Wednesday, April 19, 2017

Tak Malu Ke Pakai Baju Sendat?


Lama juga tidak mencoret-menconteng di sini. selalu juga buka dashboard blogger untuk lihat entry-entry kawan-kawan blogger yang masih aktif. ramai juga yang sudah bersara. dah bersawang pun hado. haha.

Kali ini tergerak hati untuk mengulas isu yang satu nie. bukan nak mengejek awak tu berbadan besar dan gemuk, banyak spare tayar. takdo kojo aih den nak mengejek. tapi ingin menasihati, saling mengingati antara satu sama lain.

Saya terpandang seorang perempuan nie. Sudah bersuami, anak pun dah ada. Tapi suka sangat pakai baju yang menampakkan susuk badan. Pakai baju ketat sampaikan spare tayar yang berlipat-lipat berkedut-kedut tu habis semua orang nampak. memang ada menegur. acap kali menegur tapi tidak diendahkan. ada juga dengar cakap nak pakai longgar-longgar je lepas nie..tapi lama-lama pakai yang ketat balik. saya hanya mampu menggelengkan kepala je. sebab memang tahu dia tu jenis ikut kepala dia je. cakap orang tak nak dengar pun.


Dah kau pakai macam tu mana tak lelaki "woww". Hape dahh. Boleh pulak cakap, lelaki tu tengok bontot dia. Baik bogel bagi nampak terus je kan senang.

Aduh, dah kenapa suka pakai baju ketat-ketat nie? Seksi sangat ke? nak tunjuk pada siapa? kalau pakai ketat nampak body slim takpe jugak. slim pun tak elok juga pakai ketat-ketat. tapi ini yang menggelebeh-gelebeh habis ditunjuknya kat orang. elok tunjuk je pada si suami, dapat pahala. awak pun bukan anak dara lagi. kalau anak dara sekali pun malu juga nak tunjuk body kat orang ramai. 

saya sendiri tak rasa selesa kalau pakai baju ketat ketat sangat nie. nak bernafas pun susah. nak berjalan pun tak selesa. Nampak timbul sana sini..ishkk. saya yang tengok sendiri kaum hawa pakai baju ketat ketat nie pun rasa malu jugak. tapi si pemakai tu tak ada rasa malu ke? Suka kot.

Kajian luar negara mengatakan jika orang yang berbadan besar ingin berfesyen, jangan pakai baju yang longgar kerana lagi menampakkan badan kita lagi besar. pakai baju yang mengikut potongan badan. saya bersetuju dengan cadangan itu, pakai baju tidak terlalu besar dan longgar tetapi tidak terlalu kecil dan sempit. HODOH! pakai baju betul-betul ikut potongan badan tapi longgar sikit. bila terlalu besar nampak seperti besar sangat badan anda. jika pakai terlalu kecil, nampak semua spare tayar anda tu. jangan memaksa untuk memakai baju saiz semasa anda masih anak dara. sah-sah takkan muat. redha je yang badan anda sudah membesar sedikit. 

Dalam kajian yang lain juga menyatakan pakai seluar yang ketat-ketat boleh menjadikan kaki anda nampak kurus seperti model. sebab tu trend perempuan berbadan besar masa kini suka memakai legging kononnya nak nampak seksi. Orang berbadan besar pun mampu berfesyen. Dik non oi, legging tu orang dulu-dulu pakai di dalam kain je buat ganti kain dalam. bukannya dipakai sesuka hati pakai ke pasar-pasar shopping mall bagai. 


Yang lelaki pulak sekarang nie suka pakai seluar londeh-londeh sehingga menampakkan seluar dalam atau boxer. Lagi lahh tak malu. Budak-budak sekolah pun dah ada yang terikut-ikut dengan trend ini. Kalau saya kat sekolah memang sound habis, "nak saya bukak terus ke seluar tu ke? Biar bogel terus". Memang terus budak tu tarik seluar ke atas depan saya jugak la. Hahaha. Hodoh wei. Serius. 



Cuba juga memakai baju dua lapis. maksudnya anda memakai baju sweater atau cardigan. memang boleh menjadikan anda nampak langsing. pilih cardigan yang panjang dan jangan pakai cardigan yang sempit. 
Kan cantik tu..

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab, ayat 59)


lovenota: berusaha berubah menjadi yang lebih baik. InsyaAllah.


1 comment:

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2017 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®