Tuesday, July 08, 2014

Guru Takut Penurunan Prestasi yang Besar dalam PT3



"Guru takut penurunan prestasi yang  besar dalam Tingkatan Tiga tahun ini"
pada 10 Jun 2014

Guru meramalkan kejatuhan mendadak yang amat ketara dalam skor pemarkahan bagi Peperiksaan Tingkatan Tiga pada tahun ini, dan mereka menyalahkan sistem kerajaan yang tidak teratur, yang telah melancarkan sistem Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS). 

Guru-guru mengatakan bahawa prestasi pelajar pada tahun ini secara amnya akan menjadi lebih rendah daripada tahun-tahun sebelumnya, dan lebih daripada 420,000 pelajar tingkatan tiga adalah kumpulan pertama yang terjejas oleh PBS.

Di bawah PBS, tiada peperiksaan atau kuiz sepanjang tahun sekolah semasa di Tingkatan Satu dan Tingkatan Dua. Guru bimbang bahawa kurangnya pendedahan menyediakan pelajar untuk menduduki peperiksaan akan menjejaskan keupayaan pelajar untuk menduduki PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3). 

Ditambah dalam halangan ini adalah hakikat bahawa guru hanya menerima format peperiksaan PT3 dua minggu lalu. Jadi, mereka tidak dapat menggunakan format yang baru dalam Peperiksaan Pertengahan Tahun bagi menyediakan pelajar-pelajar mereka untuk peperiksaan PT3.

Bagaimana pelajar Tingkatan Tiga lakukan pada PT3, akan memberi kesan kepada sistem yang berkontroversi iaitu sistem PBS dan pembaharuan dalam Pelan Tindakan Pendidikan Malaysia 2013-2035, iaitu inisiatif pendidikan yang bercita-cita tinggi dalam pentadbiran Najib.


"Guru merasakan bahawa pelajar-pelajar mereka akan mendapat pencapaian yang teruk dalam peperiksaan pertengahan tahun kerana mereka kekurangan pendedahan dalam menduduki peperiksaan," kata Mohd Nor Izzat Mohd Johari, yang mengajar seni di sebuah sekolah menengah di negeri Pahang, dan yang merupakan jurucakap kumpulan pendesak guru, Suara Guru-Masyarakat Malaysia (SGMM).

SGMM telah mengetuai dakwaan terhadap cara sistem PBS itu dilaksanakan, menyebabkan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menagguhkan PBS untuk sementara bagi menangani rungutan dan aduan yang dibangkitkan oleh guru.

Guru mengadu mereka telah dibebankan dengan terlalu banyak kertas kerja, dan berkata mereka bimbang pelajar tidak bermotivasi untuk melakukannya dengan baik dalam bidang akademik di bawah PBS, di mana ujian dan markah telah dihapuskan.

Ditambah pula dengan kekurangan guru sendiri terhadap pengetahuan mengenai PT3, Nor Izzat percaya bahawa ramai pelajar tidak akan melakukannya dengan baik dalam peperiksaan kerana mereka tidak bersedia secukupnya.

Beliau berkata KPM hanya mengeluarkan format peperiksaan PT3 pada 31 Mei, bukan 1 April sebagai asalnya dijadualkan. Tarikh keluaran asal adalah penting memandangkan guru mahu merekabentuk soalan-soalan untuk peperiksaan pertengahan tahun (yang biasanya berlangsung pada awal bulan Mei sebelum 30 Mei iaitu cuti sekolah pertengahan tahun) berdasarkan format PT3, katanya.

"Sesetengah guru sanggup menunggu hingga ke saat-saat terakhir untuk merangka soalan peperiksaan pertengahan tahun mereka kerana mereka telah menunggu format dari kementerian. Mereka mahu menyediakan pelajar mereka seperti yang terkandung dalam PT3, "Nor Izzat ditambah.

Peperiksaan PT3 menggantikan PMR (Penilaian Menengah Rendah) iaitu peperiksaan yang telah digunakan sejak tahun 1993. Tetapi seperti PMR, keputusan PT3 akan memberi kesan kepada aliran yang mana pelajar layak bagi mereka apabila mendaftarkan diri ke Tingkatan Empat. PT3 dijadualkan bermula pada bulan Julai dan berakhir pada bulan Oktober, dan oleh itu, Nor Izzat meragui tidak akan mempunyai masa yang cukup untuk bersedia apabila kelas disambung semula pada 16 Jun.

Penilaian bagi Geografi dan Sejarah bermula pada bulan Julai, yang memerlukan pelajar untuk menyiapkan kerja kursus atau projek. Nor Izzat berkata tarikh akhir yang berperingkat bagi projek-projek di bawah sistem ini memberikan masalah yang baru.

"Pada masa lalu, Lembaga Peperiksaan memberikan setiap sekolah tarikh akhir yang sama dan penilaian kerja kursus itu berlaku dalam tempoh separuh penggal pertama tahun ini. Kali ini, setiap sekolah diberikan autonomi untuk menyelesaikannya kerja kursus mengikut rentak mereka sendiri.". Beliau mendakwa ini boleh membawa kepada para pelajar untuk meniru hasil kerja rakan-rakan mereka dari sekolah lain yang telah siap melengkapkan projek-projek mereka.

Seorang guru Bahasa Inggeris yang mengajar di Kelantan berkata pelajar Tingkatan Tiga masih belum bersedia untuk PT3 kerana mereka tidak mempunyai peperiksaan untuk dua tahun pertama.

Di bawah PBS, pelajar dinilai serta merta selepas Pembelajaran dan Pengajaran (PdP) disampaikan untuk menentukan tahap kecekapan. Mereka digredkan dengan enam band dari yang paling rendah (band satu) hingga yang paling tinggi (band enam).

"Jika Kementerian mahu memansuhkan peperiksaan, maka ia harus menghapuskan kesemua peperiksaan. Sekarang, pada akhir tahun Tingkatan Tiga ada peperiksaan besar. Jadi guru-guru mengadu, apakah objektif sebenar di sebalik sistem baru itu? Apa yang cuba kita matlamatkan?" tanya guru yang tidak mahu dikenali. "Guru akan melaksanakan apa yang kerajaan suruh kita lakukan, tetapi hasilnya mungkin tidak sama seperti apa kerajaan harapkan."

Bagi Nor Izzat, PBS dan PT3 adalah baik kerana ia mengajar para pelajar berfikir dengan menggunakan kemahiran berfikir secara kritis dan memastikan bahawa segala yang  dipelajari dalam kelas boleh diaplikasikan dalam dunia sebenar.

Masalahnya terletak dengan pelaksanaannya yang lemah sejak ia bermula pada tahun 2011.

"Bagi saya, kita harus bermula sekali lagi dengan kumpulan tingkatan satu tahun depan dan menggunakan PBS baru. Kita juga perlu mempunyai program perintis, jika tidak kami tidak boleh menilai sama ada sistem ini berjaya atau tidak, atau bagaimana cara untuk menyelesaikannya.


***************************
saya setuju dengan cikgu Nor Izzat. Dasar PT3 yang baru nie kita mulakan sekali lagi bermula dengan pelajar Tingkatan Satu tahun nie atau tahun depan pun boleh. biar pelajar-pelajar ini didedahkan dengan format baru PT3, selesa dan tahu cara untuk menjawab soalan tersebut, baru buat peperiksaan PT3. kalau teruskan jugak, sakit jugak lah sebab Pelajar Tingkatan 3 tahun ini semuanya belum tahu dan belum biasa menjawab soalan mengikut format yang baru ini. entah la. saya sendiri sudah pening :(

hurmm..apa komen anda?

[update] : Keputusan PT3 2014 Teruk


6 comments:

  1. Asalamualaikum....saya adalah salah seorang ibubapa yang menghadapi masalah PT3 ini bilamana anak saya merupakan salah satu pelajar seluruh negara yang akan menghadapinya, selain itu saya juga adalah perintis sistem KBSR saat ia mula-mula diperkenalkan pada murid tahun satu dahulu. Dari segi luaran dan konsep serta tujuan PT3 ini, saya amat bersetuju kerana ianya akan menghasilkan para pelajar yang bijak dan kritis pemikiran mereka dan bebas meneroka dalam menjawab soalan. Ini secara langsung akan melahirka pelajar yang mempunyai tahap kebijaksanaan yang aktif tidak pasif seperti mana ramai pelajar di Malaysia telah dibentuk akibat dari sistem pelajaran yang pasif. Saya selalu berseloroh mengatakan ramai pelajar pintar di luar sana yang mendapat berdozen-dozen "A" tidak ubah seperti anak-anak patung Barbie yang dihasilkan dengan cantik tapi kosong kerana dengan corak dan gaya menjawab soalan peperiksaan semua peringkat sekolah menengah sangat melucukan...ini kerana pelajar yang terhasil mungkin cemerlang keputusannya kerana berjaya hanya untuk lulus cemerlang tanpa memperolehi "Ilmu" , ini mumgkin terjadi kerana guru telah menyediakan landasan lulus periksa. Berbalik kepada PT3 saya merasakan yang ia dibuat dengan terburu-buru dan kelompok sasarannya pula salah. PT3 sangat sesuai dimulakan dari murid tahun Satu dan penilaian keberkesanannya pula dilihat pada tahun 6 dan tingkatan 3 dan 5. Masanya mungkin panjang tapi kita akan benar2 menghasilkan satu produk insan yang cemerlang Insyaallah dan satu hal yang pasti, pihak Kementerian Pendidikan janganlah syok sendiri asyik mengubah konsep pendidikan negara secara drastik, kalau pun kita negara majmuk janganlah jadikan sistem pendidikan negara kita seperti "ROJAK' atau "PASEMBOR".

    ReplyDelete
  2. @rayz0676
    sy setuju dgn pendapat anda. memang perlu dimulakan semula PT3 ini. kalau dari darjah satu lagi baik. baru pendedahan yang betul2 ketara. tapi PT3 ini levelnya tinggi berbanding dgn sekolah rendah. mulakan dari Tingkatan satu pun sudah memadai. tak perlu format begini dimulakan terus pada Tingkatan 3. mereka belum didedahkan secara sepenuhnya bagaimana pemikiran kritis itu dalam soalan PT3.

    saya tak kata PT3 ini xbagus. PT3 ini memberikan pelajar-pelajar generasi sekarang berfikir dari luar kotak, "out of the box" tetapi implement die, 'penuaian' PT3 ini berlaku pada kelompok yg salah. saya memang suka soalan PT3 sebab soalan ini bukannya 100% ada jawapan dari buku teks, dan memerlukan pelajar utk berfikir dan tidak bergantung pada buku semata-mata. tidak ada lagi penghafalan jawapan, semuanya harus difikirkan. tapi tula, saya sebagai Guru yg mengajar PT3 tahun nie, PT3 memang xsesuai diadakan untuk batch 99 ini.

    ReplyDelete
  3. No comments: '(

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah...
    Terbaca catatatn ini di blog Balqis..
    Anak akak calon PT3...
    Sejarah dan Geografi dah selesai, Alhamdulillah...dapat 2A dah.
    Sekarang, ada 7 subjek lagi.
    Semoga Nurul Najihah dapat straight A's untuk semua subjek, Amin.
    Semoga Nurul Najihah menjadi seorang yang semakin menghargai ilmu..
    TQ atas perkongsian Balqis..:-)

    ReplyDelete
  5. okay jga la dngn PT3 ni ,... mybe?

    ReplyDelete
  6. Hahaha...lawaklhh pt3...see hsilnya...x ptut kerajaan buat mcm tu...kat batch99...kesian mereka...jd mangsa keadaan...cer korang yg ganti tmpat diorgg..apo rasa..mmg jtuh mendadak...hope..org kerajaan amik exam btulkn diri blik b4 nk ubah dasar

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®