Saturday, August 24, 2013

Novel: Cinta Masam Manis


Judul: Cinta Masam Manis
Penulis: Wardina Aisyah
Penerbit: Kaki Novel Sdn Bhd
Harga: RM 22

Sinopsis:
Kemalangan kecil di jalan raya menjadi detik pertama pertemuan Tengku Danish dan Qisya. Mereka bertegang urat dan masing-masing tidak mahu mengaku kalah. Tengku Danish dengan egonya yang melangit, Qisya pula dengan degilnya yang menggunung tinggi.
Bermula dari situ, setiap pertemuan yang berlaku pasti kedua-duanya akan bercakaran. Macam kucing dengan tikus. Qisya laju dia gelar lelaki itu Bapak Jin. Katanya, nama itu cukup sesuai dengan Tengku Danish yang memang perangainya tak ubah seperti Bapak Jin. Disebabkan sikapnya inilah Tengku Danish dengan senang hati telah memberi gelaran ‘Perempuan Gila’ kepada Qisya. Menambahkan lagi api kebencian Qisya kepada Tengku Danish.
Dalam satu majlis pelancaran Galeri Seni Lukis Raja Rezza, Intan Natasha yang sememangnya mencintai Syed Aiman telah membuat tindakan melulu memalukan Tengku Danish di hadapan semua orang kerana tersalah anggap Syed Aiman menolak cintanya akibat hasutan Tengku Danish. Untuk mempertahankan dirinya dan ego yang tinggi melangit itu, Tengku Danish membuat pengumuman dia akan berkahwin dengan Qisya.
Dalam mencari penyelesaian atas masalah yang Tengku Danish timbulkan, kedua-dua belah keluarga bersepakat menyatukan mereka berdua tanpa mengetahui bahawa perkahwinan itu berlandaskan perjanjian kontrak selama satu tahun.
Dalam melayari hidup berumah tangga, pasangan ini sering bertengkar hingga mereka akhirnya sudah boleh berkawan. Mereka berdua bahagia sebelum Intan Natasha datang kembali dan mengeruhkan keadaan. Qisya yang salah sangka telah membawa diri jauh dari kota Kuala Lumpur. Manakala Tengku Danish pula hilang arah mencari isteri tersayang.
“Cinta ibarat buah oren. Ada masam, ada yang manis. Walaupun begitu… kita tetap suka, kan?”
Review:

bagi Qis, plot novel nie lebih kurang seperti novel2 yang lain seperti kahwin terpaksa, lama2 jatuh cinta. bila dah suka ada orang ketiga yang datang mengacau rumahtagga mereka. bila dah settle masalah, bahagia balik dapat anak. 

tapi novel ini ada kekuatannya sendiri. paling best bila Danish seringkali bersemuka dengan Qisya. ada je perkara yang tak puas hati, gaduh tak bertempat, suka perli2. betul orang kata, jangan terlalu benci pada seseorang itu nanti terjatuh suka *oo..ek? hehe*. saat pelamaran Danish pada Qisya tu sangat la di luar jangkaan. kalau saya di tempat Qisya, malu weiii..dah la dapat liputan satu Malaysia. tapi bila difikirkan sangat romantik ye..siap melutut bagai..tett~ 

novel ini boleh dibaca waktu korang santai2, nak gelak2 hilangkan stress. bagi saya novel nie bergenre komedi cinta. suweet dan kelakar. hehe

baca secara online: [link]
beli secara online: [link]


lovenota 1: saya memang peminat novel..hoho.
lovenota 2: minggu nie agak malang rasanya..tak apa lah, itu semua takdir. huhu (Y.Y)


1 comment:

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®