Thursday, February 14, 2013

Wanita Bunuh Diri Di Times Square





rasanya sudah ramai yang tahu berita nie..
seorang wanita cina bunuh diri iaitu terjun dari tingkat 6 di Times Square
gara-gara sebab patah hati selepas bergaduh dengan teman lelaki @ boyfriend
ada yang kata remaja 19 tahun..tetapi berita awani mengatakan itu adalah seorang wanita yang berusia 36 tahun..so tak tahu mana satu kesahihan cerita yang sebenar
ada yang mengatakan yang boyfriend die yang tolak wanita itu..then bila terjatuh, lelaki itu cuba untuk selamatkan tetapi tidak berhasil.
ada juga yang mengatakan wanita ini yang membunuh diri iaitu terjun.

sumber berita awani [link]

macam2 versi yang cik balqis dengar..tapi perlu ke sampai nak membunuh diri? padahal bergaduh dengan boyfriend je pun..belum ada ikatan dah nak gaduh bagai..kita sebagai orang Islam jangan lah terfikir untuk membunuh diri..tak cium bau Syurga nanti

ada hadith yang meriwayatkan mengenai hukum membunuh diri:

Hadis Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang membunuh dirinya dengan sepotong besi, maka dengan besi yang tergenggam di tangannya itulah dia akan menikam perutnya dalam Neraka Jahanam secara berterusan dan dia akan dikekalkan di dalam Neraka tersebut untuk selama-lamanya. Sesiapa yang membunuh dirinya dengan meminum racun maka dia akan merasai racun itu dalam Neraka Jahanam secara berterusan dan dia akan dikekalkan di dalam Neraka tersebut untuk selama-lamanya. Begitu juga, sesiapa yang membunuh dirinya dengan terjun dari puncak gunung, maka dia akan terjun dalam Neraka Jahanam secara berterusan untuk membunuh dirinya dan dia akan dikekalkan dalam Neraka tersebut untuk selama-lamanya.

Seorang alim lagi saleh, Zahid dan ahli ibadat iaitu al-Hasan al-Basri meriwayatkan dari Jundub bin Abdullah al-Bajli r.a., beliau menceritakan hadith ini dalam masjid Kufah dengan katanya; "bahawa Nabi saw telah menceritakan kepada sahabatnya mengenai Seorang lelaki dari Umat yang lalu telah Luka, dia tidak Sabar menanggung kesakitan dan putus ASA terhadap rahmat Allah Ta'ala dan kesembuhan dariNya, disamping tidak mengharap keredaan Allah kerana Lemah imannya dan kurang keyakinan hatinya terhadap Allah, lalu memotong tangannya, keluarlah darah tidak henti-henti sehingga dia mati. Allah berfirman; "Hambaku ini merasai lambat untuk mendapat rahmat dan kesembuhan dariKu dan tidak mampu menangggung ujianKu, lalu segera bertindak terhadap Dirinya dengan melakukan satu jenayah, iaitu membunuh diri, dia menyangka dengan perbuatan demikian untuk memindekkan ajalnya, oleh itu Aku haramkan Dirinya untuk memasuki Syurga, siapa yang diharamkan masuk ke dalam Syurga maka tempatnya ialah nereka ". 

so, kita seharusnya bersabar dengan segala musibah yang datang menimpa kita. janganlah sesekali berfikir untuk membunuh diri..kononnya dapat menyelesaikan semua masalah..itu je jalan terakhir yang ada..tidak! kita hendaklah banyak2 berdoa kepada-Nya..minta supaya kita kuat untuk mengatasi dan mengharungi segala jenis permasalahan..insyaAllah :)


p/s: thanks sayang for your counsel today :)


6 comments:

  1. alah, putus cinta je pun. Rugi je bunuh diri, kalau tak, ada masa lagi nak berubah =,='

    ReplyDelete
  2. punya la byk lelaki kat bumi nih ... bunuh diri yg dia pilih ...

    ReplyDelete
  3. seharum kasturi> itu namanya terlalu obses :)

    ReplyDelete
  4. assalam, salam ukhuwah dari bunda..

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®