Monday, February 03, 2014

Novel: Miss & Mrs


Judul: Miss & Mrs
Penulis: Lyn Dayana
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
Harga: RM 19

Sinopsis:

Dannial Mirzan (Nial): Sungguh! Dia tidak pernah suka main kahwin-kahwin! Tetapi, dia tetap menurut permintaan kawannya itu. Dan siapa sangka beberapa tahun selepas itu mereka betul-betul diijabkabulkan dalam usia yang belum menjangkau dua puluh tahun! Sama ada menyerah atau merampas cinta isterinya itu, dia terpaksa mengikut kata hatinya. Atau... dia patut berpaling kepada Chill?

Dahlia Zahirah (Ira, Lia): Memang dia pernah berangan-angan untuk memakai baju kurung putih dan berselendang sambil duduk bersimpuh menanti bakal suami menyempurnakan ijab dan kabul. Tetapi, tidak pernah dia terfikir untuk bernikah dalam waktu sesingkat ini. Bukan Dannial Mirzan, orang yang dia tidak begitu kenali. Dia tahu yang dia terpaksa merahsiakan pernikahannya daripada pengetahuan Paied!

Fadhiel Hazri (Paied): Dia sayang gadis itu. Dia prihatin dengan gadis itu. Dia suka perhatian yang diberikan oleh gadis itu kepada dirinya. Sentiasa menyokongnya di tepi padang. Tetapi, semenjak cuti semester gadis itu menjadi seorang yang memendam perasaan. Lebih banyak berdiam daripada bercakap. Lebih banyak tersenyum daripada tertawa. Kenapa dengan gadis itu? Apa yang mengusutkan fikirannya?

Shieyna Maria (Chill): Dia benci dengan Dahlia. Dia merasakan yang hidupnya menjadi seperti itu kerana Dahlia. Dulu Paied dan sekarang Dannial. Dia yang bersusah payah menjerat Dannial tidak akan membiarkan Dahlia mendapat jejaka itu. Memang dia kecewa apabila gagal menggoda Paied yang sempurna segalanya. Dan dia sanggup membuat APA SAJA agar tiada seorang pun dapat menghancurkan kebahagiaannya.


“Alah... kalau kita berdua ada jodoh, kat tepi jalan pun boleh jumpa.”

Review:

novel yang sangat santai! tak ada yang terlalu jiwang sangat. *sesuai la untuk remaja kan? i pun remaja lagi taww..hehe*. perjalanan cerita yang menarik, isu remaja biasa. Dahlia dikahwinkan dengan Dannial tetapi tidak mahu digembar-gemburkan kepada rakan kolejnya yang dia sudah berkahwin. lagipun masa tu Dahlia bercinta denga Paied *unik nama dia*. tapi sebenarnya bukan cinta tetapi sayang sebagai kawan rapat. dan as usual ada musuh ketat namanya Chill. mula2 ngorat Paied. tak dapat and dipindahkan ke kolej Dannial pulak. jumpa Dannial, jatuh suka then ngorat Dannial. sebab? tak suka Dahlia. orang kata, musuh biar seumur hidup ek? haha.

yang menarik dan info terbaru Qis belajar dari novel ialah laman social yang disertai oleh Dannial dan Dahlia iaitu Second Life. Qis pun apa lagi install Second Life then try tengok and play. boleh tahan seronok tapi kena ada kawan la kan? Qis main tak ada kawan. hehe. ada tu ada tapi omputeh je semuanya. hihi :P game nie menggunakan avatar macam main The Sims. cuma game ini adalah game online seperti main Dota tu. cuma game nie hanya game chatting2 jer. nak cari jodoh boleh la kot. hehe :P

dalam novel nie, Chill rupanya mengalami masalah tekanan jiwa. macam masalah sakit mental je. sebab dia sanggup bunuh Razi, boyfriend lama Chill sebab nak bersama dengan Razi sepanjang hayat. lepas bunuh tu boleh pulak dia terfikir dia tanam dan simenkan mayat Razi pada dinding rumahnya. dahsyat! orang kata, cinta pun boleh menyebabkan kita jadi gila. okey, saya tidak segila itu lagi..alhamdulillah. haha :P

blog penulis: [Sekolah cintaku]
dalam blog penulis ada coretan mengenai novel ini. kalau nak tahu best ke tidak, boleh baca di blog beliau dahulu :D


lovenota 1: cuti CNY diisi dengan novel2 jelah
lovenota 2: member2 semua payah. ajak keluar ada je alasan. cesss! 


2 comments:

  1. rajin baca novel. macam saya. hehehe...

    jemput join giveaway kami.
    http://rexylla.blogspot.com/2013/12/rexylla-fb-page-launching-giveaway.html

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®