Monday, February 22, 2016

Tak Faham



Malam ini sangat merunsingkan. Pusing kiri, pusing kanan..nothing. Fikirkan kerja yang tak tahu macam mana nak buat. Aih, apa sebenarnya yang Tuan Haji Kecik mahukan? macam mana nak buat laporan SKPM yang diwar-warkan? cubalah bagi contoh kat kami cara nak buat SKPM tu. saya teraba-raba mencari sumber bagaimana ingin menyiapkan kerja yang satu ini. cuba cari di Google pun tiada yang dapat membantu. naik buntu jadinya. asyik menggaru-garu kepala yang tidak gatal. hari selasa ini disuruhnya hantar untuk disemak. nak hantar apa pun masih bingung, ah..esok tanya pada rakan lain la jawabnya. 

Kadang-kadang bila difikirkan makin menjadi-jadi kerja guru sekarang. itu nak, ini nak. tak ada kena mengena dengan mengajar pun. lain pulak benda yang kena buat. sampaikan satu masa pernah saya berfikir untuk berhenti mengajar di sekolah dan buka satu pusat tuisyen. gila, kan?

Teringat mem kaunselor cakap hari tu, "kau kan kuat, semua benda boleh buat. semua benda boleh urus. jangan give up cepat sangat,". Ye, semua benda boleh urus selepas bertungkus lumus bagai nak mati memang la. Aih, macam-macam benda nak dikejar tahun ini. kerja semakin pelik-pelik. waktu mengajar hakiki dah menjangkau 30 waktu. rasanya otak, serebrum dengan serebelum nie dah tak boleh terima semua 'maklumat' dah. sistem saraf nie dah nak jem asyik hantar maklumat ke otak je. tunggu masa nak buat 'tol' je nanti nie. haih..apalah nasib badan. 

Saya lebih suka mengajar dari membuat kerja yang tak ada kena mengena dengan kelas, makmal, eksperimen dan pelajar. sebab tu kalau ada yang meminta untuk mengajar home tuition di rumah, saya on je. tak kisahlah ke mana destinasi yang dituju. oh, sabtu ini saya akan ke sekolah menengah di Cyberjaya untuk tuisyen juga. walaupun jauh, saya berbesar hati mengajar pelajar di situ. tak pernah lagi melihat budaya dan cara pembelajaran di sekolah tersebut. jauh perjalanan, luas permandangan. 


lovenota 1 : tidur dulu aja. lupakan.
lovenota 2 : menghitung hari....insyaAllah


2 comments:

  1. Aina sebagai pelajar pun dah kesian tengok cikgu2 sekarang kak. kesian cikgu. nak semua hebat, tapi cikgu teruk bekerja. T_T tengok meja guru pun dah naik pening. T_T. bersabarlah lahh cikgu.

    ReplyDelete
  2. menghitung hari tu x sabar nk tahu

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®