Friday, April 03, 2015

Seuntai Kata Untuk Dibicarakan


Jam 3.30 pagi masih lagi berjaga menyiapkan teks ucapan pengerusi majlis untuk acara perasmian pada hari isnin. bermain dengan kata-kata dan bahasa puitis sambil mencari sebaris dua pantun untuk dipersembahkan kelak. sudah lama tidak bermain dengan kata-kata. ingatkan saya sudah berpencen untuk melakukan semua ini, rupanya kemahiran saya dalam berbahasa masih berbisa. 

ah, aku dah salah bidang nie. 

ada beberapa pantun yang saya ingin kongsikan, mungkin dapat memberi sumber inspirasi kepada anda. sedikit pantun motivasi saya titipkan. 

Pahat lesung kayu meranti,
Kayu meranti tidak dibelah,
Biar bertarung sesungguh hati,
Jangan sekali mengaku kalah

Jarak merah dan ganda rusa,
Banyak sekali di dusun durian,
Jangan mudah berputus asa
Apa terjadi satu dugaan

Awan tebal ketika senja.
Adik dan abang menyusun papan,
Sekali gagal bukan sengaja,
Asalkan jangan putus harapan.

Banyaklah juga semaian lada,
Batas berlurah hingga ke tepi,
Kalaulah ada susah melanda,
Sabar dan pasrah kita hadapi

Alur di lurah mengalir perlahan,
Tebing ditarah semakin basah,
Berdoa dan pasrah kepada Tuhan,
Tidak menyerah apabila susah.



lovenota : jangan lupakan warisan anak bangsa


3 comments:

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®