Tuesday, September 22, 2015

Tukar URL Dot My kepada Dot Com




Baru-baru nie blogspot dah bertukar URL dari dot com kepada dot my. agak terperanjat juga tiba-tiba tukar cenggitu je. agak tidak best la sebab dot com tu dah cukup ok berbanding dot my. kalau dot com dot my tak ape jugak. ini terus dot my. agak tak syok di situ..hehe.

Walaupun ia dah bertukar URL, tetapi ianya tidak mengganggu malah sesiapa yang taip dot com pun akan terus direct ke URL baru kita tu. so, benda nie tidak ada masalah sebenarnya. Dot my tu pun bermaksud negara kita, iaitu Malaysia. kalau anda perasan  di bahagian Stat blog, kadang-kadang blog kita jadi dot uk, dot sg. UK itu bermaksud United Kingdom manakala SG itu bermaksud Singapura. ini menandakan orang dari sana datang ke blog kita. ianya mengikut tempat di mana anda berada. 

Dot Com itu sebenarnya adalah Universal URL, di mana ia adalah universal dan komersial serta digunakan secara meluas di seluruh dunia. ada juga yang memberi pendapat bahawa URL yang mempunyai dot com ini mudah menjadi pencarian utama dalam search engine seperti Google, Yahoo, Bing dan etc. Ini semua tentang bermain teknik SEO yang selalu diwar-warkan oleh blogger popular. 

Kalau ada sesiapa nak tukar, boleh je. senang je nak tukar. ikut langkah tutorial di bawah:

1. Buka Template > Edit HTML

2. Klik CTRL-F dan cari kod < head >

3. Copy dan Paste kod di bawah ini sebelum kod < head >

*mula*

*tamat*

4. Save template anda.


Mesti jadi punya. saya pun dah bertukar kembali kepada dot com. baru best! kalau tak nak tukar, tak ape. terpulang kepada diri masing-masing, kan?

Selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®