Wednesday, May 20, 2009

Projek thesis - Chitosan


pasal projek thesis aku neh la aku tak boleh balek lagi. sekarang dah hari ketiga aku jalankan eksperimen nak mencari solution dalam bentuk hydrogel. sedih jer aku rase. 1st day aku buat tak jadi because chitosan tuh dalam bentuk gumpalan. memang kena reject ah. 2nd day baru la jadi dan ak tinggalkan semalaman untuk 'stir'kan benda alah tuh. and then tadi pergi buat Fourier Transform Infrared Spectroscopy (FTIR) nak carik peak untuk chitosan (siapa yang tak faham ape yang aku cakap tuh buat2 faham jela eks). yang ini lagi pening sebab aku tak faham macam mana nak buat calculation nak cari peak mana yang sesuai..


ini la graf yang ada peak tuh..ada siapa2 yang faham tak? haha~





adehh..macam dah takder semangat la nak buat benda nih semua. kat sini aku bersabar jela dan teruskan usaha menyiapkan projek aku nehh. tiap2 hari pukul 10 pagi pergi laboratory nak buat eksperimen dan sekarang neh macam kena pergi library nak analysis graf FTIR ini..huhu. xper2..aku akan berusaha..yeahhh..chaiyokk..huhuh~



lovenota : chitosan tuh dalam bentuk serbuk hasil dari kulit udang yang telah diproses..kalo nak taw lebey search jela..hikhik~

2 comments:

  1. Wani...ko gune FTIR ke tuk analysis chitosan ko ni?
    Tuk calculate ni..aku rase ko kene buka buku analysis semula la...hehe xpun tnye la Dr.Ismail..hehe

    ReplyDelete
  2. prof ismail sajer bg kami byk kj..
    2 yg dier soh gune..hukhuk..
    2 la psl..
    ak kne khatam balek FTIR neh..
    huhu~

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®