Monday, November 28, 2016

Siapa Kartunis Zunar?


Siapa Kartunis Zunar?



Zulkiflee Anwar Haque (15 Mei 1962) atau lebih dikenali sebagai Zunar adalah rakyat Malaysia yang juga merupakan kartunis Malaysia. Zunar dilahirkan pada 15 Mei 1962 di Bukit Junun, Gurun, Kedah. Pernah bekerja sebagai juruteknik makmal, Zunar juga aktif dalam aktiviti lain yang menyentuh soal kartun. 

Isu dan kontroversi

Saman KDN
Bermula 24 Jun 2010 buku terbitan Malaysiakini, 1Funny Malaysia dan Perak Darul Kartun yang diterbitkan syarikat Zunar, Sepakat Efektif Sdn Bhd - dilarang daripada dipamerkan.Tindakan pengharaman buku 1Funny Malaysia dan Perak Darul Kartun - kedua-duanya karya Zunar - didakwa tidak sah dan bertentangan dengan hak kebebasan bersuara yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan. Pada 27 Julai 2010, beliau dan Malaysiakini memfailkan dua saman berasingan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi mencabar keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan dua buku kartun politik.

Tangkapan kerana tuduhan hasutan
Pada 24 September 2010, Zunar ditangkap polis serta didakwa atas tuduhan hasutan, hanya tiga jam sebelum pelancaran bukunya yang baru sahaja diterbitkan, "Cartoon-O-Phobia". Semasa beliau ditangkap, polis merampas 66 naskhah buku tersebut. Rampasan tersebut berkemungkinan disebabkan buku itu mengandungi kandungan isu 'sensitif' seperti kes pembunuhan Altantuya, konspirasi terhadap Anwar, perihal isteri Perdana Menteri iaitu Rosmah, kehilangan enjin jet pejuang, kapal selam Scorpene yang tidak boleh tenggelam, isu di Sarawak, isu perkauman, rasuah, pembaziran wang rakyat, dsb.

Pada 10 Februari 2016 jam 9 malam, beliau telah ditangkap di rumahnya di Kuala Lumpur, dan ditahan reman selama tiga hari. Beliau kemudiannya didakwa berhubung dengan sembilan imej politik beliau telah disiarkan dalam talian internet. Lima daripada buku beliau juga telah diharamkan atas alasan bahawa kandungannya adalah "memudaratkan ketenteraman awam". Beliau kini dibebaskan dengan ikat jamin, menunggu tarikh mahkamah terhadap beliau pada 6 November.

Beberapa kartun / komik milik Zunar yang boleh saya kongsikan.








lovenota: kadangkala kebenaran itu pahit dan amat menyakitkan


No comments:

Post a Comment

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®