Sunday, January 09, 2011

:: Seminggu menjalani tugas sebagai Guru ::

nie kirenya nak buat luahan hati laa..
 
memang semua guru2 yang baru posting 
ulang taip..guru yang baru posting ye!
akan dibebani dengan tugas yang teramat banyakkk!!!
sama laa dengan aku..termasuk dalam senarai ini..

masa mesyuarat Guru minggu lepas..
setiap guru dibekalkan sebuat buku yang ada maklumat 
tentang tugas yang kita buat sepanjang tahun nie..
first aku buat ialah cari nama aku dalam buku tuh..
and amat memeranjatkan jugak!
coz ada guru2 yang sama posting kat sekolah nie jugak..
tugasnya sikit je dari yang lain..
macam berat sebelah je!
aku bukan dengki..
tapi bagi la tugas dengan sama rata..
tak baik tau..huhu..

dan..guru2 baru ini jugakla diberi tugas utama
seperti ketua rumah sukan, ketua persatuan..
masalah nyee..kami baru lagi..baru posting..
kenapa bagi jawatan ketua terus?
ishkk..comfirm laaa tak tahu 1 bende ponn!
dan cikgu2 senior pun marah coz bagi jawatan utama pada guru baru..
memang la 1 cabaran..tapi bagi la cabaran tuh tahun depan!
kami masih dalam pemerhatian..report pun tak buat lagi..
padahal kena hantar KPM bulan 2 nie..
ishkk..agak serabut jugak la..

korang nak tahu ape tugas aku kat sekolah?
meh aku senaraikan:

Guru Kelas 1 Kemboja
tugas kompem berat..kutip yuran..uruskan pendaftaran..
uruskan profile budak2..kelas lagi..huhu~

Guru Pengawas
ini satu hal..aku dulu anti pengawas..memang tak suka langsung..
tibe2 dapat guru pengawas..adeh!!
nak peningkan kepala dengan masalah disiplin pelajar..
dah la banyak nak kena buat..
biasa lah pengawas kan kena hantar pergi kursus..
bengkel, motivasi, camping dll..
sakit jugak nie..huhu..

Ketua Penasihat Persatuan Sains
ini lagi dahsyat..ketua tuh..
entah hape laa aku nak buat..
takde pengalaman langsung..
setakat membantu pernah laa..
hope boleh buat laa..

Guru Penasihat Kadet Polis
ini lagi hampeh..
bila masa pulak aku mintak kadet polis..
aku mintak pengakap~~
dapat lain pulakk..
dahla kena beli full uniform..
sah2 kena pakai setiap hari rabu..WAJIB!
so..panggil aku Inspektor laaa yee lepas nie..

Guru Penasihat Bola Jaring
nasib baik bola jaring..pandai jugak la aku main benda nie..
nasib baik tak bagi aku ping pong ke..softball..tennis..
haram tak reti...hehe..

tugas2 kecil yang lain:
AJK Kebersihan Upacara Rasmi Sekolah
AJK Sahsiah dan Pemimpin Sekolah
AJK Kebajikan Pelajar
JK 3K
AJK Pusat Sumber Sekolah
AJK Panitia Mata Pelajaran
Pentaksir Subjek Kimia
AJK SPBT
AJK Pemantauan dan Kedatangan Pelajar
AJK Pendaftaran Pelajar
Guru Penasihat Rumah Sukan

sakit kan? nie la tugas2 aku sepanjang tahun ini..
boleh pening dibuatnya..
kerja entah ke mana..mengajar entah hape2 je nanti..
harap2 dapat la laksanakan tugas dengan baik..
InsyaAllah..huhu..


*update*
guru baru perlukan bimbingan lagi..
bukan dibebani dengan tugas utama seperti ketua..
cukup sekadar pembantu/penolong..

p/s: rasa macam nak mintak tukar sekolah pun ada..boleh tak? hehe~
p/s/s: suka hati aku kutuk sekolah aku..pengetua tak skodeng ke blog aku?hehe~~

9 comments:

  1. huhuhuhu... sabar ye..
    ramai yang kena macam tu...

    ReplyDelete
  2. huhuhuhu... sabar ye..
    ramai yang kena macam tu...

    ReplyDelete
  3. banyaknya tugas ! apapun, semoga berjaya dalam tugas2 yang diberikan~ :D

    ReplyDelete
  4. Laa..... dek oi!Tu kira sikit tu sbb yg AJK kecil tu kalau Kak Scarlett nak senaraikan semua, 4 x ganda dari tugas awak tu.Jgn risau...semua bakal ok.Tapi bab lantik guru baru jadi ketua tu, mmg Kak Scarlett tak setuju.At least berilah jawatan penolong ketua baru ok.Dan tugas kenalah bagi sama rata.Apa pun kesimpulannya, berpuluh tahun lagi adik nak mengajar jadi jangan kompen dulu.Rileks ye...... Kalau dah bertahun2 sama je, baru komplen.

    ReplyDelete
  5. kak scarlett:
    saye ckp untuk bpuluh2 tahun la kak..
    nie experience senior2 lamaa..
    diorg kate mmg cenggitu..
    coz pngetua skola nie agak diktator sikit..
    memang semua org kt kawasan nie kenal bebenor dengan pngetua sorg nie..
    agak fofular..org kata siapa yang msuk skola nie memang laa amat malang..opkoss..haha~~

    btw xpuas ati jgkk..coz xbg tugas dgn sama rata..hampeh~

    ReplyDelete
  6. maybe dorg bagi balqis bwt sume tu.
    sebab dorg pecaye kt balqis.
    so believe in ur self that u can do it!! ciayou2!!

    yg penting buat dgn sepenoh hati.
    rase bebanan akan hilang.
    dan bertukar kpd kepuasan. ^_^

    sile tabah cikgu! hehe

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®