Monday, July 26, 2010

Kod bagi Negeri Kelahiran @ Nombor Kad Pengenalan


ic or kad pengenalan or myKad. rasa tak perlu kot Qis habaq cerite neh tapi aku perlu coz aku baru tahu dari mana asal nombor ic aku neh. dah 10 tahun pegang IC, hari neh baru terdetik hati nak tengok dari mana asal ic aku neh. sebab tadi aku try mohon kerja kat ukm. die tanya ic nie warganegara semenanjung ke sabah ke sarawak. mase tuh aku konpius. dahla kod 52, tapi tak tau pulak nak pilih mane. so aku pon try google..terus la dapat ape yang aku nak tau..haha..

emm..contoh nombor ic yang aku nak tengok tuh.

871006-52-xxxx

yang nombor 52 tuh, terfikir jugak negeri mana ada nombor ic macam tu. sebab kalau ikut ic adik-adik aku semuanye nombor 13 sama dengan mak aku. so..sarawak la.

dulu mane ade internet-internet nie. nak google maklumat nie semua. tak popular lagi. aku tanya je kawan sekolah aku dulu..
"weii..kod 52 neh negeri mana? ko tau tak?"
"oh..aku rse la KL kot..rasa-rasa laa"

sebab rasa-rasa die tuh la aku ingat nie kod nombor KL smpai sekarang. tapi aku pon sangsi jugak kenyataan iteww..haha

baru tadi ak check kat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). tengok nombor-nombor kod negeri kelahiran..baru la aku tahu 52 tuh sarawak jugak. ishkk..hampeh betol kawan aku tuh. siapa yang cakap tu pun aku pon tak hengat..haha..

so, aku memang anak jati sarawak..tengok la ic gua..haha..

next, nombor terakhir dalam siri nombor ic korang plak. kalau nombor terakhir adalah nombor genap, itu bermaksud anda perempuan. kalau nombor terakhir anda ialah nombor ganjil, anda adalah lelaki. so, ada sesiapa yang salah nombor ic? tengok jantina uolls betul-betul ok..haha..

Ini adalah senarai kod bagi negeri kelahiran di Malaysia bagi sesiapa yang nak ambil tahu la.
  • Johor                 = 01, 21, 22, 23, 24
  • Kedah                = 02, 25, 26, 27
  • Kelantan             = 03, 28, 29
  • Melaka               = 04, 30
  • Negeri Sembilan   = 05, 31, 59
  • Pahang               = 06, 32, 33
  • Pulau Pinang       = 07, 34, 35
  • Perak                 = 08, 36, 37, 38, 39
  • Perlis                  = 09, 40
  • Selangor              = 10, 41, 42, 43, 44
  • Terengganu          = 11, 45, 46
  • Sabah                  = 12, 47, 48, 49
  • Sarawak              = 13, 50, 51, 52, 53
  • WP Kuala Lumpur = 14, 54, 55, 56, 57
  • WP Labuan          = 15, 58
  • WP Putrajaya      = 16

Bagi kod kelahiran di luar Malaysia pula ialah:
  • Brunei = 60
  • Indonesia = 61
  • Kambodia = 62
  • Laos = 63
  • Myanmar = 64
  • Filipina = 65
  • Singapura = 66
  • Thailand = 67
  • Vietnam = 68
  • China = 74
  • India = 75
  • Pakistan = 76
  • Arab Saudi = 77
  • Sri Lanka = 78
  • Bangladesh = 79
  • Negeri yang tidak diketahui = 82
  • American Samoa / Asia-Pacific / Australia / Christmas Island / Cocos (Keeling) Islands / Cook Islands / Fiji / French Polynesia / Guam / Heard Island and McDonald Islands / Marshall Islands / Micronesia / New Caledonia / New Zealand / Niue / Norfolk Island / Papua New Guinea / Timor Leste / Tokelau / United States Minor Outlying Islands / Wallis and Futuna Islands = 83
  • Anguilla / Argentina / Aruba / Bolivia / Brazil / Chile / Colombia / Ecuador / French Guinea / Guadeloupe / Guyana / Paraguay / Peru / South America / South Georgia and the South Sandwich Islands / Suriname / Uruguay / Venezuela = 84
  • Africa / Algeria / Angola / Botswana / Burundi / Cameroon / Central African Republic / Chad / Congo-Brazzaville / Congo-Kinshasa / Djibouti / Egypt / Eritrea / Ethiopia / Gabon / Gambia / Ghana / Guinea / Kenya / Liberia / Malawi / Mali / Mauritania / Mayotte / Morocco / Mozambique / Namibia / Niger / Nigeria / Rwanda / Réunion / Senegal / Sierra Leone / Somalia / South Africa / Sudan / Swaziland / Tanzania / Togo / Tonga / Tunisia / Uganda / Western Sahara / Zaire / Zambia / Zimbabwe = 85
  • Armenia / Austria / Belgium / Cyprus / Denmark / Europe / Faroe Islands / France / Finland / Finland, Metropolitan / Germany / Germany, Democratic Republic / Germany, Federal Republic / Greece / Holy See (Vatican City) / Italy / Luxembourg / Macedonia / Malta / Mediterranean / Monaco / Netherlands / Norway / Portugal / Republic of Moldova / Slovakia / Slovenia / Spain / Sweden / Switzerland / United Kingdom-Dependent Territories / United Kingdom-National Overseas / United Kingdom-Overseas Citizen / United Kingdom-Protected Person / United Kingdom-Subject = 86
  • Britain / Great Britain / Ireland = 87
  • Bahrain / Iran / Iraq / Israel / Jordan / Kuwait / Lebanon / Middle East / Oman / Qatar / Republic of Yemen / Syria / Turkey / United Arab Emirates / Yemen Arab Republic / Yemen People's Democratic Republic = 88
  • Far East / Japan / North Korea / South Korea / Taiwan = 89
  • Bahamas / Barbados / Belize / Caribbean / Costa Rica / Cuba / Dominica / Dominican Republic / El Salvador / Grenada / Guatemala / Haiti / Honduras / Jamaica / Martinique / Mexico / Nicaragua / Panama / Puerto Rico / Saint Kitts and Nevis / Saint Lucia / Saint Vincent and the Grenadines / Trinidad and Tobago / Turks and Caicos Islands / Virgin Islands (USA) = 90
  • Canada / Greenland / Netherlands Antilles / North America / Saint Pierre and Miquelon / United States of America = 91
  • Albania / Belarus / Bosnia and Herzegovina / Bulgaria / Byelorussia / Croatia / Czech Republic / Czechoslovakia / Estonia / Georgia / Hungary / Latvia / Lithuania / Montenegro / Poland / Republic of Kosovo / Romania / Russian Federation / Serbia / Soviet Union / U.S.S.R. / Ukraine = 92
  • Afghanistan / Andorra / Antartica / Antigua and Barbuda / Azerbaijan / Benin / Bermuda / Bhutan / Bora Bora / Bouvet Island / British Indian Ocean Territory / Burkina Faso / Cape Verde / Cayman Islands / Comoros / Dahomey / Equatorial Guinea / Falkland Islands / French Southern Territories / Gibraltar / Guinea-Bissau / Hong Kong / Iceland / Ivory Coast / Kazakhstan / Kiribati / Kyrgyzstan / Lesotho / Libya / Liechtenstein / Macau / Madagascar / Maghribi / Malagasy / Maldives / Mauritius / Mongolia / Montserrat / Nauru / Nepal / Northern Marianas Islands / Outer Mongolia / Palau / Palestine / Pitcairn Islands / Saint Helena / Saint Lucia / Saint Vincent and the Grenadines / Samoa / San Marino / São Tomé and Príncipe / Seychelles / Solomon Islands / Svalbard and Jan Mayen Islands / Tajikistan / Turkmenistan / Tuvalu / Upper Volta / Uzbekistan / Vanuatu / Vatican City / Virgin Islands (British) / Western Samoa / Yugoslavia = 93

lovenota: so..aku da tau asal no ic ak..adekah KPM tengok no ic ak neh..n then bagi ak posting kt sarawak? wallahu'alam...


27 comments:

  1. saye pny 66... haaa.. mane agak2 tuh?? hehehe

    ReplyDelete
  2. camna negeri9 ngan sarawak kongsi kod 50???

    ReplyDelete
  3. a'ah...mcm mn n9 ngn swak blh share kod 50

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. so, ko lahir 06.10.87... ok..simpan..

    ReplyDelete
  6. @chikun elelehhh..simpan la sgt..hihi..lupe kang siap :P

    ReplyDelete
  7. oh terima kasih

    ReplyDelete
  8. 49 pun sabah rupanya...ingatkan abg ipar saya sesat negeri mana dah..

    ReplyDelete
  9. Aku punya 12 xkan pula
    ni perempuan... Hahaha

    ReplyDelete
  10. itu kod negeri kelahiran..bukan nya bermakna awak anak jati sarawak ...nak tahu anak jati sarawak atau tidak..buat permohonan di JPN untuk memasukkan kod K dalam IC ..JIKA DILULUSKAN dan Berkelayakkan , Maka itu bermakna awak anak jati berdasarkan kod K ..

    ReplyDelete
  11. Saya nak tahu 75.ni negara India.negeri mana satu.tempat

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®