Monday, June 30, 2014

Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) 2014


Pengenalan Peperiksaan Tingkatan 3 (PT3) Tahun 2014

Peperiksaan PT3 iaitu Ujian Bertulis akan bermula pada 12 - 17 Oktober 2014 meliputi 11 mata pelajaran yang terpilih manakala Ujian Lisan pula akan bermula pada 6 - 29 Ogos 2014. Kajian Kes bagi Geografi dan Sejarah akan bermula pada esok hari iaitu 1 Julai 2014 sehingga 18 Julai 2014.

Jadual Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) tahun 2014 --> klik sini


Disertakan surat siaran Peperiksaan PT3 dan juga Peraturan Pentadbiran PT3 2014 yang merangkumi jadual kerja bagi ujian bertulis, ujian lisan dan kajian kes serta panduan tugasan yang terlibat dalam pengurusan instrumen pentaksiran.

Surat Siaran Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) Tahun 2014 --> klik sini


Penjaminan Kualiti Pentaksiran juga diadakan disebabkan guru-guru yang akan menanda kertas peperiksaan PT3. Ini meliputi Pernyataan Dasar PT3, Penjaminan Kualiti PT3 dan Pelantikan Personel Pentaksiran.

Panduan Penjaminan Kualiti Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) --> klik sini


Format kertas peperiksaan bagi setiap mata pelajaran yang terlibat dalam peperiksaan PT3 juga sudah dikeluarkan seperti di bawah.

Format Pentaksiran Tingkatan 3 (Akademik) --> klik sini
Format Pentaksiran Tingkatan 3 (KHB) --> klik sini


Instrumen Contoh PT3

Berikut adalah contoh format peperiksaan PT3 yang dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan (LP) bagi setiap mata pelajaran yang terpilih:



Kajian Kes bagi mata pelajaran Geografi (23)

Arahan:
Calon dikehendaki menjalankan kajian kes tentang kejadian / isu pencemaran alam sekitar (air, udara, bau, tanih) yang berlaku di sekitar tempat tinggal / kawasan sekolah calon. 

Kajian tersebut hendaklah merangkumi perkara berikut: 

2.1 Konsep dan takrifan pencemaran alam sekitar yang dikaji. 
2.2 Faktor atau punca kejadian pencemaran alam sekitar tersebut. 
2.3 Kesan kejadian pencemaran tersebut kepada manusia dan alam sekitar di kawasan kajian. 
2.4 Mencadangkan langkah-langkah mengurangkan pencemaran alam sekitar tersebut. 

Hasil tugasan calon tidak kurang daripada 300 perkataan. 

Download: Arahan guru --> klik sini
                Arahan pelajar --> klik sini

Contoh Jawapan Tugasan Geografi: klik sini


Kajian Kes bagi mata pelajaran Sejarah (21)

Arahan:
Baca petikan berikut dengan teliti. 
Negara Malaysia adalah sebuah negara yang aman dan damai walau pun penduduknya berbilang kaum. Keamanan dan kedamaian ini dapat dikekalkan kerana toleransi antara kaum utama di negara kita iaitu Melayu, Cina dan India. Justeru itu, kita seharusnya bersyukur dengan keamanan dan keharmonian yang membolehkan kita duduk bersama serta berbincang tanpa ada rasa perbezaan antara satu sama lain. Persefahaman yang telah berjaya dicapai ini perlu dikekalkan supaya tiada perasaan curiga antara kaum kerana ia akan menjejaskan serta merosakkan semangat perpaduan yang telah terjalin sejak sekian lama. 

Dipetik dan diubahsuai daripada : http://pmr.penerangan.gov.my 

Berdasarkan petikan tersebut, buat kajian dan hasilkan sebuah rencana berkaitan dengan perpaduan kaum di Malaysia. Panjang rencana anda hendaklah tidak kurang daripada 300 patah perkataan. 

Tugasan anda hendaklah mengandungi aspek berikut: 
1. Tajuk rencana 
2. Nama penulis 
3. Isi kandungan: 
(a) Pengenalan – menjelaskan tentang isu-isu perpaduan kaum secara umum 
(b) Menghuraikan kepentingan perpaduan kaum 
(c) Menghuraikan faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum 
(d) Menghuraikan cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum 
(e) Mencadangkan langkah-langkah untuk mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia 
(f) Membuat rumusan 
(g) Menyenaraikan sumber rujukan 

Download: Arahan guru --> klik sini
                    Arahan pelajar --> klik sini

Contoh Jawapan Tugasan Sejarah: klik sini


*sebarang penambahan informasi akan diupdate kelak*


lovenota : semoga berjaya!

Read More »

Sunday, June 29, 2014

Pelaksanaan Peperiksaan Pusat Amali Sains Bagi SPM Mulai Tahun 2015


SURAT SIARAN LEMBAGA PEPERIKSAAN BIL. 1 TAHUN 2014 PELAKSANAAN PEPERIKSAAN PUSAT AMALI SAINS MATA PELAJARAN PHYSICS (KOD 4531), CHEMISTRY (KOD 4541), BIOLOGY (KOS 4551) DAN ADDITIONAL SCIENCE (KOD 4561) BAGI SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM) MULAI TAHUN 2015


Seperti yang diketahui pada tahun lepas, Pelaksaan Peperiksaan Kertas 3 bagi mata pelajaran Sains Tulen (Fizik, Kimia dan Biologi) serta Sains Tambahan akan ditukarkan kepada Peperiksaan Pusat Amali Sains. untuk maklumat lajut, sila ke laman web Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk membaca surat siaran.



ini bermakna, bagi pelajar Tingkatan 4 tahun 2014 tidak perlu melaksanakan PEKA seperti sebelum ini. tetapi pelajar Tingkatan 5 tahun 2014 harus melaksanakan PEKA terakhir sebelum peperiksaan SPM 2014.

saya sungguh gembira ye sebab tahun nie tak ada semakan PEKA. hihi :P


lovenota : tahun ini saya masih tanda paper kimia kertas 2. tips? teknik menjawab? kemudian la eh :P


Read More »

Tadarus Al-Qu'ran


Salam Ramadhan 1435H

sekali lagi pada tahun ini, saya sempat bersahur bersama ayah dan berbuka puasa nanti bersama ibu. bersyukur kepada-Nya kerana masih diberi kesempatan untuk menyambut Ramadhan bersama keluarga pada 1 Ramadhan 1435H. 

tapi..
masa puasa ini lah dah fikir duit raya anak buah, langsir raya, baju raya...etc etc
kereta pun dah kereta raya..hoho! 

rasanya puasa pada tahun ini amat mencabar disebabkan cuaca yang sangat panas dan kering disebabkan Fenomena El-Nino yang sudah lama melanda di Malaysia. masa puasa ganti hari tu pun rasa sangat-sangat tak bermaya. diharap Allah swt dapat memberi ketabahan pada semua hamba-Nya dalam mengharungi bulan yang amat mulia ini.

bila tiba Ramadhan, seringkali saya mengimbau kembali zaman kanak-kanak saya di mana saya memang menyambut Ramadhan dengan meriah sekali. pada malam 1 Ramadhan sudah berebut-rebut dengan kawan-kawan untuk ke masjid menunaikan solat Tarawikh. tapi, tak habis pun, cuma solat sekerat jalan je. yang selebihnya main kejar-kejar keliling masjid. apabila tiba moreh, semua orang berpusu-pusu untuk mengambil moreh di luar masjid, tetapi tidak bagi kami. selepas habis solat Tarawikh, kami akan mula mengaji setiap malam untuk Majlis Tadarus Al-Qur'an. saya memang suka bertadarus, dan saya juga selalu dipuji oleh ustaz saya yang mengatakan suara saya sedap bertarannum *hehe*

Diriwayatkan, Rasulullah bertadarus Al-Quran dengan Jibril sendiri.

عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: (كان رسول الله صلى الله عليه وسلم أجود الناس ـ أي أكرم الناس ـ
وكان أجود ما يكون في رمضان حين يلقاه جبريل، وكان جبريل يلقاه في كل ليلة من رمضان فيدارسه
القرآن، فرسول الله صلى الله عليه وسلم حين يلقاه جبريل أجود بالخير من الريح المرسلة) متفق عليه

“Nabi Muhammad s.a.w. merupakan orang yang sangat pemurah dengan kebajikan, dan kemuncak kemurahannya ialah sepanjang bulan Ramadhan.Jibril a.s. menemuinya pada setiap malam bulan Ramadhan sehingga habis bulan itu dan Rasulullah membacakan Al-Qur’an kepadanya. Sesungguhnya Rasulullah adalah amat pemurah umpama angin yang bertiup kencang”.

(Riwayat:Al-Bukhari dan Muslim).

Hadis di atas adalah hadits ke-6 dalam Shahih Bukhari (صحيح البخارى), di bawah Kitab Bad’il Wahyi (كتاب بدء الوحى) (Permulaan Turunnya Wahyu). Dalam hadis ini, di samping menjelaskan sifat murah hati Rasulullah (terlebih saat Ramadhan), juga memberitahu bahawa Rasulullah melakukan tadarus Al-Qur'an bersama Jibril pada malam bulan Ramadhan.

Cara melaksanakan Tadarus Al-Qur'an

Tiada cara yang seragam atau tertentu dalam aktiviti tadarus Al-Qur’an. Bagaimanapun antara langkah-langkah yang boleh diikuti ialah:

1. Membaca Al-Qur’an secara bergilir-gilir dalam suatu kumpulan kecil.
2. Membaca mengikut tertib surah dan ayat, sebagaimana dalam mashaf
3. Menyemak bacaan agar selamat daripada kesalahan tajwid dan sebagainya.
4. Baca dengan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah bukan untuk segera khatam.
5. Aktiviti ini boleh dihidupkan di tempat-tempat yang sesuai terutama di masjid, surau
atau di rumah sebaik-baiknya bersama keluarga.

Digalakkan memperbanyakkan bacaan Al-Quran pada waktu malam dan ketika solat malam.

Adab Membaca Al-Qur’an

Antara perkara-perkara utama dalam adab membaca Al-Qur’an:

1. Suci daripada hadas besar dan kecil.
2. Duduk dengan sopan dan mengadap kiblat.
3. Membaca secara tartil.
4. Membaca dengan melihat mashaf ( مصحف ) lebih afdhal.

Kelebihan Tadarus Al-Qu'ran

Tadarus Al-Qur’an mempunyai banyak kelebihan.
 Rasulullah s.a.w. juga telah bersabda :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ … وَمَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِي بَيْتٍ
مِنْ بُيُوتِ اللَّهِ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَيَتَدَارَسُونَهُ بَيْنَهُمْ إِلَّا نَزَلَتْ عَلَيْهِمْ السَّكِينَةُ وَغَشِيَتْهُمْ الرَّحْمَةُ وَحَفَّتْهُمْ الْمَلَائِكَةُ
وَذَكَرَهُمْ اللَّهُ فِيمَنْ عِنْدَهُ.

“Tidak berkumpul suatu kaum pada mana-mana rumah Allah, mereka membaca dan bertadarus Al-Qur’an, melainkan diturunkan kepada mereka ketenangan (sakinah), diliputi rahmat, dikelilingi malaikat dan Allah menyebut mereka pada para malaikat”.



lovenota : Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna, Agar dapat kulalui dengan sempurna

Read More »

Thursday, June 26, 2014

Tahniah JDT



tahniah kepada Johor Darul Takzim (JDT) atas kemenangan dalam Liga Super Malaysia 2014. dengar cerita Johor cuti eh hari ini? untung laaa kann :D


lovenota : makin hari makin hilang mood. ke mana perginya mood itu?


Read More »

Tuesday, June 24, 2014

Budak Engineering dikatakan Selekeh


pada hari nie di Twitter, ada viral baru mengenai budak engineering. 


Tweet dari @FateehaS iaitu Fatin Fatihah mengatakan beliau tidak suka pada pelajar engineering disebabkan mereka kelihatan selekeh. erk..mane ade!
"One of my reason am hating engineering student; selekeh. Tak masuk list calon suami langsung"
saya dengan bangganya membangkang pernyataan di atas! haha. actually bukan semua selekeh ye, certain only. please correct your statement. ada juga budak engineering yang hensem-hensem dan cute-cute *macam my bakal somi..hehe*. alah, ada je budak selain course engineering yang selekeh, bukan satu course je pun. tengok keperibadian diri dia la, kalau pandai menguruskan penampilan diri takde la digelar selekeh kan? nama pun student, maybe ada yang masih buat tak tahu mengenai penampilan diri. 

dan banyak jugak la feedback dari all twitterians mengenai budak engineering. contohnya:










saya? no komen. haha :P


lovenota : rupa paras bukan penentu kebahagian hidup :)


Read More »

Wednesday, June 18, 2014

Wordless Wednesday # 26 : Aku Gadis Biasa


aku memang hanya gadis biasa
yang tidak punya apa-apa keistimewaan
yang tidak punya apa-apa harta


lovenota : bersederhana lebih baik

Read More »

Tuesday, June 17, 2014

A Lot of Thinking


what a crazy day today..
crying, angry, thinking, making a decision
need to change my car soon..

what a tired day..
need to sleep now..
a game of Portugal and Germany are already start..
but, nahh..i really need to sleep.

goodnight worlds~
goodnight papa~




lovenota : a LOT of THINKING..hurmm~

Read More »

Saturday, June 07, 2014

Migrain atau Sakit Kepala


pada saat saya sedang menulis ini, saya menghidap migrain pada otak saya. saya pun tak pasti sejak bila saya dapat penyakit ini, tapi yang pasti saya mendapat penyakit ini pada tahun lepas iaitu 2013 di zaman 'kejatuhan' saya bersama mamat sengal itu. kerja-kerja penandaan kertas peperiksaan sekolah terus saya tolak ke tepi kerana tak mampu untuk meneruskannya lagi. banyak juga kertas yang perlu ditanda sebelum naik sekolah ini. tercari-cari Vicks Vapor Inhaler di dalam handbag untuk melegakan otak saya yang sakit ini tetapi hampa. baru teringat ianya tertinggal di dalam kereta Honda Accord semasa balik ke kampung minggu lepas. 


kalau saya migrain, satu je ubat yang saya guna sampai sekarang iaitu Vicks Vapor Inhaler. ya, saya tahu Vicks Inhaler sebenarnya ubat melegakan selsema tetapi bila saya menyedut bahan campuran menthol + camphor itu, otak saya cepat hadam dengan bau vicks yang menyegarkan dan sakit kepala saya akan menjadi semakin berkurang. ia sekarang sudah menjadi habit pada diri saya. harap-harap tiada kesan sampingan yang teruk la ye.

saya tidak lagi menelan apa-apa jenis produk panadol disebabkan sejarah lampau saya menelan panadol sesuka hati sehingga tiada immune lagi membuatkan saya kecut perut lalu tinggalkan tabiat menelan panadol. walaupun kita nampak panadol atau paracetamol itu adalah ubat untuk melegakan segala-galanya tetapi sebenarnya ianya sangat berbahaya sehingga boleh mengakibatkan kerosakan hati (Hepatotoxicity) ataupun kanser darah jika diambil secara keterlaluan @ overdos dan tidak mengikut cara yang ditetapkan. 

sedikit info:
Kegagalan hati (hepatotoxicity) boleh membawa maut. Ini bukan perkara main-main kerana pada awal tahun ini di negara kita sahaja sudah dikejutkan dengan kematian seorang pelajar perempuan di utara tanah air yang overdose Panadol. Buat mereka yang mengambil minuman beralkohol secara kerap atau mengidap penyakit berkaitan dengan hati, hanya dengan 2 tablet sahaja sebenarnya sudah cukup untuk membunuh anda serta merta.
Menurut laporan daripada “The Medical Journal of Australia“, mereka yang tidak cukup makan (ambil panadol dengan perut kosong), minum terlalu banyak minuman beralkohol dan sedang mengambil peskripsi ubat tertentu adalah cenderung untuk menerima kesan toksik daripada Paracetamol. Malah, mereka yang mengalami sakit buah pinggang, jantung dan paru-paru juga tidak terkecuali berisiko menerima kesan toksik yang sama.
Selain itu, kajian awal juga telah menunjukkan mengambil Paracetamol sekurang-kurangnya 4 hari seminggu selama 4 tahun berisiko untuk membawa beberapa jenis kanser darah. Kanser-kanser ini termasuklah myeloid neoplasms, non-Hodgkin lymphomas dan gangguan plasma sel.
sumber: http://sususejat.com/
apabila migrain menyerang, saya akan mengambil keputusan untuk tidur, tak kira di mana-mana walaupun di sekolah. saya terpaksa kerana hanya tidur sahaja dapat melegakan kepala saya. ada yang menyuruh saya berjumpa dengan doktor atau pakar, tetapi doktor hanya mengatakan saya kurang berehat dan kurang tidur *huhu*. 


Apa itu migrain? 

Ia berasal daripada perkataan Greek ‘hemikrania’ yang bermaksud sebelah tengkorak atau di kenali sebagai ‘vescular headache’. Ia adalah sejenis penyakit kepala yang kronik dan pesakit biasanya tidak mampu menjalankan tugas seharian, malah sesetengahnya ada yang tidak makan, minum dan hanya terbaring lemah.

Migrain berlaku kerana darah tidak sampai ke otak akibat tersekat dan menyebabkan sakit kepala yang teramat sangat. Selain pening akibat sakit kepala, migrain juga memberi rasa tidak selesa kepada perut dan tekak rasa loya sehingga menyebabkan pesakit muntah.

Perasaan yang sering digambarkan oleh pesakit ketika menghadapi migrain adalah seperti dihempap batu dan kepala berdenyut-denyut seperti dicucuk-cucuk. Serangan migrain ini tidak mengira tempat dan waktu. Kebiasaannya pesakit akan mengalami sakit kepala di sebelah bahagian saja. selalunya, saya mengalami sakit kepala di sebelah kiri, sakit teramat sangat seperti ditarik-tarik.

Punca Migrain

Puncanya secara keseluruhan adalah disebabkan kesan daripada alahan seseorang, silau akibat lampu yang terang, bunyi terlalu kuat, bau wangi terlampau kuat, tekanan fizikal atau emosi, waktu tidur tidak teratur, merokok atau terdedah kepada asap rokok, menahan lapar atau mengambil makanan seperti coklat, keju, kopi, limau, tomato dan jeruk atau makanan diperap.

Tanda-tanda Migrain

Tanda lain migrain termasuk kesakitan kepala amat sangat dan berdenyut, rasa sakit pada sebelah kepala dan merebak ke bahagian hidung serta sakit mata, tekak berasa loya, muntah dan kadangkala tangan serta kaki akan menjadi sejuk. Malah, tanda lain berlakunya migrain termasuk sensitif bunyi dan suara, persekitaran terasa bergerak-gerak seperti menaiki bot dan mabuk laut, kemerahan-merahan pada kulit, pada keliling mata ataupun dahi ataupun badan berpeluh.


Cara Mengatasi

Golongan remaja terutamanya, kaedah menyelesaikan masalah ini adalah sangat penting selain merujuk kepada pakar. Cuba mengawal tekanan dan emosi dan elakkan daripada persekitaran yang berbau busuk, bunyi bising dan asap rokok kerana ia boleh mengganggu emosi penghidap migrain.

Jika perut kamu kosong, cepat dapatkan makanan untuk alas perut dan dapatkan waktu tidur yang lebih teratur. Jangan masih berada di kedai mamak pada jam 2 pagi hingga ke azan Subuh kerana itulah antara punca berlakunya migrain.

Kita golongan remaja gemar melengahkan waktu makan dan lebih berat untuk mengambil makanan jenis segera untuk mengalas perut. Itu juga antara penyebab yang membawa kamu untuk mengalami penyakit jenis migrain ini. Justeru jangan lagi menjadikan sikap ini sebagai satu tabiat.

Elakkan daripada makan makanan yang mengandungi ‘thyramine’ seperti coklat serta makanan tenusu seperti keju dan susu. Elakkan juga daripada mengambil makanan yang mengandungi ‘monosodium glutamate’ (MSG) serta bahan yang mempunyai bahan pengawet. Kentang goreng yang dibeli dari restoran makanan segera selalunya mengandungi bahan pengawet jenis ini dengan kadar tinggi. Elakkan dan jauhkan walaupun ada kalanya teringin.

Paling penting, hindari minum minuman yang mengandungi kafein berlebihan seperti kopi, nescafe atau alkohol. Jangan ikut trend untuk lepak di kafe kopi ataupun mengambil minuman keras setiap kali kamu mengunjungi pusat hiburan. Berbahaya dan sangat serius kesannya. 

Rawatan segera

Rawatan menghilangkan penyakit migrain di bahagikan kepada dua kaedah iaitu rawatan serangan yang mana pesakit dinasihatkan berehat di dalam bilik gelap dan sunyi. Mereka akan diberi ubat tahan sakit dan radang bukan steroid (NSAID).

Sekiranya masih berterusan, doktor akan memberi ubat terkini iaitu ‘sumatriptan’ sama ada melalui suntikan ataupun ditelan. Kira-kira 80 peratus pesakit menunjukkan yang sering muntah, mereka diberikan ubat ‘ergotamine’ yang perlu dimakan sama ada di telan, dimasukkan ke bawah lidah ataupun melalui suntikan.

Keduanya, pencegahan menerusi beberapa ubat-ubatan yang dibekalkan oleh doktor untuk mencegah migrain.

Bagaimanapun petua paling mudah untuk mengelakkan penyakit ini adalah dengan mengambil setin atau sebotol kecil 100 plus, tuang dalam gelas tapi hanya separuh gelas, kemudian tambah air masak atau air mineral dalam gelas itu tadi. Maknanya mesti nisbah 1:1, seimbang dan sama sukatan. Kemudian baca bismillah, niat untuk disembuhkan dan minumlah. Disarankan untuk cuba tidur lepas mengamalkannya. Kalau di pejabat atau tempat awam lain pun masih boleh dilakukan mengikut kesesuaian waktu dan tempat. doktor juga sarankan saya minum 100 plus untuk melegakan sakit kepala. 

Tekanan terjadi disebabkan kekusutan perkara yang berlegar-legar di kotak fikiran. Minda anda seolah-olah terkunci dek bebanan yang ditanggung. Penyelesaian terbaik bagi mengelak migrain adalah dengan melakukan aktiviti yang boleh merehatkan minda seperti mendengar muzik, membuat rawatan rambut di salun mahupun mengerjakan hobi kegemaran kamu.

Bagi sesetengah pendapat, bersukan mampu mencegah migrain. Lakukan aktiviti sukan yang tidak terlalu berat seperti senaman aerobik atau berjoging secara konsisten. Hanya menaiki tangga pejabat juga boleh dikategorikan sebagai senaman ringan yang membantu mengatasi kehadiran migrain.

Kurang mendapat tidur secukupnya mahupun terlebih waktu tidur boleh menyebabkan sakit kepala. Sebaiknya, nikmatilah waktu tidur yang cukup bagi orang dewasa iaitu 6 hingga 8 jam sehari. Pola tidur yang teratur berupaya mengatasi serangan migrain. Cuba untuk tidur dan bangun pada waktu yang sama setiap hari.



saya migrain sekarang nie mungkin disebabkan saya terlebih tidur semalam kut. dan kadang-kadang waktu tidur saya yang tidak teratur juga menyumbang kepada sakit kepala saya. kebiasaannya, saya juga kurang tidur jika saya ingin menyiapkan sesuatu kerja. saya bukan peminum kafein yang tegar kerana saya tidak minum kopi ataupun nescafe. 

kesimpulannya, saya kena jaga waktu tidur saya seelok-eloknya.
*tido mendenye..update blog pukul 3 pagi..elok sangat la 'jage' eh..haha*


lovenota : esok start Jom Heboh di Waterfront Port Dickson. jom pergi beramai-ramai! :D

Read More »

Thursday, June 05, 2014

Banjir Kilat di Gombak


4 Jun 2014 iaitu semalam, siapa yang lalu di kawasan Ulu Kelang, Ampang, Taman Melawati dan Gombak mesti rasa sakit hati berada di dalam kereta berjam-jam merentasi jalan yang jem yang sangat teruk disebabkan kejadian hujan lebat seterusnya banjir kilat yang melanda di Gombak. semalam jugak la adik saya nak balik ke Gombak untuk daftar semester terakhirnya di Kolej Unikop yang bermula pada minggu depan. untuk semester terakhir ini, dia dah duduk luar kolej. so, banyak barang-barang yang hendak dibawanya ke rumah sewa *bawa barang macam nak pindah terus je..huhu*

hujan lebat bermula jam 2 petang. pada masa itu, saya dah agak dah, disebabkan hujan yang sangat lebat kebarangkalian untuk jalan jem adalah amat tinggi *dah macam matematik pulak*. sampai di Ampang kenderaan sudah mulai perlahan. adik saya yang menaiki motor pada masa itu call mengatakan banjir di jalan MRR2 berhampiran dengan lebuhraya Karak. masa tu juga sepupu saya yang belajar di Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) pun dah bagitahu di Whatsapp mengatakan Gombak dah banjir. saya dah mengeluh panjang dah masa itu, dalam hati saya mengatakan perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 2 jam mesti akan menjadi semakin panjang.

selepas hujan lebat mulai reda, saya pun berangkat pulang ke Port Dickson. jalanraya masih lagi sesak ditambah pula dengan waktu orang balik kerja. masa tu kaki saya dah lenguh teramat sebab asyik tekan clutch je memanjang. gear pun main-main takat Gear 1 dengan Gear 2 je. dalam hati saya mengomel kenapa abah tak bagi pakai kereta Honda Accord yang automatik tu, pakai Proton Waja yang manual nie terasa amat terseksa apabila kita berada dalam keadaan yang jem nie. mesti orang KL dan Selangor semuanya pakai kereta auto kan? siapa pulak yang sanggup pakai kereta manual dengan jalan yang sesak tiap-tiap hari macam nie. tapi bagi saya, saya lebih suka menggunakan kereta manual dari auto..baru ada feel macam pelumba *hehe*. 

kawasan yang terkena banjir sudah mulai reda. sempat tengok Whatsapp dari family saya gambar-gambar yang diforward di Facebook iaitu gambar banjir yang teruk di UIAM. dalam hati saya mengatakan adik saya salah pilih hari untuk balik ke Gombak..aishh!

*******************

GOMBAK – Kampus Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini dikejutkan dengan kejadian banjir kilat semalam apabila pekarangan kampus universiti itu dinaiki air sedalam setengah meter menyebabkan puluhan kenderaan terperangkap dalam kejadian tersebut.

Kejadian banjir itu berlaku akibat hujan lebat yang melanda kawasan kampus tersebut dan sekitarnya selama sejam mulai pukul 3 hingga 4 petang semalam. Difahamkan banjir kilat tersebut berlaku akibat hujan lebat sehingga air sungai Gombak melimpah.

Jurucakap Bahagian Komunikasi Korporat UIAM memberitahu, hujan lebat itu menyebabkan air naik sehingga ke paras pinggang dan menenggelamkan puluhan kereta dan motosikal milik pelajar dan kakitangan universiti itu.









sumber: kosmo! dan harakah


lovenota : saya tak akan pindah dan tinggal di Selangor. tak nak. tak mahu. zettai! final!


Read More »
Copyright © 2008-2017 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®