Thursday, April 10, 2014

Blog dialihkan kepada Mypageresults


apabila saya melihat blog sendiri semalam, lepas habis loading tiba-tiba blog saya dialihkan/ditukarkan atau redirect kepada satu webpage yang lain, iaitu http://mypageresults.com/ yang bertajuk Blm50.net seperti pada gambar di bawah:


saya menjadi cuak dan cemas, lepas tu menjerit sendirian *hehe* sebab bengang blog saya sudah dialihkan ke page yang mengarut itu. saya mengambil masa yang agak lama untuk menyiapkan blog yang diberi nafas baru ini, tetapi semua usaha saya bertukar menjadi abu. pada masa itu, rasa nak nangis pun ada jugak la :P

saya cuba bertanya pada pakcik google dan mencari apakah kesilapan saya yang menyebabkan blog saya terus redirect kepada mypageresults itu. tetapi, jawapan yang saya jumpa semuanya hampa dan kecewa. tidak semua blogger di Malaysia mengalami masalah seperti saya rupanya. kalau ada pun blogger masih belum lagi menguar-uarkan masalah ini. agak pelik juga di situ sebab semua alternation yang saya ubah di blog adalah sama dan serupa dengan blogger lain. ada jawapan yang saya kehendaki tetapi dalam bahasa Indonesia dan jawapan tersebut tidak tepat. 

saya mengambil masa 2 jam mencari jawapan tetapi tidak berjumpa. saya cuba mencari sendiri coding source yang mungkin agak pelik dalam template saya tetapi masih tidak dijumpai. kemudian saya bertanya pada seorang pakar IT yang memang pandai membaca coding html blog di Google Forum. kebanyakan masalah memang boleh diselesaikan di situ.

apabila dibincangkan, rupa-rupanya widget GuaBlog.com yang menyebabkan blog saya dialihkan ke mypageresults. saya pun membuang widget tersebut dan blog saya kembali normal semula. hepi hepi! 

PENGENALAN: Apa Itu Mypageresults.com?

Virus Mypageresults.com Redirect adalah hacker browser terkenal atau browser hijacker yang boleh menyerang atau hijack komputer anda tanpa kebenaran anda. Mypageresults.com mempunyai keupayaan untuk menukar laman utama browser yang dirampas menjadi domain mereka sendiri. Setelah dipasang pada mana-mana komputer, ia akan segera menukar setting utama browser termasuk laman utama, default search engine dan latar belakang desktop. Virus Mypageresults.com Redirect akan berpura-pura menjadi enjin carian biasa tetapi pada hakikatnya ia tidak akan membawa anda maklumat yang boleh dipercayai. Para pereka yang telah dinaikkan pangkat produk mereka dengan menggunakan pop-out window yang boleh mendapat keuntungan jika pengguna klik mana-mana daripada mereka. Virus Mypageresults.com Redirect cuba untuk trace atau mengesan tabiat browsing anda untuk mengambil maklumat sensitif daripada aktiviti-aktiviti Internet harian anda. Ia juga mampu membuat sistem anda terdedah ancaman lain yang serupa dan membuka pintu belakang untuk virus tambahan. Mypageresults.com Redirect Virus boleh melambatkan prestasi PC yang dijangkiti, crash dan membekukan browser. Ini adalah sukar untuk dikesan oleh Firewall software dalam komputer kita kerana ia boleh berpura-pura menjadi komponen Internet explorer. Mypageresults.com Redirect Virus mungkin telah digabungkan dengan perisian lain yang biasanya percuma seperti codec, torrents, free video converter dan lain-lain Ia mungkin merosakkan browser anda seperti Firefox, Chrome atau Internet explorer seperti yang saya alami sekarang dan memaparkan pop-up window berkaitan dengan pengiklanan berbayar tanpa persetujuan pengguna. Jadi Virus Mypageresults.com Redirect mesti dikeluarkan secara manual untuk memastikan komputer anda daripada ancaman.

cara membuang virus menggunakan software: [ link ]

cara-cara membuang virus secara manual: [ link ]

paling senang, selepas membuang script yang menyebabkan blog anda terus direct kepada mypageresults, sila clear dan clean cache anda dan buang semua extension yang tidak berkaitan di dalam Chrome browser anda. 


lovenota 1: agak pening membaca coding semalam menyebabkan saya tidur lewat
lovenota 2: saya rasa sangat 'lemau' tetapi bila ditambah 'asid gila' oleh orang itu, saya kembali cergas. 

1 comment:

  1. Same ada prob dengan Gua. Org xboleh komen di blog. Now dh ok. Alhamdulillah.

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®