Tuesday, July 14, 2015

Pluto's Love Letter



Google's day : Pluto will send Earth Love Letter

Subhanallah! 

Awww..so sweet. cantiknya kalau dapat tengok full love shape Pluto esok. so, kena lah tunggu sehari setengah untuk melihat gambar tersebut. sekarang nie hanya boleh nampak separuh dari shape sahaja melalui New Horizons, kapal angkasa NASA yang menggunakan kamera LORRI. Ia akan mencapai planet kerdil tersebut dan cuba untuk belajar segala yang boleh mengenai Pluto dan lima bulan yang dikenali, iaitu Charon, Hydra, Styx, Nix, dan Kerberos. walaupun Pluto sangat jauh dari Bumi, tapi kita masih dapat menikmati dan mengetahui kejadian yang berlaku di angkasa lepas. syukur.

gambar yang diambil oleh NASA pada 12 Julai 2015. love shape ada di sebelah kiri gambar. 

[Updated]
Gambar terbaru pada 14 Julai 2015. Subhanallah, cantiknya Pluto!

Highest resolution colour of Pluto dan Charon. Jika dilihat 'love shape' mempunyai warna yang berbeza sebenarnya. 

Gambar planet sebenar dalam sistem suria

Kapal New Horizons telah dilancarkan pada 19 Januari 2006, mengembara kira-kira 58,000 kilometer sejam. Ia telah mengembara selama 9.5 tahun merentasi hampir 5 billion kilometer untuk melihat Pluto dan jiran-jiran yang berais. Ia adalah kapal angkasa yang paling cepat yang pernah meninggalkan Bumi (pada kelajuan dari New York ke Los Angeles akan mengambil masa kira-kira empat minit). New Horizons melintasi orbit bulan sembilan jam selepas pelancaran - satu perjalanan yang mengambil Apollo 11 angkasawan kira-kira tiga hari. Dan pada hari ini, iaitu 14 Julai 2015, kapal tersebut sudah sampai dan akan melepasi Pluto kira-kira 7.50 pagi tadi pada jarak 12 500 kilometer. Imej pertama akan dimuat turun pada esok hari. 


Saya ingat lagi pada zaman sekolah rendah, kita kena hafal nama-nama 9 planet yang mengelilingi matahari. pada masa itu, Pluto masih lagi dikenali sebagai planet. 


Tetapi pada tahun 24 Ogos 2006, istilah planet telah digugurkan dan dinamakan sebagai planet kerdil dan tinggal 8 planet sahaja. 



tetapi, bagi saya, saya masih lagi menganggap Pluto sebagai planet. 





lovenota : pengaruh kartun kuat nie XD


2 comments:

  1. Pluto dah tak dianggap sebagai planet? Zumal tak tahu pun pasal tu...

    ReplyDelete
  2. Eh xtau lak ayu
    hhahahah hmm dah xigt dah planet2 ni
    mase sekolah dulu suke la blaja pasal planet ni

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®