Friday, September 19, 2014

Cabaran 30 Hari # Hari 19: 1 Resepi Kegemaran Anda

#Cabaran30Hari #KelabBloggerBenAshaari


Hari 19: Satu Resepi Kegemaran Anda

resepi paling senang di alam semesta! haha!
senang pun masih lagi tetap faveret. sedap! suka!


Begedil Kentang

Bahan-bahan:
- 2 biji kentang
- 1 biji bawang besar
- 1 biji telur
- Daun sup & daun bawang (dicincang halus) 
- secubit garam


Cara membuatnya:
- Kupas kulit kentang dan kemudian potong dadu saiz kecil-kecil supaya mudah empuk
- Kupaskan bawang dan hiriskan bawang tersebut
- Panaskan minyak dan gorengkan kentang tersebut sehingga empuk dan toskan
- Kemudian, gorengkan bawang tersebut sehingga kekuningan dan toskan.
- Lenyekkan kentang dan bawang yang telah digoreng.
- Gaulkan bawang dan kentang tersebut supaya membentuk sebati. Campurkan daun bawang dan sup yang telah dicincang dan jangan lupa taburkan garam secukup rasa.
- Bahagikan adunan tadi kepada beberapa bebola saiz kecil dan leperkan seperti bentuk begedil.
- Pecahkan sebiji telur dan kacau sedikit. Tambah kan sedikit garam untuk menambah perasa pada kulit begedil tersebut.
- Panaskan minyak
- Celupkan begedil tadi ke dalam telur tersebut dan goreng sehingga warna keemasan.


taraaa~


begedil ini korang boleh buat kentang sahaja, tak pun buat perisa ayam atau daging. memang sedap!


Cabaran 30 Hari Hari 1 | Hari 2 | Hari 3 | Hari 4 | Hari 5 | Hari 6 | Hari 7 | Hari 8 | Hari 9 | Hari 10 | Hari 11 | Hari 12 | Hari 13 | Hari 14 | Hari 15 | Hari 16 | Hari 17 | Hari 18 | Hari 19 | Hari 20 | Hari 21 | Hari 22 | Hari 23 | Hari 24 | Hari 25 | Hari 26 | Hari 27 | Hari 28 | Hari 29 | Hari 30 |

2 comments:

  1. adus sedapnyaaa tetiba rasa esok nak buat jugak.

    ReplyDelete
  2. selalu makan begedil ni dengan soto... marvelessss

    ReplyDelete

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2017 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®