Monday, September 22, 2014

Kertas UPSR Bocor: Luahan Hati Seorang GURU!


UPSR: Kertas Matematik dan Bahasa Tamil bocor juga?


KUALA LUMPUR: Dua lagi laporan polis dibuat berhubung kes pembocoran kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) membabitkan subjek Matematik dan Bahasa Tamil.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Tajuddin Md Isa, ketika dihubungi BH, mengesahkan menerima laporan terbabit yang dibuat oleh pegawai Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Putrajaya, tengah hari tadi.

"Saya mengesahkan ada menerima laporan mengenai pembocoran kertas UPSR subjek Matematik dan Bahasa Tamil. Polis akan menyiasat dalang di sebalik kes ini," katanya.

Beliau berkata, pasukan khas yang sama yang sedang menyiasat pembocoran kertas UPSR subjek Sains dan Bahasa Inggeris kendalian Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner, Gan Kong Meng, akan membuat siasatan berhubung kes ini.

Setakat ini, polis sudah mengambil keterangan 30 individu yang terdiri daripada pegawai LPM, guru, wartawan, ejen insurans dan jurutera bagi membantu siasatan berhubung kes itu.

sumber: berita harian

**********************************

saya dah banyak membebel mengenai isu soalan UPSR nie. so, malas nak membebel lagi. nak tengok view entry yang lepas: 

kenapa tak cakap je semua kertas UPSR bocor? kan senang. satu-satu kertas dikatakan bocor. apa nak jadi sebenarnya? huhu :(

bukan itu tujuan entri saya, tetapi ingin memperketengahkan luahan guru mengenai kejadian yang dikatakan MEMALUKAN SISTEM PENDIDIKAN NEGARA. 


Luahan hati dari salah seorang Guru di Malaysia:

"Sejak peristiwa kebocoran soalan UPSR beberapa minggu lalu, aku sebenarnya rasa sedih. Tak tau kenapa..tapi aku amat terasa dengan apa yang berlaku sekarang. 
Semuanya mengenai PROFESION PERGURUAN 
Aku yakin semua rakyat Malaysia setiap hari dihadapkan dengan berita di akhbar, televsion, radio dan tak cukup dengan itu..dengan hebahan berita melulu media lain seperti WhatsApp, LINE, WeChat dll..semuanya menceritakan 2 lagi CIKGU di TANGKAP..3 lagi CIKGU di TANGKAP..ditujukkan di media, polis mengheret guru ke hulu ke hilir dengan memakai baju cap PENJARA. 
Persoalannya: HINAKAH CIKGU sehingga KAU perlakukan begitu??? PERLUKAH KAU highlight kan di Media atas kesalahan yang sebenarnya tidak mendatangkan apa-apa keuntungan pun pada seorang GURU itu???? 
TIDAKKAH KAU rasa apa perasaan 500 ribu GURU yang lain??? Semua kesalahan dilemparkan kepada CIKGU. Semua mempersoalkan kredibiliti seorang CIKGU. 
Semua cakap "TAK ADA KEJA LAIN, SEBAB ITU PILIH JADI CIKGU," 
Semua cakap "CIKGU SENANG: GAJI BANYAK SIKIT." 
TIDAKKAH KAU tahu berterima kasih kepada CIKGU yang mencurahkan ilmu kepada seorang manusia yang jahil? 
TIDAKKAH KAU nampak betapa hatinya REMUK disebabkan tindakan MURID, IBU BAPA, PIHAK PENTADBIR, PIHAK ATASAN? 
TIDAKKAH KAU tahu bagaimana DIA merawat hatinya setiap hari?
Siapa yang buat garis di padang sekolah guna minyak hitam? CIKGU 
Siapa yang berjaga sampai tengah malam menanda buku? CIKGU 
Siapa yang batalkan bercuti pada cuti sekolah sebab nak buat kelas tambahan? CIKGU 
Siapa yang hantar budak sakit ke Hospital? CIKGU 
Siapa yang latih budak sukan sampai 7 petang? CIKGU 
Siapa yang belanja budak makan dan minum? CIKGU 
Siapa yang potostat bahan sendiri untuk pelajar? CIKGU 
Siapa yang tolong jelaskan bayar buku tambahan yang budak tak mampu bayar? CIKGU 
SEMUANYA CIKGU... 
Kerani... Driver... PAR pun dapat baju, seluar dan kasut percuma dari kerajaan...tapi cikgu??? Nak beli baju rumah sukan SENDIRI... Nak beli baju badan uniform SENDIRI... Nak beli seluar kerja SENDIRI... Nak beli kasut kerja SENDIRI... 
CUTI SETAHUN PUN CUMA 7 HARI... 
APA LAGI YG ANDA MAHU DARI GURU??? Yang MENDIDIK dari pagi hingga ke petang.... Sebenarnya CIKGU sanggup korbankan NYAWA untyk semuanya...Siapa yang MAMPU menjadi CIKGU??? 
Atas kesalahan yang kecil menjadi punca CIKGU di COP sebagai SEORANG yang tidak BERINTEGRITI... DIHEBAH DI MEDIA-MEDIA KEJAYAAN DEMI KEJAYAAN GURU DITANGKAP! ORANG YANG DI ATAS YANG DIHARAP MENJADI PENJAGA MARUAH GURU JUGA LANTANG MENYALAH DAN MENGHINA GURU... 
ADA YANG MEMPERJUANGKAN HAK GURU??? 
apa yg tinggal pada GURU??? 
BAHAN HINAAN?? 
BAHAN CACIAN??? 
BAHAN MAKIAN??? 
BAHAN KETAWA??? 
Ingatlah... GURU itu PELITA...Yang menyuluh dalam kegelapan...Aku yakin dan pasti... walau sehebat mana pun anda, anda tidak mampu menjadi seorang GURU."

lovenotarasa macam, habis madu sepah dibuang. betul tak?

3 comments:

  1. zaman mama sudah ada bocor-bocor gini, cuma mungkin dulu internet takde... so kurang sikit.. zaman sekarang kalau bocor, tak sampai seminit.. kecoh satu Malaysia..

    kesian anak-anak yang nak menjawab exam tu..

    ReplyDelete
  2. kesian anak2 yang dah jawab soalan baru ni kan... ni kena ulang pula.. tapi tu la..zaman IT sekarang laju sangat dari kita dulu2 ....apapun..semoga anak2 kita lebih tabah dan ceria

    ReplyDelete
  3. kerani tidak pernah dapat baju, seluar, kasut percuma daripada kerajaan...

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®