Saturday, April 05, 2014

CPUV Nuffnang sudah mencecah 125 iklan



kita tinggalkan gosip-gosip Che' Ta @ Rozita Che Wan yang nak saman pengiklan payu dara dan kisah sensasi mengenai MH370 yang masih lagi tidak dijumpai. *merepek dah*

saya ingin bercerita mengenai CPUV (Cost Per Unique Visit) ataupun yang dahulu dikenali sebagai Buffered Earning (BE). dahulu juga, BE tidak bergabung jadual bersama dengan Metered Earning (ME). Pihak Nuffnang mengasingkan BE dan ME. BE adalah kempen atau iklan yang masih berjalan iaitu berstatus "On Going" di blog kita. ME pula adalah kempen atau iklan yang sudah tamat tempohnya dan berstatus "Credited". Setelah berwajah baru, Nuffnang sudah menggabungkan BE dan ME di dalam satu kotak menjadi CPUV. 


di atas nie adalah design lama Nuffnang. nampak kan perbezaan yang lama dengan yang baru? dan memang ada tulis Buffered Earning (BE) yang sekarang sudah diganti dengan CPUV. gambar di bawah ini pula contoh kotak untuk Metered Earning (ME). saya sudah terbiasa memangggil BE sejak dari dulu lagi. sebab tu saya tak sebut CPUV. rasanya saya mesti tukar cara panggilan nampaknya ye? :)


entri ini bukan untuk berlagak semata-mata tetapi untuk berterima kasih pada pihak Nuffnang yang masih lagi memberikan CPUV selama 5 tahun ini kepada blog saya. dan juga menjadi dorongan kepada blogger yang baru tumbuh setahun jagung *hehe*. untuk pengetahuan anda, blog saya sudah mencecah 6 tahun, bermula pada tahun 2008. rakan-rakan blogger yang sezaman saya rasanya ramai yang sudah sibuk dengan kehidupan sendiri dan blog mereka hampir terkubur layu *ayat sastera yang amat kan? :P


CPUV yang saya dapat sudah mencecah BE yang ke 125, iaitu pada 31 Mac 2014 yang lalu Nuffnang memberikan iklan Anna Sui LVBD (La Vie De Boheme). kalau nampak iklan seperti di bawah ini, klik la ye :P . Selain Anna Sui LVBD, saya juga mendapat iklan yang masih berjalan di blog saya dari Herbal Essence dan Digi - Project Red.



setelah melakukan research sikit, Anna Sui merupakan seorang American Fashion Designer yang terkemuka di Amerika Syarikat. Beliau juga termasuk dalam ranking "Top 5 Fashion Icons of the Decade" bersama-sama dengan Yves Saint LaurentGiorgio ArmaniRalph Lauren, and Diane von Furstenberg. Jenama fesyen mewah beliau di seluruh dunia termasuk pakaian, kasut, kosmetik, eyewear, dan aksesori, dan minyak wangi. 

cantik tak design botol perfume nie? nampak gorgeos kan? serius cantik! ada unsur rama-rama pada penutup dan design bunga pada botol. warna purple plak tu.

laman web Anna Sui: [ link ]
profile Designer Anna Sui: [ link ]

ada yang bertanyakan kepada saya, apa tips untuk mendapatkan CPUV atau BE ini. saya bukanlah blogger yang AKTIF seperti blogger lain. cuma saya memang buat apa yang disarankan oleh blogger-blogger lain. 

antara tips untuk mendapatkan CPUV adalah:

>>> Pastikan Uniques Visitor (UV) di Blog Stat anda melebihi 50 UV sehari dan kekalkan jumlah pengunjung anda. tujuannya supaya senang pihak pengiklan tertarik dengan blog kita dengan melihat bilangan pengunjung yang datang. anda boleh mendapat pengunjung lebih dari 50 UV dengan membuat blogwalking (BW) pada blogger lain. bila anda berkunjung ke blog lain, pastikan anda meninggalkan jejak di 'Shoutbox' atau kotak komen supaya mereka boleh membalas balik kunjungan anda. 

>>> Kalau boleh sentiasa update entry di blog anda setiap hari. paling minimum 3 kali or 4 kali seminggu. jika anda selalu update, ramai pengunjung yang datang ke blog anda.

>>> Rajinkan diri untuk update 'Blogger Bio' pada setting dan sentiasa 'Update survey'. sekurang-kurangnya anda update survey anda sebulan sekali. 

>>> Pasang semua jenis iklan yang Nuffnang sediakan. pastikan 3 jenis kotak iklan, iaitu Skyscraper, Leaderboard dan Large Rectangle ditempatkan di posisi yang betul dan mudah untuk pengunjung melihat iklan tersebut. berusaha untuk mendapatkan '5 star' bagi ketiga-tiga posisi iklan tersebut.

>>> Pastikan anda berstatus 'Glitterati' kerana pihak Nuffnang lebih mengutamakan blogger yang berstatus ini dalam pemberian BE dan lain-lain lagi. jangan ada third-party or company ads yang lain jika anda tak nak status ini ditarik balik.

>>> Sekali sekala hantar tiket @ 'Submit ticket' (pertanyaan) pada pihak Nuffnang di 'Contact Us'. 

kebanyakan blogger-blogger lama sudah mencuba tips ini dan insyaAllah lepas tu dapatlah CPUV baru. kena rajinkan diri juga la ye? saya sekarang jarang sangat BW, dan ranking saya semakin menurun. tak apa lah, di mana ada rezeki, adalah dapat keuntungannya nanti. 


sejak bertukar design blog, ada perubahan sedikit pada star saya yang Skyscraper tu. agak pening jugak memikirkan nak menaikkan star balik. hehe :P


lovenota 1: terima kasih Nuffnang
lovenota 2: terima kasih juga kepada visitor yang tak putus-putus datang ke blog saya :)


11 comments:

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®