Friday, April 03, 2015

Alahai GST!


Senarai barangan yang tidak dikenakan GST



*ingat tak nak tulis pasal GST, tetapi tertarik nak mengomen rasa..hoho*

Sudah 3 hari GST berjalan sejak ia dikuatkuasakan pada 1 April 2015. terlalu banyak sungutan dan rungutan dari pengguna terutamanya. saya masih belum shopping barangan GST ini sebab sebelum 1 April saya dah beli macam-macam dah. hahaha.

Yang paling banyak rungutan yang diterima dari pengguna ialah kad tambah nilai prabayar @ kad top-up prepaid syarikat telekomunikasi yang turut dikenakan GST. 

"Syarikat telekomunikasi bersetuju sebagai contoh kad tambah nilai RM 10 dijual pada harga RM 10.60 dan pengguna diberi tambahan masa berbual dan SMS melebihi RM1Keputusan ini dikuatkuasa serta merta untuk tempoh tiga bulan bermula hari ini dan selepas tamat tempoh ini semua pihak akan mencari satu jalan penyelesaian untuk jangka masa panjang," kata Pengarah GST Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM), Datuk Subromaniam Tholasy.


Jika dilihat pada gambar di atas, kadar tambah nilai topup semuanya sudah berubah. jika nak topup RM 3, GST yang dikenakan sebanyak RM 0.20. Kalau nak topup RM 5 pula, GST yang dikenakan ialah RM 0.30, untuk topup RM10 pula nilai GST sebanyak RM 0.60. memang panas hati jugak la tengok kadar GST untuk topup. nak mogok la lepas nie. tak payah pakai prepaid dah. pakai line pascabayar terus. kadar panggilan masih tak dikenakan GST kan? huhu.

Bukan kad topup prepaid je yang naik, minyak petrol bagi RON97 pun dikenakan GST. memang la faham, harga minyak tak naik tapi dikenakan cukai GST. kira macam harga minyak naik jugak la kan? memang suruh rakyat guna RON95 banyak-banyak ke? huhu.

Tak ape lah, benda dah berlaku. nak marah buat apa kan? yang paling kelakarnya, rata-rata pengguna tak sabar menunggu Pilihanraya Umum (PRU) yang seterusnya. apekah? hahaha


lovenota : kena berjimat cermat lah nampaknya. 



7 comments:

  1. kucar kacir jugak masyarakat bila gst dilancarkan..

    ReplyDelete
  2. #Kami Benci UMNO #Hapuskan UMNO dari hidup kami #Najib makin kaya,rakyat papa kedana
    # No More UMNO

    ReplyDelete
  3. alahai..alahai...stress kalau pk pasal ni...

    ReplyDelete
  4. kalau GST ni akan kebaikanya, sooner or later boleh nampak.
    kalau tak, faham2 la next PRU mcm mane.. ye dop?

    ReplyDelete
  5. GST yang semakin membebankan dan ditambah pula kenaikan harga minyak pada hari ini..
    bulan puasa yang penuh mencabar

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®