Sunday, March 20, 2016

Pesawat FlyDubai terhempas di Rusia


Pesawat Flydubai terhempas di Rusia, kesemua penumpang dan kru terkorban. Gambar FlyDubai terhempas. Tiada yang terselamat. Innalillah. 


Pesawat flydubai FZ981 terhempas ketika mendarat di bandar Rostov-on-Dov yang terletak di tenggara Rusia, mengorbankan kesemua penumpang dan kru penerbangan jam 3.50 pagi (waktu tempatan), lapor Pusat Kecemasan Rantau Selatan negara itu pada Sabtu. Nahas itu berlaku di dalam perimeter lapangan terbang, kira-kira 250 meter dari landasan.





Kawalan trafik udara dan servis kecemasan Rusia mengesahkan pesawat Boeing 737-800 dari Dubai itu terhempas ketika membuat cubaan mendarat kedua akibat jarak penglihatan yang buruk, lapor portal berita RT.com.

"Berdasarkan semua keadaan, punca kemalangan adalah disebabkan oleh angin yang bertiup kencang, menghampiri tahap kelajuan taufan," kata Vasily Golubev, gabenor wilayah Rostov 950 kilometer di selatan Moscow.

Video rakaman CCTV FlyDubai terhempas


Rakaman video dari kamera keselamatan berhampiran dengan lapangan terbang yang disiarkan di laman web Rusia, menunjukkan kapal terbang meluru ke tanah pada sudut yang curam, kemudian meletup. Letupan kuat meninggalkan kawah besar di landasan lapangan terbang itu dan kapal terbang hancur.

Kementerian Kecemasan Rantau negara itu turut mengesahkan kesemua 55 orang penumpang dan enam kru pesawat malang itu terkorban.

Seramai 44 warga Rusia, lapan warga Ukraine, dua warga India dan seorang warga Uzbekistan terkorban dalam nahas yang berlaku jam 3.50 pagi (waktu tempatan), manakala identiti tujuh anak kapal belum lagi didedahkan. Mangsa terdiri daripada 23 lelaki dan 35 wanita selain empat kanak-kanak. 



Kawasan kemalangan di lapangan terbang Rostov-on-Don


Sebuah perkhidmatan pengesanan penerbangan berkata pesawat itu membuat satu gagal mendarat sebelum tragedi. Ian Petchenik, jurucakap laman web Flightradar24, memberitahu AP bahawa 737 pada mulanya cuba untuk mendarat di Rostov-on-Don di 2231 GMT (09:30 AEST).

"Berdasarkan data kami, apa yang kami nampak kelihatan seperti mana pesawat itu membuat percubaan pendaratan awal." Beliau berkata, pesawat itu membuat corak pegangan pada 2327 GMT berhampiran dengan lapangan terbang, kemudian ke kiri corak pegangan untuk mencuba dan mendarat sekali lagi pada 0028 GMT. Penerbangan itu menghantar data terakhirnya pada 0041 GMT dan terputus hubungan.


Data penerbangan menunjukkan juruterbang telah membatalkan cubaan pendaratan awal dan mengelilingi selama dua jam sebelum membuat kedua, maut, cuba untuk mendarat.

Data dari Flightradar24, sebuah laman web yang memantau trafik udara, menunjukkan bahawa pesawat lain membatalkan tiga pendaratan percubaan berturut-turut sebelum mengalihkan ke lapangan terbang lain sebelum kemalangan itu.

Jawatankuasa Siasatan Rusia berkata mereka menumpukan perhatian kepada "kesilapan juruterbang yang disebabkan oleh cuaca buruk atau kegagalan teknikal" sebagai garis utama siasatan.


Laluan penerbangan FZ981 FlyDubai




1. 10:42 GMT Penerbangan FZ981 gagal mendarat di lapangan terbang Rostov-on-Don pada percubaan pertama

2. 10:42 - 11:27 Bulatan pesawat pusingan di bandar Shakhty sebelum pergi ke dalam corak pegangan

3. 11:27 - 00:28 Penerbangan itu menghabiskan masa lebih daripada satu jam, membuat gelung sebanyak sembilan kali, sambil menunggu peluang untuk mendarat

4. 00:41 Data penerbangan muncul menunjukkan pesawat cuba mendarat sebelum ia kemalangan 


Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®