Saturday, December 05, 2015

Arwah Pak Yus Dalam Kenangan



Malam ini satu Malaysia rasa sangat sedih dan pilu apabila Astro Warna dalam Juara Parodi mengadakan Tribute to Pak Yus sebentar tadi. Saya yang berjiwa kental ini pun akhirnya menitiskan air mata. Speechless. Di twitter penuh dengan #PakYusDalamKenangan dan telah menjadi trending yang pertama dalam worldwide.

Siapa Pak Yus tu pada diri kita? Dia bukan siapa-siapa pun, bukan rapat dengan kita tetapi lihatlah, satu Malaysia menghargai dan mengenang Arwah Pak Yus. Kita yang hanya melihat di tv pun dah mengalir air mata, apatah lagi rakan-rakan yang sememangnya rapat dengan Pak Yus. Semuanya menangis teresak-esak, bukan dibuat-buat. Paling sedih bila tengok keadaan Tauke yang seperti tidak terurus, walaupun disiap mekap rapi, tapi air wajahnya nampak suram. 



Apabila Pak Yus pergi, baru semua orang nampak dan kenal siapa Yusry Bin Edoo yang sebenarnya. Seorang yang sangat pemurah, dermawan dan baik hati. Allahuakbar.





Selama kita dihiburkan dalam Maharaja Lawak Mega, tidak tersangka yang arwah akan pergi seusia yang begitu muda. Kita sememangnya akan merindui lawak-lawak spontan dari Arwah Pak Yus. Sememangnya Pak Yus salah satu pelawak kegemaran saya disebabkan lawaknya yang bersahaja, tidak dibuat-buat. Selalu tengok dalam Karoot Komedia, memang dia boleh bawa watak yang diberikan tak kiralah jadi perempuan pun dia boleh. Dan bila dia jadi perempuan, sangat menggelikan hati saya. 

Satu yang memang saya perasan sejak dari dulu, arwah memang suka cium orang. Dalam Karoot Komedia memang arwah suka cium Tauke, Jep, Ebby Yus, Shuib, Johan, Zizan dan Nabil. Cium yang betul-betul, bukan main-main. Nampak sangat betapa sayangnya arwah pada rakan-rakannya. 

Dan baru kita tahu arwah ada anak angkat rupanya. Mulia sungguh hati arwah. Siapa yang tak sedih dengan pemergian beliau? Kucing Pak Yus pun tahu tuannya dah tak ada.



Walaupun tak pernah jadi johan dalam Maharaja Lawak Mega, tetapi sebenarnya dia sudah menjadi raja dan dia sudah menjelajah seluruh kawanannya di dalam hati kita semua. He is really something, bukan biasa-biasa.

Mari kita imbas kembali perjalanan hidup Pak Yus.

1. Yus, atau nama sebenarnya Yussry Edoo, dilahirkan pada 15 Mac 1976 dan berasal dari Kangar, Perlis.

2. Mula menceburi bidang seni pada tahun 2001 selepas menyertai pertandingan Sinaran Pasport Kegemilangan anjuran sebuah stesen televisyen.

3. Bakatnya mula mendapat perhatian apabila menyertai pertandingan Raja Lawak musim pertama pada tahun 2007, seterusnya dinobatkan sebagai juara.

4. Pada tahun 2011, Yus bersama Tauke membentuk kumpulan Jambu dan menyertai Maharaja Lawak Mega. Mereka berjaya mendapat tempat keempat.

5. Gandingan kedua-dua mereka muncul naib johan Maharaja Lawak Mega edisi 2012.

6. Pernah dinobatkan sebagai Pelakon Teater Terbaik Kebangsaan pada tahun 2004.

7. Sudah terbabit dalam lebih 20 buah drama dan 11 buah filem.

8. Antara tagline Yus yang paling mendapat perhatian adalah 'Boleh tuju lagu', 'kicap ada kicap', 'Yaya Toure Manchester City', 'apa pun tak boleh' dan 'kokdiang'.

9. Yus antara artis yang aktif bersama Kelab Sukan Artis Malaysia (MASC).

10. Yus dilaporkan rebah selepas menjayakan Raja Band di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Dia kemudiannya dikejarkan ke Hospital Selayang namun meninggal dunia kira-kira jam 12.15 pagi.

Tenanglah kamu wahai Pak Yus. Damailah kamu di sana. 





lovenota: sebak!

No comments:

Post a Comment

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®