Sunday, April 19, 2015

Tayar Pecah Pulak


Apa malang la nasib bulan nie. Kereta Vios accident, kereta ayah yang Wira Aeroback nie pulak tayarnya pecah. Sedih gila rasanya. Lepas nie apa nak jadi pulak..

Saya dah lama tak bawa kereta manual. Dah nak setahun kut sebab dah tukar kereta Auto nie kan. Bawa kereta pun perlahan je sebab takut tiba-tiba tak dapat kawal gear nanti. Perlahan la jugak dalam 80-90 km/j. Tapi tak tahu kenapa pecah jugak tayar kereta nie. 

Saya dalam perjalanan ke Gemencheh dari Seremban. Sampai di Rembau tiba-tiba terdengar bunyi meletup pada tayar sebelah kiri. Saya pun terkejut la sebab tiba-tiba dengar bunyi meletup yang kuat. Lepas tu saya tak berani nak berhenti tepi jalan, takut ada kes lain (merompak, etc) kan. Saya pun bawa kereta perlahan-lahan ke Petronas Rembau. Keluar dari kereta, rupa-rupanya tayar dah pecah. Allahuakbar!



Saya pun tak pasti kena apa sampai berlubang tayar tu. Bukan di permukaan tetapi di bahagian tepi. Entah-entah tercucuk dawai ape entah kat jalan tu. Masalahnya pulak, saya bawa kereta di sebelah kanan, bukan di sebelah kiri berhampiran tepi rumput tu. Jalan tu ada dua lane. Itu pun terkena jugak. Entah-entah dah banyak kereta yang kena kot..bukan kereta saya je. 

Saya pun terus minta tolong abang Petronas kat sini. Sharifudin namanya. Bangladesh rasanya, dengar dari pelat lah. Dia sanggup tukarkan tayar untuk saya. Saya pun lega la sebab ada orang boleh tukarkan tayar sebab kudrat perempuan mana boleh nak buat semua tu kan. Abah pulak bising-bising, kata bawak kereta je pandai. Tukar tayar tak pandai. Ya ampun bapakku, bukan tak pandai. Tak berdaya. Berat nanang! Uwaaa.

Lepas selesai tukar tayar, saya pun memberi upah RM 5 sebab penat-penat tukarkan tayar untuk saya. Lepas tu yang saya terkejutnya, dia minta RM 10. Dia cakap, buat apa 5 ringgit, tak cukup untuk minum-minum. Kalau nak bagi, bagi 10 ringgit la. Aik, minum apa yang mahal sangat sampai tak cukup RM5? Saya pun cakap la, ambil la RM5 nie. Dia banyak kali tolak sebab katanya tak cukup. Saya pun cakap la, kalau pergi kedai tampal tayar tu baru dapat RM10. Ini tukar tayar je. Mana sampai RM10. Bila dia fikir panjang, baru la terima duit tu. Alahai Kasim..Huhuhu. 

Zaman sekarang semua nak duit lebih. Bersyukur la masih dapat lagi duit + gaji sedia ada awak tu. Macam-macam. Jangan tamak!


lovenota : Kena buang badi malang nie agaknya..huhu


5 comments:

  1. Sabar ye..pasti berhikmah setiap apa yang terjadi..

    ReplyDelete
  2. dia rela tak dapat apa2 dari tak cukup..ye??hahaha...macam2 peel manusia nih..

    ReplyDelete
  3. Dugaan dari Allah, semoga mndapat hikmah yang manis dari-NYA..sabar ye CB :)

    ReplyDelete
  4. sabar ye cik balqis.. itu je yg mampu saya cakap.
    ceh, ingatkan tolong ikhlas.. rupanya nak imbuhan jugak.. huhu..
    takpe, niat hati tu penting; sedekah.. inshaAllah, dapat ganjaran pahala juga kan..
    ^_^

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®