Thursday, July 25, 2013

Putus Cinta

muqaddimah sket :P


Putus cinta ye? huhu. same la dengan kite *buat suara Boboi*

apa yang nak kena buat? ohh, senang je. lupakan semua. haha!
betul, Qis buat macam tu. lupakan. tak guna ingat pada orang yang tak ingat kita.

"senangnya cakap! lupakan? ingat senang ke? cakap senang la!"

sokayyy. memang cakap senang, buat susah. 1st day lepas clash memang susah, tapi lama2 ok jugak kan? haha.

yelah, Qis nak share tips sikit la kalau benda nie terjadi kat uolss:

1. Menangis sepuas-puas hatinya.
nangis jer, tak ada siapa nak marah pun. lepaskan semuanya melalui air mata. memang lega la lepas tu kan? *saya kuat menangis jugak..hehe*. lelaki selalu cakap diorang tak suka tengok perempuan menangis sebab itu tanda kelemahan. biaq pi depaa la. tak perlu nak takut untuk menangis. teruskan.

2. Ingat pada orang lain
bukan suruh ingat scandal2, anak2 ikan yang lain..bukann! maksudnya, ingatlah pada orang yang tersayang seperti ibubapa, adik2, saudara-mara, kawan2 rapat, scandal2, anak2ikan, anak2 ayam, kekasih gelap..sebab mereka masih lagi menyayangi anda. 

3. Jangan stalker!
ohh..lepas clash mesti nak tau perkembangan terbaru ex kan? tak payah! buang mase! tak ada faedah. biaq pi depa laa. tak perlu nak stalk facebook, blog, twitter, instagram, tagged, tumblr, *semua segala bagai la* kalau ada wechat, whatsapp, line, kakao talk, viber, *semua aku sebut ha*, buang je, block diorang. abes cite. unfriend je depa tu, buang semua connection dengan depa. benda nie hanya melemahkan korang je. nanti jadi "Ratu Air Mata" balik..aiseh.

4. Stay Single
eh, best apa single. tak ada nak pening2 kepala, DUIT tak habis, masa tak terbuang begitu saja, takde nak gayut2 tiap2 malam spend 3-4 jam, tak ada nak jaga hati orang tu dah. so, single je ok? kalau jumpa yang lain pun ok jugak. Fakta ada mengatakan 52% orang dewasa di dunia adalah bujang. so what tak ada bf/gf? tak mati pun kan?

5. Komunikasi
kalau rasa sunyi, call je mak ayah gayut dengan diorang. tak pun, kembali semula kepada teman-teman "hang out" korang dan buat aktiviti seperti dulu2. komunikasi juga penting supaya korang boleh luahkan apa yang korang rasa pada teman rapat anda, boleh mengadu..pinjam bahu satt kan. lepas tu, dah boleh gelak2 semua. fact, laughter is the best medicine.

6. Lakukan aktiviti fizikal
kalau yang perempuan, tau laaa kan ape aktivitinye...SHOPPING! walaoo! siapa laa yang tak suka shopping? haha. or boleh juga pergi gym, jogging, main bowling ke..riadah tepi tasik, laut, pantai, skodeng etc. so, comfirm tak ingat kesedihan di hati itu.

7. Sibukkan diri
bagi yang sudah bekerja tu..buat kerja banyak2. tunjuk kat depan bos yang anda sangat2 busy, lepas tu comfirm dapat anugerah APC kan? kalau student lagi, pergi study untuk paper supaya anda boleh score Dekan ye? boleh tunjuk lagak sikit depan kawan2 yang lain *riak betol..haha*.

8. Be Positive
sentiasa berfikiran positif. semua yang berlaku ada sebab, ketentuan takdir. jangan melawan Qada' & Qadar. semua ini adalah pengalaman dan pengajaran hidup. belajar dari kesilapan, jadi lebih matang dan persiapkan diri anda kepada "next cinta". You can move on with dignity.

Anggaplah putus cinta itu adalah satu "persinggahan" dalam kehidupan. berfikiran positif untuk menanganinya. mungkin dia bukanlah yang terbaik untuk diri anda. sesuatu yang terjadi ada kebaikan di sebaliknya. sebagai seorang Islam, kepadaNya kita mengadu apa yang tersirat di hati kita. telah tersurat dia bukan jodoh anda. mohonlah kepada Tuhan agar anda dapat melupakannya. putus cinta bukan pengakhiran kehidupan anda. hidup mesti diteruskan.


lovenota 1: saya sudah move on lama sebenarnya. suka betul berlakon konon2 keciwa. tett~
lovenota 2: nak cari anak ikan baru..scandal baru..etc etc. *poyo*

18 comments:

  1. tips terbaik! khas untuk pasangan kekasih je ker? hihi....

    ReplyDelete
  2. @Norhasniza Khalid utk diorang jela mama..suami isteri yang bercerai laen plak..hihi

    ReplyDelete
  3. sye suka shopping ;)
    tapi bila stresss lahh hehe
    sye singgah ^^

    ReplyDelete
  4. @nuha ahmad same laa kitee..haha..shoping jgk yg plg best :P

    ReplyDelete
  5. wahhh...nak cuba tips ni nanti sekiranya sy putus cinta hehe
    nice !

    ReplyDelete
  6. wahhh...nak cuba tips ni nanti sekiranya sy putus cinta hehe
    nice !

    ReplyDelete
  7. Putus cinta memang sangat menyedihkan. Makan jadi tidak enak. Tidur jadi susah. Mandi jadi malas. Hidup rasanya hampa.

    Tapi putus cinta bukanlah akhir dari segalanya. Mungkin dia bukanlah yang terbaik untuk kita. Kita masih bisa mencari lagi penggantinya hehehe :D

    Tips untuk mengatasi putus cinta seperti yang dijelaskan dalam artikel ini bisa kita coba dan kita praktekkan untuk menghindari hal-hal yang tidak diinginkan apabila kita baru mengalami putus cinta.

    Thanks ya sudah sharing tips yang bagus dan bermanfaat untuk kita semua. Salam :)

    ReplyDelete
  8. Menyebukkan diri dan bnyk2 berdoa..=D

    ReplyDelete
  9. putus cinta :) memang sakit , nice tips :)

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®