Sunday, October 05, 2014

Penempatan Guru Lepasan Universiti, IPG berdasarkan kekosongan




BESUT: Semua penempatan guru baharu lepasan universiti mahupun Institut Pendidikan Guru (IPG) dibuat mengikut kekosongan opsyen yang terdapat di negeri-negeri, kata Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh.

Menurut beliau, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) tidak boleh sesuka hati menghantar guru-guru baharu ke negeri-negeri tertentu yang tidak menepati opsyen hingga boleh menyebabkan bilangan guru opsyen yang berlainan terpaksa mengajar subjek yang bukan menjadi opsyen mereka.

"Sekiranya terdapat kekosongan opsyen yang diperlukan oleh sesebuah negeri, maka guru yang mempunyai opsyen akan dihantar bagi memenuhi keperluan," katanya. Justeru Idris meminta guru yang masih belum menerima tawaran supaya bersabar kerana KPM sedang meneliti kekosongan itu.

************

ada betulnya kata Datuk Seri Idris Jusoh tu. pada freshie yang tak sabar nak posting tu, minta banyak-banyak bersabar untuk dapatkan penempatan. daripada korang dihantar ke sekolah menerusi opsyen lelong dan terpaksa mengajar subjek bukan opsyen, lagi naya. frust satu hal, lepas tu mengajar mrepek-meraban. anak murid jugak yang jadi mangsa. berdosa satu hal, kerana menyebarkan ilmu yang salah. tunggu je kekosongan. sementara tu kerja partime jela dulu kat mana-mana ye..hehe.

bila teringat kembali kenangan sebelum posting tu, saya hanya menganggur selama 3 bulan selepas konvokesyen. memang batch 2010 sangat beruntung kerana hanya menganggur dalam tempoh yang singkat sahaja. syukur alhamdulillah saya dapat posting yang pertama di pekan Gemencheh, Negeri Sembilan. walaupun dalam suasana kampung, saya rasa ok je, kos sara hidup pun rendah, mengajar budak kampung lagi seronok dari budak bandar. tidak perlu tempuh jem yang terlalu teruk. 5 minit je dari rumah. 

apa yang penting, rasa ingin mengajar dan mendidik anak bangsa itu yang penting. 
tak kira di bandar, di kampung atau di pedalaman. 


lovenota : rasa nak sambung Master pulak. bila la ek..hehe :P


1 comment:

  1. Kepada yg minat mengajar tuisyen dan bekongsi ilmu berdekatan bahau atau batu kikir boleh tengok web tuisyenNurulilmi.com ;)

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®