..... saya kurang faham macam mana nak buat proses awal.... hmm mohon tolong yaa.. if nak lagi senang ws saya ;)
ReplyDeletesaya masih dalam proses mencari. nanti tengok update di atas content ye.
Deletehahaha pt3 candidates be like ^ hahaha .. btw Thank youu sangat membantu.. jasa anda dihargai sangat sangat seribu kali sangat.
ReplyDeletePengenalan tu macam mana eh ? Contoh pls
ReplyDeleteHuraikan mengenai latar belakang n sejarah..
Deletesaya nak letak gambar. dekat mane saya nak bubuh dekat kerangka kasar ke atau proses awal
ReplyDeletekaedah kajian perlukan gambar ke
ReplyDeletetidak perlu. cuma nyatakan 4 kaedah yang anda gunakan.
DeleteKlau pergi lawatan ke bangunan tu...perlukn bukti tak?mcm gmbr ke?
ReplyDeletekalau nak bagi boleh je. gambar real live ambil sendiri amat digalakkan.
Deleteboleh x tlong masukkan pasal jambatan sultan ismail di kuala krai?
ReplyDeletesaya cuba ye
DeleteSgt membantu. Tq
ReplyDeleteSangat membantu. Kalau ada maklumat tentang Menara Condong, tolong update.. Terima kasih :)
ReplyDeleteSaya cuba cari nanti ye..
DeleteSalam sis, just nak tanya adakah dulunya banggunan muzium perang di pulau Pinang adalah merupakan banggunan tinggalan sejarah?
ReplyDeleteWslm. Iye. Itu bangunan bersejarah. Boleh buat.
Deletebalai bomba bole ?
ReplyDeleteJika balai bomba itu ada sejarah.
Deleteape eza isi kandungan dengan jjadual kerja/senarai semak??
ReplyDeleteIsi kandungan ialah muka surat @ halaman.
DeleteJadual kerja ialah jadual tarikh bila kita buat tugasan.
TERIMA KASIH SANGAT MEMBANTU
ReplyDeletethanks so much..😍😍
ReplyDeleteminta tolong bagi bangunan PENANG FREE SCHOOL,pulau Pinang
ReplyDeleteInsyaAllah saya cuba cari nanti ye..
Deleteproses awal tu macam mne ye?
ReplyDeletefungsi die nak macam mane ???
ReplyDeletefungsi bangunan yang anda pilih
DeleteBoleh buatkan contoh untuk bangunan/binaan bersejarah di Sabah?
ReplyDeleteCik balqis...tolong carikan link buku atau keratan akhbar mengenai menara condong teluk intan boleh? Btw, blog ni memang sangat membantu
ReplyDeleteokk
ReplyDeleteThanks a lot, moga Allah merahmati anda :)
ReplyDeleteada x puan?
Deletesaya seorang pelajar pt3 nk tanya sikit mcm mana nk lampirkan soalan temu ramah ??
Deleteand boleh x tlg bagi cth nk buat hehehehe
oh..nanti ada masa saya buatkan ye :)
DeleteOMG THANK YOU SO MUCH THIS HELPS ME TO DO EVERYTHING HERE.THANK YOU SOOOOOOOOOOO MUCHHHHHHHH
ReplyDeleteKalau mcam bangunan tu sebb dibina mmng nk jdikan sekolah tu mcam mna nk jwab?
ReplyDeletezaman dulu ada juga guna fungsi lain selain sekolah kot seperti pusat pilihanraya ke kan..hehehehe.. cuba cari maklumat lagi.
DeleteKalau sebb dibina mmng nk jdikn sebagai sekolah. Tu nk jwab mcm mna ye?
ReplyDeleteadakah Menara Berkembar Petronas dikira sebagai bangunan bersejarah?
ReplyDeletemcm mane nak print semua ni??
ReplyDeleteada arahan pada bahagian bawah sekali..
DeleteCikgu saya cakap bangunan yang lebih 10 tahun boleh juga. adakah menara berkembar petronas dikira sebagai bangunan bersejarah?
ReplyDeletemcm mane nak print semua ni?tlg saya
ReplyDeleteBoleh cadangkan bangunan bersejarah di sekitar Hulu Langat? Tidak kisahlah sekolah ke masjid ke. Terima Kasih. Jasa anda amat dihargai.
ReplyDeleteNak tanya, sesuai ke kalau saya tulis tentang bangunan Sultan Abdul Aziz Shah Airport?
ReplyDeletenanti saya update kan
Deletenak tanya,dlm tugasan sejarah pt3 2016 perlu tulis proses awal ,kerangka kerja dan perancangan kerja seperti ditunjukkan di atas x?
ReplyDeletetolong cari sumber balai besar kedah boleh???
ReplyDeletesaya cuba ye :)
DeleteTerima kasih !!! T-T
ReplyDeleteThankyou sis , sis amat membantu saya . daripada tak paham satu apa , saya baca blog sis , saya boleh paham . terima kasih sis .
ReplyDeletebleh tlong x carikan langkah-langkh memelihara dan memulihara masjid
ReplyDeletelangkah2 memelihara dan memulihara masjid sama seperti isi yang saya bagi
Deleteklau sekolah apa fungsinya dan sebab dibina
ReplyDeletethank you so much dear sis..
ReplyDeleteminta tolong > < apakah sebab bangunan sekolah dibina dan langkah2 memuliharanya?
ReplyDeletesekolah dibina untuk pendidikan juga. maknanya awak kena huraikan pada zaman dahulu bagaimana sistem pendidikannya. adakah untuk semua pelajar ke..ataupun hanya pelajar elit ke..atau khas untuk pelajar sekolah inggeris. bergantung kepada sejarah sekolah tersebut.
Deleteboleh terangkan tentang struktur bangunan....
ReplyDeletenk buat cam mana...
kalau boleh struktur masjid muhammadi kota bharu...
Selamat Sejahtera cikgu....Saya ingin tanya bagaimanakah hendak tulis untuk fungsi dan keadaan bangunan pada masa kini untuk Kellie's Castle? ...Harap cikgu boleh tolong saya...Jasa baik cikgu akan Dihargai.. :]
ReplyDeletenk sumber masjid negeri,N9
ReplyDeletesumber pasal bank kerapu (kelantan) pls tysm :)
ReplyDeletetolong berikan apa sebab sekolah dibina?
ReplyDeleteSelamat sejahtera cikgu...saya ingin tanya macam mana nak buat untuk fungsi dan keadaan kini untuk Kellie's Castle? Harap cikgu boleh tolong saya secepat mungkin...Jasa Cikgu Akan Dihargai..Terima Kasih.. :]
ReplyDeleteBangunan bersejarah yang manakah paling sesuai untuk membuat kajian di Sungai Petani
ReplyDeleteboleh tak buat menara jam atkinson di sabah
ReplyDeleteplease
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteade tak link pasal majlis perbandaran klang???
ReplyDeleteMuka surat pertama nak buat ape?
ReplyDeletekenapa tak ade negeri sabah
ReplyDeleteboleh tak minta tolong cikgu saye dapat cari maklumat tentang struktur binaan tugu negara
ReplyDeleteoh
Deletelaporan cikgu tentang langkah2 utk memelihara/memulihara lebih daripada 300 patah perkataan?
Deletekalau bangunan bersejarah di sekitar kws cheras,kl. apa?
ReplyDeletecikgu,ada x maklumat menerangkan latar blakang dan struktur bangunan kota cornwallis di Penang?? tq
ReplyDeletekalau bangunan bersejarah di sekitarkws cheras apa?????
ReplyDeletecan you do the penang war museum??
ReplyDeleteSaya nak tahu tentang fungsi ddan keadaan bangunan pd masa ini menara condong teluk intan...please..
ReplyDeletekeadaan bangunan nk tak?? pelan yang dari atas tu ??
ReplyDeletesiapa ada pelan KTM kulai
ReplyDeletebolehke bagi tempat bersejarah yang berada dalam ipoh kecuali stesen kereta api dan kellie caste?
ReplyDeleteCIKGU, ADA TAK MAKLUMAT TENTANG STADIUM SULTN ABDUL SAMAG
ReplyDeleteAPA FIRST SKALI PERLU SAYA BUAT???....SAYA tngah serabut ni....
ReplyDeleteSABAH
ReplyDelete1)Masjid Jamek
2)Rumah Agnes Keith
3)St Mary
How to write Rujukan
ReplyDeleteada contoh di atas. cuba lihat elok2.
Deletepenjara kajang tempat bersejarah ke
ReplyDeleteiya
Deleteada informasi tentanglatar belakang untuk bangunan istana negara lama?
ReplyDeleteTQ
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAlamak , Putrajaya takde ke?
ReplyDeletethank you so muchhh!!!!! mayAllah swt bless you
ReplyDeletesis bole tunjukkan cara nk buat proses awal?
ReplyDeleteCikgu , tolong updatekan tentang bangunan PICC Putrajaya . terima kasih
ReplyDeleteCan i write petronas twin tower? If so what to write for fungsi keadaan sekarang?
ReplyDeletebagaimana nak buat soalan temu ramah yer?????
ReplyDeletesaya sudah update content di atas.
Deletecikgu tambah maklumat tentang muzium negara plss ..funsi dan keadaan bagunan pada masa kini
ReplyDeletesaya cuba cari. fungsi tu kan awk kena buat sendiri. huraikan fungsi sebagai tarikan pelancong, menjadi khazanah negara, etc etc
Deletedan cikgu kita tidak bolej letak laman blog sebagai sumber internet?
ReplyDeletesebab blog bukan sumber rujukan yang sahih. kebanyakan blog yang awak jumpa semuanya copy dan paste je
Deleteterima kasih maklumat yang sangat berguna. cuma saya sedikit keliru prses awal iaitu mengumpul maklumat berdasarkan pelbagai sumber rujukan ni nak kena cetak ke? cetak laman web?
ReplyDeletecetak maklumat yang awak da dapat tu..
DeleteBoleh tolong carikan struktur bangunan MPKU??sya terdesak nii..dh kn gena..tolong sgt2
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteHai nak tanya , isi kandungan kena buat jugak ke?
ReplyDeleteterpulang. tak nak buat pun takpe..
Deletebuat kan bangunan muzium islam melaka
ReplyDeletesaya cuba cari nanti ye
DeleteHotel gold course bole ke ? Nak tahu tntng istana alam shah .. Saya tak dapat maklumat dgn terperinci huhuhu
ReplyDeletesaya tak pasti mengenai hotel tu. saya cuba cari maklumat mengenai istana alam shah ye.
Delete