Tuesday, November 18, 2014

Hormatilah Perasaan Rakan!



Seperti yang anda maklum *kalau tak maklum meh ceq habaq sat*, semua guru-guru di sekolah di seluruh Malaysia sedang sibuk menyiapkan tugasan akhir tahun sebelum bercuti yang bermula pada hari Sabtu ini. Yeayy! Cuti Sekolah Bermula! semua cikgu dok print itu ini, laporan itu ini, post-mortem itu ini etc etc termasuk seorang guru di sekolah saya. dia guru perempuan, saya gelarkan dia Cikgu Z jela ye. dia baru je pegang jawatan Setiausaha Peperiksaan (SU) PT3 untuk tahun ini. cara dia bekerja memang bagus, tertib serba-serbi dengan penuh teratur. tetapi yang tak bestnya, sikap dia.

Tadi pun saya dapat aduan juga dari Ketua Panitia saya mengenai Cikgu Z nie. cikgu-cikgu nie hanya bertanya mengenai pelaporan PT3 nie, apa nak dibuat, bagaimana nak simpan, apa tindakan seterusnya. yelah, hanya SU je yang tahu semua tu. so, memang kita tanya pada SU kan? tetapi si Cikgu Z nie punya la naik angin, sampai kebanyakan semua guru terkena mangsa tempiasnya. saya takde di sekolah sebab jaga peperiksaan SPM. so, cerita nie dapat lambat pada saya.

Seorang Cikgu L, dia cikgu perempuan Chinese, mengadu jugak pada saya yang Cikgu Z nie layan dia macam 'kecik besar kecik besar' je. paham-paham korang la..hahaha. Cikgu L mengadu pada saya yang dia sakit hati sangat pada Cikgu Z sebab suka marah-marah dan cakap main lepas ikut suka dia. 

Cikgu L : ishk, Cikgu Z tu kan, saya tak suka la, dia marah-marah pada saya. saya sakit hati la cakap dengan dia. saya tanya pasal skrip soalan pelajar, dia macam bising-bising pada saya. saya dah lama tak cakap dengan dia tau. saya malas mau layan dia 
Saya : *tergelak kecil* ok je, dia busy kot, tension kan sekarang nie macam-macam nak kena siapkan. lagipun memang macam tu pun perangai dia kan?  *saya hanya boleh bersikap husnuzon jela*
Cikgu L : tapi cara dia cakap tu tak profesional la. ada ke patut dia marah saya sebab saya tak jumpa skrip soalan pelajar. hishh, saya memang tak suka la cikgu Z tu. 
saya : sabar, kita nie nak bekerjasama dengan dia nie lama tau. jangan kecik hati cikgu L. orang muda biasa la, darah cepat menggelegak. hehehe. *takda la muda pun, sebaya dengan saya jer pon*
Cikgu L: yela, saya pun ada tanya dia, mana mau letak itu semua skrip soalan saya. dia kata "itu bukan kerja saya! tanya la Ketua Panitia (KP)!". dia guna nada marah-marah pada saya. 
Saya : *kelu lidah. besar betul kuasa cikgu Z main suruh-suruh orang macam tu je..ishkk*. takpe la, nanti saya tanya KP ye. sabar sabar :) 
Cikgu L : u dengan Cikgu Z tu ok ke?  
Saya : ok macam-macam tu jela kak..huhu 
Cikgu L : dengan u dia memang tak berani maa nak marah-marah, dia takut dengan u lorh u garang sama dia. mentang-mentang perangai saya suka main-main sama dia, dia buat macam ini pada saya kan. susah la mau cakap sama dia. haha .
Saya : *tergelak besar terus!* hahaha

Adei, yang kes dia takut dengan saya tu memang ada juga saya dengar-dengar kat sekolah. dia tak berani nak marah-marah saya tanpa sebab depan saya, sebab saya jenis yang garang. saya kalau orang aniaya saya pasal kerja saya memang tak kira orang, saya terus marah depan-depan. memang tak dinafikan pun..hehe.

Itu kes Cikgu Z dengan Cikgu L.


Kes dia dengan saya pun ada jugak. tapi tak serius macam cikgu L nie. 
saya hanya text dia je, malas nak cakap.
saya : Z, pelajar form 3 perlu ke nak print slip akhir tahun? 
Cikgu Z : markah PT3 key in offline di sekolah dan online di aplikasi PT3. yang trial punya kan dah hantar kat aku. ko nak buat apa lagi?? 
saya : *eh budak Z nie, ko paham soalan ke tak? aku tanya benda lain ko jawab benda lain* aku tanya, nak kena print slip akhir tahun ke? yang komen-komen tu... 
Cikgu Z : tak payah.

Okay, saya tak makan hati sangat message dia tu. mungkin dia tengah pening kot. haha. saya pun adu juga pada KP. KP saya pun geleng-geleng kepala dah, tak reti nak layan Cikgu Z sekarang nie...haha


Tapi, kita sebagai pekerja dalam satu bumbung haruslah hormat pada rakan sejawat yang lain. seperti kes Cikgu Z dengan Cikgu L tu, Cikgu L tu dah lama jadi guru senior di sekolah tu, dia lebih lama mengajar dari kami. kita kena la hormat orang yang lebih senior dari kita, tak kira la dari aspek kerja dan sosial. hormat itu adalah penting. bila kita hormat pada orang lain, orang juga akan hormat pada kita. saya faham dia ada banyak kerja, kami sendiri pun ada kerja kami masing-masing. 

Nak jadi orang yang berhemah tinggi, hormati orang yang lebih tua dari anda dan berkata-kata dengan sopan santun dan lemah lembut. 

The respect you give others is a dramatic reflection of the respect you give yourself. to get respect, you must give it first.

Your attitudes can changes EVERYTHING! 




lovenota : sempat lagi taip karangan malam nie. lama tak menulis. hoho XD


18 comments:

  1. aishh..saya yg baca nih pulak sakit hati..apa punye orang la macam tuh..kalau saya la yang kena macam cikgu L tuh..dah lama saya ketuk2 kepala die biar betul sikit..jgn asyik pening jer ..haha..macam mane orang nak respect die lau die tak mau respect orang kan.sabor je la.

    ReplyDelete
  2. Uish panjangnya luahan kata. Mamamyja suka quote tu. Pernah pakai dekat office juga. Hahaha

    ReplyDelete
  3. Mmg mcm2 rakan sejawat ni kan... Sabor je la..tpi kdg germa tu ada juga..

    ReplyDelete
  4. sha memang hormat orang yang lebih tua, tapi once dia tak hormat sha... sorry to say, lost my respect 100% terus... huahua... hidup kenalah selalu kompromi... :)

    ReplyDelete
  5. Masuk alam pekerjaan Mmg jumpa mcm2 org kan? Y ptg Sabar dan.Happy dgn life kita...doakan mudah2n dia berubah..


    Salam perkenalan...jemput singgah blog akak ya!

    http://izwawa.blogspot.com/


    ReplyDelete
  6. selamat pagi cikgu!!! senyum senyum ^_^

    ReplyDelete
  7. Dalam life ni kalau kita nak orang hormat kita, kita kena belajar hormat orang. Tak kisahlah orang tu tua ke muda daripada kita.

    *Akak kesian tengok workload cikgu2 yg terlibat dengan PT3.

    ReplyDelete
  8. adehh... betul la.. kita kena hormat dengan org yg dah kerja lebih lama dari kita kan.. btw, nak earn respect dari orang, kita kena respect orang lain dulu kan.. (:

    ReplyDelete
  9. adatlah dalam ramai2 collegue tu mesti ada yg ala2 sengal + tak berapa mesra.. kalau mama, mmg mama elak2kan selalu berkomunikasi dgn org cam gitu. hati sendiri nk kene jaga kan kan

    ReplyDelete
  10. alamak, takutnya dengan cikgu Balqis ni... mesti garang gila sampai cikgu Z pun gerun. heeee... kalau ye pun nak berapi, janganlah sampai semua orang kena. cuba kalau kena dekat dia, mau x mengamuk.

    saya x ley orang mengamuk tiba2 dengan saya. saya memang terus angin. kau kenapa?! saya xley orang tnggi suara, sebab lagi tnggi suara saya boleh keluarkan...

    ReplyDelete
  11. sekarang pun saya tengah dealing dgn orang macam ni.
    saya rasa dia kurang ikhlas dlm kerja dia, sentiasa nak orang tahu dia buat apa kerja lama mana balik jam berapa. entah hapa-hapa. orang lain kerja weekend tiap-tiap minggu pun tak kecoh macam dia. pastu nak orang dengar je cakap dia tanpa peduli orang tu busy ke tak. eh tak fahamlah. ni lah namanya orang yg tak pernah dpt kerja diberi kerja. macam kera dpt bunga. choi tahu tak.

    ReplyDelete
  12. Nak orang hormat kita, kita kenalah hormat orang jugak.
    Memang akan ada seorang dua camni di tempat kerja kita.

    ReplyDelete
  13. betul tu...kalau kita nak org hormat kita, kita kena hormat org jugak..:) Cik Mimie selalu ingtkan pada diri Cik Mimie "Kalau kau xnak orang buat benda kau tak suka, kau pun jangan buat benda yang kau tak suka tu pada orang lain". Sebab apa yang kita buat kita akan dapat balik..

    ReplyDelete
  14. ni semua politik sekolah :D haha sy pun biasa dgn mak ayah sy share kisah diorang as cikgu kat sekolah. makin banyak tugasan, umur makin meningkat. culture shock mereka jadinya

    ReplyDelete
  15. macam mana cikgu Z layak jadi SU? huhu. susah kalau ada perempuan emosi mcm tu. kesian cikgu L. dia tanya saja bukan main2. kira garang la cikgu balqis ni ye. hehe. jangan garang kat blog pulak. takut saya :)

    ReplyDelete
  16. Balqis ni sama macam akak.
    Kalau orang suka marah tak bertempat nak kene sound direct cuba arr...
    Jangan ingat badan kecik ni penakut!

    ReplyDelete
  17. Tak baiklah layan orang lain macam takda harga diri. Ko tu bagus sangat ke? Cuba ayat ni kat dia..

    ReplyDelete
  18. Uihhh ade jugk cikgu cmtu.. klu ng same cikgu pon dpt lynn cmni.. cmne lah budak2 kelas yg diajar tu... pntng tny sikit nk melenting... brsgka baik la mgkin dia ade mslh kott haha

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®