Wednesday, October 21, 2015

[21 Oktober] Jerebu: Penutupan Sekolah Sesi Petang Di Negeri Sembilan



*Klik untuk besarkan gambar*

Semalam dah tengok IPU Negeri Sembilan memang teruk, dalam tahap tidak sihat iaitu melebihi 121. tapi tak diumumkan penutupan sekolah pun. agak pelik juga kalau dilihat penutupan di beberapa daerah Perak, bacaan IPU di Perak pun lebih kurang sama dengan bacaan IPU di Negeri Sembilan. macam pilih kasih je, kan? huhu. sepatutnya pantau bacaan pada malam hari, bukannya tengok bacaan IPU pada waktu petang je, kena jugak la tengok bacaan malam. lepas tu baru umumkan penutupan sekolah.

Saya nie walaupun saya cikgu, saya lebih suka sekolah ditutup. Bukan suka disebabkan cuti, tetapi masalah kesihatan. ramai sangat anak murid saya yang tidak sihat, walaupun sekarang musim peperiksaan akhir tahun. minggu depan dah SPM. anak-anak murid nie kena jaga kesihatan baru dapat jawab soalan dengan baik. kalau kesihatan terjejas, biarpun budak pandai sekalipun, akan terjejas pencapaian peperiksaan akhirnya. memang ramai pelajar saya yang macam tu, kecundang disebabkan kesihatan. 

Ye saya faham ramai mengadu kenapa budak sekolah je yang cuti, kenapa pelajar kolej universiti tak cuti? Padahal sama je, masing-masing ada hidung, ada peparu, ada jantung.  Itu di bawah pengurusan Universiti masing-masing, tak tertakluk di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dah. Nak cuti mohon pada pengurusan universiti masing-masing. Sama juga dengan orang yang dah bekerja, tertakluk pada bos masing-masing. 

Tengok macam hari ini, jerebu kuat lagi kat sekolah saya. Bacaan IPU di Negeri Sembilan pada hari ini ialah 153 (jam 11 pagi). saya sendiri mengalami batuk teruk dan selsema akibat masalah jerebu. lepas tu, ada arahan terbaru dari Dato' Hajah Kalsom Bin Khalid, Pengarah Pendidikan Negeri Sembilan, iaitu penutupan sekolah pada sesi petang dan sekolah agama pada hari ini (Rabu) 21 Oktober 2015. sepatutnya yang dah bersekolah nie diarahkan balik je. tak larat saya nak jalan sana-sini dalam keadaan yang terbuka nie. kalau sekolah di bawah satu bangunan macam opis pejabat tu tak pe jugak. tekak nie dah rasa perit sangat bila hirup udara berjerebu nie. Bergelen-gelen minum air terasa pahitnya.

Semalam ada viral mengatakan jerebu yang tersebar sekarang ini adalah jerebu kuning. tetapi JAS (Jabatan Alam Sekitar) menafikan kewujudan jerebu kuning tersebut. entahlah, ianya bergantung pada alat bacaan IPU negara masing-masing. kalau dah JAS kata macam tu, kita pun iyakan jelah. 

Ada berita mengatakan jerebu ini mungkin akan berterusan sehingga bulan November. kita doakan yang terbaik, semoga negara kita cepat pulih dan kembali kepada sedia kala. InsyaAllah.

[UPDATE: Kementerian Pendidikan telah mengarahkan semua sekolah di beberapa negeri ditutup pada Khamis, 22 Oktober ekoran situasi jerebu yang kian merosot. Sekolah-sekolah terbabit adalah di Negeri Sembilan, Selangor, Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Kuala Lumpur; Perak; Pulau Pinang; Kedah; Perlis; daerah Bentong di negeri Pahang serta Bahagian Kuching, Bahagian Samarahan, Bahagian Sri Aman dan Bahagian Betong di negeri Sarawak.


lovenota : esok iaitu hari Khamis (22 Oktober 2015) cuti lagi..dapat menanda kertas Sains PT3 dengan aman..huhu.


3 comments:

  1. untunglah pelajar-pelajar sekolah cuti :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. untung pun duduk rumah je. bukan ke mana2 pun, tambah2 lagi kalau kesihatan terjejas macam saya :(

      Delete
  2. Bdw, keren nih templatenya ping-ping gitu, so sweat.. hehee...
    salam kenal yah? cara menumbuhkan perasaan cinta

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®