Home ChemistryAward Nuffnang WW Novel Guru PT3

Monday, September 27, 2010

Suntikan Tifoid (Typhoid Injection)


serius..tadi aku pergi klinik Asia kat Port Dickson..
kena inject typhoid kat lengan kiri..
bukan inject botoxs2 yer tuan2 n puan2..
saya da cukup tembam untuk dibotoxkan..hehe..
aduhh..nie pun rasa sakit lagi sekarang nie..
nak angkat tangan pun kebas2..
macam manalah aku nak tido malam nie..huhu..

ape tu typhoid injection?
haaa...
siapa2 yang kerja kat premis2 makanan memang alert la pasal benda2 nie..
sebab nie arahan Kementerian Kesihatan..
kalau siapa2 pekerja yang xde suntikan ni kena tarik lesen perniagaan..
sebab benda nie wajib kena suntik..

so..macam kes aku nie..
apesal kena suntik bende alah nie?
bukak gerai makanan ke??  nooo...
tokei restoran kee?? oh tidakkk..
dah tuu?

hehe..tadi petang aku dapat panggilan..
kerja services kat Pizza Hut..


so wajib la suntik2 nie..
kalau tak..tak boleh kerja..
haha..tahniah untuk diri sendiri..
*clapp*

so..aku da start keje dah sekarang nie..
tapi aku takkan sesekali mengabaikan blog ku yang terchenta ini..
u alls dun wory lah..
hehe..

 ::still sakit nie..hukhuk~~ ::

[updated]

disebabkan entry ini selalu mendapat visitor sehingga kini, saya akan beri keterangan dengan lebih detail mengenai suntikan tifoid atau typhoid injection ini.

Satu vaksin, Typhim Vi atau Typhoid Vi Polysaccharide Vaccine menawarkan perlindungan terhadap kepialu selama tiga tahun dan biasanya digunakan oleh pengendali makanan.



Typhoid injection ataupun typhoid vaccines ialah Vaksin kepialu yang kini diwajibkan kepada semua Pengendali Makanan dan Minuman (F & B) di bawah Akta Makanan Malaysia 1983 dan Peraturan Kebersihan Makanan 2009. Vaksin kepialu juga perlu dipertimbangkan kepada mereka yang ingin melancong di mana negara-negara yang mempunyai kepialu (Salmonella Typhi). 

Demam kepialu adalah penyakit yang mengancam nyawa disebabkan oleh bakteria yang dipanggil Salmonella Typhi. Ia menyebabkan demam panas, keletihan, lemah, sakit perut, sakit kepala, hilang selera makan, dan kadang-kadang ruam. Jika ia tidak dirawat, kira-kira 30% daripada orang-orang yang mendapatkannya mungkin mati. Sesetengah orang yang mendapat kepialu menjadi "pembawa" yang boleh menyebarkan penyakit kepada orang lain. Secara amnya, orang mendapatkan kepialu daripada makanan atau air yang tercemar. Oleh itu, adalah penting untuk kita memastikan bahawa orang-orang yang mengendalikan makanan kita bukan pembawa.

Anda boleh mendapat demam kepialu jika anda makan makan atau minum minuman yang telah dikendalikan oleh seseorang yang membawa Salmonella Typhi atau jika kumbahan tercemar dengan bakteria Salmonella Typhi yang masuk ke dalam air yang anda gunakan untuk minum atau membasuh makanan. Oleh itu, demam kepialu adalah lebih biasa di kawasan-kawasan di dunia di mana kurang kerap membasuh tangan dan air mungkin akan tercemar dengan kumbahan.

oleh sebab itu, semua pengendali makanan dan minuman (Food and Beverages) tak kira di hotel, kedai makanan segera seperti Pizza Huts, McDonalds, KFC etc dan kedai makan wajib mengambil suntikan tifoid ini. jika dikesan anda tidak disuntik, anda akan disaman; mungkin tauke kedai anda yang disaman sebab tidak memberi suntikan typhoid kepada pekerja mereka. 


ღ †♄@ηкṧ ƒøℜ яℯα∂ḯηℊ!(>‿◠)✌ ღ

25 comments:

iCaLoVeZiE said...

selamat memulakan tugas :D

wachak said...

Kena tuam tempat yg kena inject tu
supaya tak demam.

suziesanji said...

aduhs~~ sakitnye~~

ecah..merangkap anak cik nan said...

bole la mkn pizza free...hehe

Balqis said...

@icalovezie: tengkiu..hehe~~

Balqis said...

@wachak: iyekee..xreti plak nk tuam2 nie..hehe~~

kozumi_ro said...

Alahai^ ^...

ciannyer...

xpe jap je tu nnt okey ar tu...

keje rajin2 tau^ ^...

nnt lh la blanjek koz..hihii

apiz said...

adeehhh...
tetiba je rasa nak pitam tengok gamba jarum tu

sizuka[Izzati] said...

dlu mse nk stat keje pun kne g inject gak.sadis je.dahlah memang penakut jarum.huhu.memang kebas pun kan.btw selamat bertugas.heee~

kopimacy said...

ISK2. TERASA SAKIT JUGAK~

kakyon said...

selamat bertugas

hasrul hassan said...

Suntikan ni memang wajib bagi pengusaha makanan .. selalunya IK akan pergi ke restoren2 untuk buat checkup .... bukan restoren makanan segera je .. restoren mamak ... restoren tepi jalan .. kedai makan semuanya wajib ambik suntikan ni.

hasrulhassan.blogspot.com

Gen Fujita said...

pizza hut? pizza hut kat mana ni?

mas murni said...

hahaha....dulu akak pun penah kena inject ni..masa keje "resepi rahsia"...lupa...sakit ke tak ye???hehehe...

Hashira Yusoff said...

yaeayy..u pun kne jgk!

dlu i kije pijahat jgk..kne enjet.

cket ajer ty..hehe.

--> nanti keje el0k2 taw. nanti kne marah dgn manager..hohoho.

shah kyubi said...

cian die..hehe
nk order piza la..ape yg best?..kih3

Balqis said...

@kozuzmi: bolee..meh dtg pizzahut PD ek..hehe~~

@gen fujita: kat PD ler..hehe~~

@shah kyubi: ohh..sume best enchek..order la semua..hehe~~

tengkiu sume wish kiter..hehe~~

Uruchimaru @ kf said...

aduh sakitnye jiwa ini..hihi

balqis rehat secukupnye iye..=)

Balqis said...

@uruchimaru: nape sakit jiwa?hehe~~

Uruchimaru @ kf said...

hambe xsakit...cume sdg seronok ni !

Onelove...Jambu merah warna said...

ee..x pham.. nape kne injek... utk ape tu????

Balqis said...

@onelove: mmg kne inject dear..

Mike Stine said...

yaeayy..u pun kne jgk! dlu i kije pijahat jgk..kne enjet. cket ajer ty..hehe. --> nanti keje el0k2 taw. nanti kne marah dgn manager..hohoho.

Bacaan Ummat said...

ihhh seraaam, takut daripada suntikan

Cik Balqis said...

@Bacaan Ummat haha. sakit sekejap jela :P

Copyright © 2008-2014. All Right Reserved. Miss Balqis@2014