Wednesday, September 24, 2014

20 Fakta Menarik Mengenai Kuku

Terdapat beberapa fakta menarik yang saya kumpulkan berkaitan dengan kuku. Antara fakta-fakta ini adalah tanggapan palsu tetapi kebanyakan mereka adalah methodical, iaitu fakta secara logik. Jadi, di sini adalah beberapa fakta menarik mengenai kuku.



20 Fakta Menarik Mengenai Kuku

# 1: Bahagian kuku
Kuku yang anda lihat dari bahagian atas jari hanyalah satu bahagian kuku sahaja, terdapat banyak bahagian-bahagian lain. Bahagian-bahagian utama kuku adalah Proximal nail fold, Cuticle (Eponychium), Lunula, Nail Plate, Nail bed, Lateral Nail Folds, Distal edge of Nail Plate and Hyponichium.


# 2 : Kadar Pertumbuhan
Kuku tumbuh sekitar 0.1 mm per hari, anggaran bahawa jari kuku meningkat akan mengambil masa kira-kira 4 hingga 6 bulan. Tetapi di jari yang lain seperti kuku jari kaki, tempoh masa untuk pertumbuhan kira-kira 12 hingga 18 bulan. Oleh itu kuku jari dipercayai akan berkembang pada kadar yang lebih cepat berbanding kuku kaki. kuku jari tengah adalah kuku yang cepat tumbuh manakala kuku paling perlahan tumbuh adalah ibu jari anda.  
Manakah tangan yang anda sering gunakan? Kuku tangan yang anda selalu gunakan ialah paling tumbuh lebih cepat daripada kuku tangan yang lain.
Kuku cenderung untuk tumbuh pada kadar yang lebih cepat pada orang muda berbanding dengan orang-orang tua. 
Ia biasanya dilihat bahawa selepas sakit, pertumbuhan kuku meningkat dengan ketara.  
# 3 : Ketebalan kuku
Ketebalan kuku jari kaki adalah sebenarnya dua kali ganda lebih daripada kuku jari.

# 4 : Menaip Merangsang Pertumbuhan Kuku
Ternyata menaip boleh merangsang pertumbuhan kuku menjadi lebih cepat, terutama jika selalu menaip di atas papan kekunci komputer atau laptop. 

# 5 : Bulan Separuh di Pangkal Kuku

Yang seperti bulan separuh berwarna putih pucat di pangkal kuku tu disebut ”lunula”. Itu ialah bahagian kuku yang belum cukup mengeras dalam proses pertumbuhannya. Rambut serta kuku diperbuat daripada protein yang sama, iaitu keratin.

# 6: Tiada Kehidupan selepas Kematian
Cerita dongeng biasa yang selalu didengar ialah kuku terus tumbuh walaupun selepas kematian. Ia tidak benar bahawa rambut dan kuku terus berkembang untuk beberapa waktu selepas kematian. Ia hanya kelihatan lebih panjang, kerana kulit menegang.

# 7: Berbeza Mengikut Suhu
Kuku tumbuh lebih cepat pada musim panas, berbeza dengan kadar pertumbuhan dalam musim sejuk yang lebih dingin di mana pertumbuhannya adalah lambat. Kuku akan tumbuh pada kadar yang lebih cepat pada siang hari daripada waktu malam kerana musim panas mendapat matahari lebih daripada musim sejuk yang meningkatkan Vitamin E untuk membantu pertumbuhan kuku lebih cepat.

# 8: Wanita VS Lelaki 
Ternyata kuku lelaki lebih cepat tumbuh daripada wanita, kecuali semasa wanita sedang hamil. Ketika hamil, wanita mengalami pertumbuhan kuku lebih cepat dari biasanya. 

# 9: Tidak Peluh
Fakta yang paling menarik tentang kuku ialah kuku tidak berpeluh. puncanya ialah kuku tidak mempunyai kelenjar peluh seperti kulit. 

# 10: Minum Air untuk Kuku yang sihat
Air adalah sangat diperlukan untuk badan yang sihat. Jika badan anda kekurangan air, kuku anda boleh juga kering.

# 11: Mitos dan Tahyul
Pernah anda dengar pada zaman kanak-kanak yang mengatakan tidak boleh memotong kuku selepas senja atau waktu malam kerana ia membawa nasib malang. Tidak ada teori yang methodical untuk memahami dasar dan penjelasan. yang mungkin hipotesis ini adalah bahawa anda mungkin berakhir dengan mencederakan diri sendiri jika anda tidak Memotong kuku dalam cahaya yang mencukupi.  
Mungkin anda pernah mendengar juga khabar bahawa bila mempunyai tompok putih di atas kuku bermakna kekurangan kalsium. Itu hanya MITOS yang sangat terkenal. ia juga boleh disebabkan oleh kekurangan kalsium, zink, vitamin atau mungkin ada sebab-sebab lain juga. Biasanya bintik tersebut disebabkan oleh kekurangan nutrien, trauma atau tekanan pada kuku.


# 12 : Kenapa ngilu bunyi kuku pada papan hitam?

Hanya memikirkan kuku mencakar pada papan hitam membuat anda ngilu. mengapa kita ngilu? Menurut penyelidikan, bunyi yang dihasilkan dengan kuku pada papan hitam bergema dalam salur telinga dan gegendang telinga bergetar dengan kadar yang kuat. 

# 13 : Potong Kuku anda
Kuku panjang boleh menyimpan mikroorganisma yang boleh menjadi sangat berbahaya dan kurang sihat untuk badan anda. anda perlu memotong dan rapi kuku anda dan jika anda mengamalkan rutin ini, anda bebas daripada semua jenis lumpur, mikrob yang membina di bawah kuku anda. memotong kuku secara rutin bagus untuk pertumbuhan. Dengan rutin memotong kuku maka pertumbuhannya akan lebih cepat.

# 14 : Tekanan dan Tidur menjejaskan Kuku
Tahap tekanan anda boleh menghalang pertumbuhan kuku. Mendapat tidur yang tidak mencukupi mengakibatkan tekanan meningkat juga boleh memberi kesan kepada pertumbuhan kuku. Tekanan dan tidur yang tidak mencukupi mengalihkan tenaga dan nutrien dari kuku.

# 15 : Kuku Bernafas ke?
Kuku tidak bernafas kerana ia adalah sel yang mati. Berbeza dengan kuku, nail bed dan kutikel diperbuat daripada tisu hidup dan memerlukan oksigen, vitamin dan mineral. cat kuku membunuh kuku anda menjadikan kuku anda lemah dan kering. 

# 16 : Kuku larut dalam air Coke
Kuku adalah sangat kuat berbanding dengan kulit, kerana kulit dianggap sangat sensitif. Walaupunbagaimanapun, kuku sebenarnya boleh melarut dalam hanya empat hari, jika anda bereksperimen dengan meletakkannya ke dalam air coke @ coca cola kerana air coke sangat mengakis.

# 17 : Kuku memerlukan Darah untuk hidup



Kuku perlukan darah, oksigen dan nutrien untuk pertumbuhan. Kecederaan pada kuku kebanyakannya menyebabkan kuku terjatuh keluar selepas menjadi hitam dan biru. Darah yang digunakan oleh plat kuku, tidak lama selepas kecederaan membuat kuku menjadi hitam dan biru.

# 18 : Kuku adalah kunci kesihatan anda
Tahukah anda, kuku anda memberitahu banyak perkara mengenai kesihatan anda. Percayalah, bentuk, saiz, warna dan garis-garis pada kuku anda cukup untuk memberitahu doktor mengenai kesihatan anda.  
Warna kebiruanPenyakit paru-paru setara dengan asma atau emfisema, pada masa yang sama sebagai coretan biru menunjukkan liang dan kanser kulit. 
Coklat keperangan -  boleh menjadi satu isyarat asid folik kekurangan  
Warna krim gelap - masalah dalam Hati dan organ dalaman lain
Jalur-jalur putih - menyebabkan penyakit hati
Warna hijau atau biru - biasanya simptom kelemahan yang lebih berkesan seperti hipersensitiviti atau ketegangan. 
Kesan putih - kerap disebabkan oleh kekurangan protein, Zink atau besi  
Jalur-jalur hitam - sakit jantung atau melanoma malignan. biasanya terjadi pada orang berkulit lebih gelap daripada orang yang berkulit cerah, kerap muncul di seluruh bahagian kuku berhampiran nail bed dan biasanya sangat kecil.
Warna kekuningan - mengalami masalah seperti gangguan sistem limfa, kencing manis, gangguan hati dan lain-laim 
warna merah jambu di hujung - gejala yang jelas dalam penyakit sirosis.
 warna kuku yang lain : baca artikel di sini

# 19: Kuku Terpanjang


Satu lagi fakta menarik tentang kuku ialah kuku yang paling panjang hingga menjadi saksi kepada orang ramai adalah 48 inci itu daripada negara India.

# 20 : Rawatan tangan dan kuku telah wujud 4000 tahun
Di China pada 3,000 SM kuku warna menunjukkan status sosial. (Mengikut manuskrip Dinasti Ming). Orang diraja digunakan untuk cat kuku mereka dengan warna hitam dan merah. Mesir purba pernah merawat tangan dan kuku dari 23000 SM. Ia mengatakan bahawa Cleopatra`s (Ptolemy Ratu Mesir) yang digunakan untuk mengecat kuku dan komander tentera merah juga dicat kuku mereka untuk dipadankan dengan bibir mereka dalam peperangan. 


menarik kan? lama jugak saya buat research pasal kuku nie..hehe.
semoga bermanfaat :D

4 comments:

  1. wahh banyak info yg sya da tau ni. thanks for sharing

    ReplyDelete
  2. sebelum ni tak pernah amek tau pon pasal kuku ni
    thanx for sharing..

    ReplyDelete
  3. dulu masa kecil2 pernah jugak baca pasal kuku.. kalau xsilap kuku tangan cepat panjang sebab kena matahari, yang kaki macam kurang terdedah dekat matahari kan...tak sure fakta ke mitos...hehehehe :D datang follow sini :D

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2017 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®